نسخه چاپی

تشدید اختلافات آل‌سعود درباره سوریه

منابع عربی از تشدید اختلافات بین جریان‌های حاكم سعودی درباره بحران سوریه خبر می‌‌دهند.

به گزارش نما، فارس به نقل از هفته‌نامه فلسطینی المنار نوشت: منابع آگاه عربی اعلام کردند که اختلاف نظر جریان‌های مختلف حاکم در کشور عربستان سعودی درباره بحران سوریه به ویژه در راستای شکست و ناکامی تمام توطئه‌های تدارک دیده شده علیه مردم و کشور سوریه، هر روز ابعاد و شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

در این راستا منابع آگاه عربی در حوزه خلیج فارس تاکید کردند که در حال حاضر نزاع شدیدی بین این جریان‌ها در عربستان سعودی به چشم می‌خورد و برخی از این جریان‌ها به شدت مخالف ادامه سیاست حمایت از تروریست‌های مسلح در سوریه و تبعیت ریاض از قطر و افتادن در دام دوحه هستند.

این منابع گفتند که این جریان‌ها بر حفظ فاصله عربستان سعودی از بحران سوریه تاکید دارند، در حالی‌که برخی جریان‌های دیگر بر ادامه حمایت از معارضان سوری به ویژه معارضان مسلح و پذیرفتن شکست تاکید می‌کنند.

منابع مذکور می‌گویند: رهبری جریان حامی دخالت در بحران سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی را «بندر بن سلطان»، رئیس سرویس اطلاعات رژیم سعودی برعهده دارد و این جریان تلاش می‌کند، بر تصمیم‌گیرندگان اصلی در عرصه سیاسی عربستان تاثیر بگذارد.

این منابع تاکید می‌کنند که جریان مخالف بر گزارش‌های اطلاعاتی بسیار دقیقی استناد می‌جوید که نشان می دهد، سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه موجب گسترش نفوذ جریان اخوان المسلمین در اردن خواهد شد و قدرت یافتن بیش از پیش این جریان در اردن را به دنبال خواهد داشت.

آنان می‌افزایند: جریان معارض سعودی تاکید می‌کند که گسترش نفوذ اخوانی‌ها در اردن گسترش دامنه نفوذ آنها به عربستان سعودی که خاندان وهابی آل سعود بر آن حاکم هستند را به دنبال دارد و این دو جریان بیش از آنکه با یکدیگر در تفاهم باشند، در تعارض و تضاد قرار دادند.

این جریان معارض به حاکمان ارشد خاندان سعودی هشدار داده است که ایستادگی و مقاومت نظام و مردم سوریه مانع اجرا و تحقق سناریوی سرنگونی نظام سعودی شده است و آنها به هیچ طریق ممکن نباید بیش از این موجبات سرنگونی نظام دمشق را فراهم کنند.

این منابع در ادامه اظهارات خود می‌افزایند: گزارش‌هایی وجود دارند که تاکید می‌کند این جریان معارض در داخل خاندان حاکم سعودی بر حقایق و اطلاعات خطرناکی استناد می‌جوید که حکومت امارات عری متحده در حین بازجویی از اعضای یک شبکه وابسته به جماعت اخوان المسلمین که چندی پیش آن را کشف و اعضای آن را بازداشت کرد، به آن دست یافته است.

این منابع می‌گویند: در بازجویی از اعضای این شبکه وابسته به جماعت اخوان المسلمین بازجویان سعودی نیز حضور داشته‌اند و آنها بودند که این اطلاعات را در اختیار جریان معارض قرار داده و جریان معارض سعودی خواهان دوری هرچه سریع‌تر ریاض از آن چیزی شد که آن را انقلاب سوریه نامیده است.

۱۳۹۱/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...