نسخه چاپی

خوش‌بینی كرزای به صلح در افغانستان

"رئیس جمهوری افغانستان اعلام كرده كه سربازان خارجی پس از سال 2014 دیگر علیه شبه نظامیان طالبان دست به حمله و جنگ نمی‌زنند؛ آن‌ها باید شبه نظامیان القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را در خارج از خاك افغانستان تعقیب و پیگیری كنند."

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشته است: در کنفرانسی خبری که در 14 ژانویه سال جاری میلادی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، حامد کرزای، رئیس جمهوری این کشور رسما اعلام کرد که حکومت آمریکا موافقت کرده تا مسئولیت زندان معروف "بگرام" را به دولت افغانستان محول کند.

صدها تن از نیروهای وفادار شبه ناظامیان طالبان و القاعده همچنان در زندان بگرام بازداشت هستند.

حامد کرزای برای ترغیب شبه نظامیان در خصوص دست برداشتن از جنگ و درگیری از شبه نظامیان طالبانی که به فکر افغانستان هستند و می‌خواهند تا در بازسازی کشور در حال جنگشان شرکت کنند خواست تا به آغوش قانون بازگردند و زندگی عادی و طبیعی را از سربگیرند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین به ملت این کشور اطمینان داد که پس از خروج کامل نیروهای خارجی در سال 2014 از افغانستان، این کشور بیش از پیش با ثبات، آرام و توام با صلح خواهد شد.

اما درست دو روز پس از اظهارات خوش بینانه حامد کرزای در خصوص آینده افغانستان، حمله بزرگی از سوی شبه نظامیان علیه مدیریت ملی امنیت یا آژانس اطلاعاتی ملی این کشور در کابل رخ داد. شبه نظامیان طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند.

در جریان سفر رسمی سه روزه حامد کرزای به واشنگتن که در 11 ژانویه سال جاری میلادی خاتمه یافت، وی مذاکرات همه جانبه‌ای با مقامات آمریکایی به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشت. آن‌ها در این مذاکرات در خصوص مسائلی از جمله آینده افغانستان، روابط دو جانبه میان این دو کشور، مذاکرات صلح با شبه نظامیان طالبان و ایجاد یک معاهده امنیتی که تعیین کننده تدابیر امنیتی با آمریکا پس از خروج نیروهای بین‌المللی در سال 2014 است، با یکدیگر مذاکره کردند.

حامد کرزای هم‌چنین اعلام کرد که شورای سنتی "لویی جرگه" افغانستان، مجمع بزرگ ریش سفیدان و روسای قبیله‌ای تصمیم می‌گیرد که آیا سربازان آمریکایی از مصونیت قضایی پس از سال 2014 بهره‌مند خواهند شد یا خیر.

در توافق امنیتی پیشنهادی میان آمریکا و افغانستان، معافیت از پیگرد قانونی برای نیروهای آمریکایی که در افغانستان خدمت می‌کنند تبدیل به بحث برانگیزترین مساله شده است.

"معصوم استنکزی"، رئیس دفتر شورای عالی صلح روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، شبه نظامیان طالبان از زمانی که آمریکا توافق کرده تا مسئولیت زندان بگرام را به نیروهای افغان محول کند و تا سال 2014 کاملا از افغانستان خارج شود، دیگر دلیلی برای مبارزه با دولت این کشور ندارند.

اما شبه نظامیان طالبان که به مدت یک دهه است که با دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان به رهبری نیروهای ناتو مبارزه می‌کنند، بارها پیشنهاد صلح دولت افغانستان را رد کرده‌اند.

شبه نظامیان طالبان همچنین مذاکره دولت کرزای با آمریکا را در خصوص معاهده امنیتی به باد انتقاد گرفته و بر خروج بدون قید و شرط نیروهای خارجی پیش از برگزاری مذاکره میان شبه نظامیان و دولت افغانستان تاکید کرده‌اند.

شبه نظامیان طالبان در بیانیه‌ای که در وب سایت خود منتشر کردند، معاهده امنیتی پیشنهادی حامد کرزای به آمریکا را به عنوان اقدام شخصی وی با حکومت آمریکا توصیف کرده و اعلام کردند که چنین توافق نامه‌هایی هیچ مشروعیتی نداشته و شبه نظامیان طالبان به مبارزات خود علیه نیروهای خارجی ادامه خواهند داد.

۱۳۹۱/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...