نسخه چاپی

پناهيان بررسي كرد

لحظه انتقال امامت به امام چگونه است ؟

عکس خبري -لحظه انتقال امامت به امام چگونه است ؟

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه تلویزیونی آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) گفت: وقتی امامت به امامی می رسد فروتنی و تواضعش نسبت به پروردگار بیشتر از قبل می شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، مسجد سهله واقع در شهر کوفه بنا بر روایت محل اقامت امام مهدی(عج) بعد از ظهور خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه تلویزیونی شب گذشته شبکه سوم سیما که از مسجد سهله در کوفه به مناسبت آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) پخش شد گفت: 9 ربیع الاول آغاز امامت صاحب الزمان(عج) است و لازم است این روز نیز به مانند میلاد حضرت جشن گرفته شود.

وی در خصوص حال و هوای معنوی مسجد سهله تصریح کرد: فضای این مسجد به انسان آرامش می دهد. این مسجد با نام مسجد سهله از ابتدا مشهور نبود و نام دیگری داشت و مشهور است نام مسجد سهله توسط علی(ع) قرار داده شده است.

وی تأکید کرد: درست است که این مسجد توسط مسلمانان بنا نهاده شده ولی محل عبادت انبیاء و اولیاء خداوند بوده است. در روایت است که این مسجد خانه حضرت خضر(ع) است و برای برخی انبیاء الهی در این مسجد اتفاق خاصی افتاده است.

حجت الاسلام پناهیان یادآور شد: امام علی(ع) این مسجد را به عنوان یکی از چهار بقعه روی زمین معرفی کرده است. این مسجد بعد از مسجد النبی و مسجد الحرام و مسجد کوفه با برکت ترین مکانی است که در آن می شود نماز گزارد. روایات زیادی وجود دارد که عبادت در این مسجد باعث افزایش طول عمر می شود.

وی افزود: حتی برای بیتوته کردن در این مسجد روایات زیادی آمده است. بیتوته کردن در این مسجد مثل اقامت در خیمه پیامبر(ص) است. این مسجد تا روز قیامت خانه اولیاء خدا خواهد بود.

وی در خصوص آغاز امامت و تأثیر این لحظه بر جان امام نیز تصریح کرد: آغاز به امامت رسیدن یک امام، یک واقعه بزرگ برای هر امام خواهد بود. این اتفاق با عظمتی است. در خصوص این واقعه بزرگ از امامان سؤال شده و آن بزرگواران پاسخهایی را داده‌اند.

پناهیان تصریح کرد: امام رضا(ع) از لحظ موقعیتی با پدرشان امام موسی بن جعفر(ع) فاصله داشتند. وقتی پدر بزرگوار ایشان به رحمت خدا می رود و شهید می شود امام رضا در میان اطرافیان اعلام می کند که پدرش شهید شده است و در واقع به ایشان این امر الهام می شود. وقتی امام رضا به امامت می رسد بر اساس سخنان خود ایشان فروتنی و تواضعی نسبت به پروردگار در جان امام ایجاد می شود که قبل از آن سابقه نداشته است.

وی در ادامه تأکید کرد: بر این اساس وقتی امامت به امامی می رسد فروتنی و تواضعش نسبت به پروردگار بیشتر از قبل می شود.

وی افزود: امام حسن عسگری(ع) در لحظات آخر عمر با برکت خود به فرزند خود بشارت می دهند و می فرمایند بشارت بر تو باد، تو زمام امور عالم را در دست خواهی گرفت. اینها لحظه انتقال امامت است که در زبان امام عسگری با کلمه "ابشر" انتقال یافته است.

پناهیان با اشاره به اینکه مؤمنین با قلبشان با ائمه ارتباط دارند تصریح کرد: رابطه مؤمنین با انبیاء و اولیاء خدا خیلی عمیق است و صرفاً یک رابطه عاطفی نیست و فراتر از آن است. از پیامبر(ص) نقل است که وای بر کسی که با ولی خدا مواجه شود و فضل او را تکذیب کند.

وی افزود: در قرآن آمده که کافران به نوح (ع) گفتند تو آدمی هستی مثل ما. پیروان حضرت نوح را تحقیر کردند و می گفتند که نوح نسبت به آنها برتری ندارد. شیعه برتری امام زمان خودش را می فهمد. کسانی که به ائمه ایمان آوردند یعنی برتری او را پذیرفتند. پایه ایمان به نبوت همین پذیرفتن برتری است.

وی تصریح کرد: در حدیث است که نور امام در قلب مؤمنین روشنتر از خورشید در روز است. رابطه قلب مؤمن و امام به گونه ای است که اگر کسی به امام ایمان آورد، بر اساس این رابطه است.

وی افزود: در زندگی تمرین کنیم که فضل کسی را انکار نکنیم. این زمینه اخلاقی پذیرش امر امامت است. صفای باطن وقتی رشد می کند که فضل امام را حس کنیم.

پناهیان یادآور شد: باید در نظر داشت که غیبت امام به منزله نقصی است که در جوامع بشری وجود دارد. هیچ امامی غایب نمی شود مگر اینکه مردم نتوانند از او بهره مند شوند. خوبی جامعه باید به حدی باشد که شایستگی حضور امام را پیدا کند. لذا هویت جامعه در حال حاضر شایستگی حضور امام عصر(عج) را ندارد. به این خاطر ما باید از خود شاکی و ناراضی باشیم.

وی در پایان یادآور شد: در زمان غیبت برای ارتباط با امام غایب باید درد غیبت را در وجود درک کنیم. امام زمان فقط در زمان نماز بر پیکر مطهر پدرش حاضر شد و پس از آن از نظرها غایب شد. این دردمندی برای غایب بودن امام خیلی می تواند ارتباط بین مؤمنان و امام را تقویت کند. ما باید به قوم زمینه ساز ظهور امام زمان(ع) تبدیل شویم تا جهان را برای ظهور حضرت آماده کنیم.

۱۳۹۱/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...