نسخه چاپی

بیشترین مشكلات ایرانیان خارج از كشور

مدیر كل ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه ضمن تشریح مشكلات ایرانیان خارج از كشور به بررسی سوالات متعددی در خصوص وضعیت ایرانیان خارج از كشور ارائه كرده است.

به گزارش نما، سید کاظم سجادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد وظایف اداره امور کل ایرانیان خارج از کشور گفت: اداره کل ایرانیان خارج از کشور وظیفه دارد تا به تمامی مسائل اتباع ایرانی در خارج از کشور اعم از تحصیل، تجارت، بورس، امور اجتماعی، خدمت سربازی، توریسم درمانی و اطلاع رسانی به ایرانیان خارج از کشور در این زمینه رسیدگی کرده و تمام مشکلات آنها را مرتفع سازد.

وی با بیان اینکه این اداره شامل سه اداره دانشجویی، بورس‌ها و مدارس خارج از کشور، اداره امور اجتماعی و اداره امور ایرانیان است که هر کدام از این ادارات وظایف جداگانه‌ای دارند، تصریح کرد: ما حدود 4 میلیون ایرانی در کشورهای خارجی داریم که تمامی مسائل و پی گیری درخواست‌های آنها مربوط به این اداره بوده و ما با برگزاری جلسات با اتباع ایرانی در خارج از کشور از مشکلات آنها با خبر می شویم.

*بیشترین مشکلات ایرانیان در خارج از کشور مسائل اجتماعی است

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با بیان اینکه بیشترین مشکلات ایرانیان در خارج از کشور مسائل اجتماعی است، افزود: بیشترین مشکلات ایرانیان در خارج از کشور مسائل اجتماعی که متاسفانه بسیاری از انها خواسته یا ناخواسته درگیر آن شده اند.

وی افزود: اداره امور اجتماعی همچنین در مورد اعزام بیماران صعب العلاج و گرفتن پذیرش از بیمارستان‌های خارج از کشور برای آنها اقدام کرده که البته با توجه به پیشرفت‌های اخیر در کشورمان این اعزام‌ها کمتر شده است.

سجادی در مورد وضعیت مشمولین در خارج از کشور افزود: موضوع خدمت سربازی ایرانیان خارج از کشور بحثی است که در این اداره دنبال می شود و ما باید فرصت‌هایی ایجاد کنیم تا در فواصل مختلف مشمولین بتوانند با دریافت خروج از کشور خارج شوند و در مورد خرید خدمت نظام وظیفه نیز بحث‌های خوبی صورت گرفته است.

*بیشترین تعداد زندانی‌ها در تایلند، مالزی، آذربایجان

سجادی ادامه داد: بیشترین زندانی‌های خارج از کشور به جرم قاچاق مواد مخدر، ورود و اقامت غیرقانونی است که از اکثریت این افراد در مالزی، تایلند، آذربایجان گرفتار هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد به صورت ناخواسته در این مرداب گرفتار شده‌اند، افزود: دلیل این امر این است که این افراد یا از قوانین کشور مقصد بی‌خبر هستند و یا اینکه در دام‌های مختلفی که در این کشورها گسترده شده گرفتار می‌شوند که باید با شفاف‌سازی و اطلاع رسانی دقیق اتباع ایرانی را آگاه کرد.

سجادی افزود: ما در تمامی ملاقات‌ها به کنوانسیون وین اعلام می‌کنیم که باید حق دسترسی کنسولی برای همه هموطنان ایرانی فراهم شود و از دولت‌ها درخواست می‌کنیم که اسامی زندانیان ایرانی را در اختیار ما قرار دهند اما بسیاری از افراد خواهان این نیستند تا نامش به سفارت‌های ایران در کشورهای مختلف اعلام شود لذا نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که 3 هزار ایرانی در خارج از کشور در زندان به سر می‌برند.

*پیشنهاد تشکیل انجمن مردم نهاد حمایت از زندانیان ایرانی در خارج از کشور

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: ما از این طرح که در حمایت از اتباع ایرانی در بند زندان‌های دیگر کشورها هستند استقبال می‌کنیم چراکه ایرانیان در محیط‌های بسیار نامناسبی نگهداری می‌شوند که تشکیل چنین انجمنی می تواند در بهبود شرایط و تسریع در امر آزادی این افراد نقش بسیار مهمی ایفا کند.

وی ادامه داد: ما با سفر به این کشورها با این زندانیان ملاقات کرده و به وضعیت امور آنها همچون درمان و غذا رسیدگی می‌کنیم و با برخی از کشورها قرداد انتقال محکومین را منعقد کرده که براساس این قانون اتباع ایرانی می‌توانند ادامه محکومیت خود را در ایران بگذرانند.

سجادی افزود: همچنین به وضعیت اقتصادی خانواده‌های افراد در بند زندان‌های دیگر کشورها نیز رسیدگی و بر اساس آن برای این افراد تصمیم‌گیری می‌شود.

*لزوم توجه مجامع بین‌المللی به وضعیت اسفبار و ضد حقوق بشری زندان‌های کشورهای خارجی

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: زندانیان ما در خارج از کشور با مشکلات بسیاری روبرو هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند چراکه در این کشورها مسئله حقوق بشر نادیده گرفته شده و این انجمن‌های مردم نهاد می‌توانند صدای آزادی خواهی این افراد را به گوش مجامع‌ بین‌المللی برسانند.


*سفارت ایران در ریاض در حال پیگیری 21 ایرانی دستگیر شده توسط نیروهای سعودی

سجادی با اشاره به دستگیری 21 ایرانی در آب‌های عربستان اظهار داشت: این چنین اتفاقاتی برای تمام کشورهایی که مرزهای آبی دارند رخ می‌دهد و امری طبیعی بوده که در این خصوص این اتفاق سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض به سرعت یادداشتی را برای مقامات سعودی ارسال کرده است.

وی در مورد زندانیان ایرانی در تایلند گفت: این مسئله همچنان در حال پیگیری بوده و ما در این پرونده انتقال محکومین را در دستور کار قرار داده و برخی زندانیان بر اساس این مهم می‌توانند ادامه محکومیت خود را در ایران بگذرانند که اکثر این افراد محکوم به قاچاق مواد مخدر هستند.

مدیر کل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ما هیئتی از وزارت دادگستری برای رسیدگی به پرونده‌های این مجرمان
اعزام کردیم و سفیر کشورمان در تایلند شخصا این موضوع را پیگیری کرده و با مقامات مربوطه برای آزادی این افراد در حال رایزنی است.

۱۳۹۱/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...