نسخه چاپی

بنزین آزاد 1500 تومان شد

همزمان با افزایش خرید و فروش كارت‌های اجاره‌ای سوخت در برخی از شهرهای مرزی، قیمت بنزین در بازار آزاد توسط افراد سودجو به 1500 تومان رسید، با این وجود طرح ویژه جمع‌آوری و ابطال كارت‌های سوخت كرایه‌ای آغاز شده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به بیش از 63 میلیون لیتر در روز رسیده که مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی در مقایسه با سال گذشته حدود 6 درصد رشد داشته است.
با این وجود مسئولان وزارت نفت مصرف واقعی بنزین کشور را حدود 60 تا 61 میلیون لیتر عنوان کرده و معتقدند: روزانه 2 تا سه میلیون بنزین به کشورهای همسایه قاچاق می شود.

به اعتقاد مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در شرایط فعلی یکی از مهمترین مسیرهای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه "کرایه" کارت‌های هوشمند سوخت برخی از خودروها توسط افراد سودجو انحراف بنزین و گازوئیل ذخیره سازی شده آن به خارج از کشور است.

بر این اساس با مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت از برخی از کلانشهرهای کشور به مبادی مرزی امکان انحراف بنزین و تا حدودی گازوئیل به کشورهای همسایه فراهم می شود.

از سوی دیگر افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی و اختلاف قیمت بنزین 400 و 700 تومانی داخلی با بنزین 3000 تا 5000 تومانی همسایه ها، انگیزه اقتصادی قاچاقچیان سوخت به منظور انحراف بنزین و گازوئیل را به کشورهای همسایه را دو چندان کرده است.

طرح ویژه جمع‌آوری کارت‌های کرایه‌ای سوخت

به گزارش مهر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برنامه گسترده ای را برای جمع آوری کارت‌های اجاره ای بنزین در سطح استانهای مختلف کشور در دستور کار قرار داده است.

برای اجرای این طرح در نخستین گام، سهمیه ماهانه بنزین آزاد خودروهای شخصی از 500 به 300 لیتر کاهش یافت و در مرحله دوم با افزایش تیم های بازرسی به صورت شبانه روزی و با رصد تراکنش کارت‌های سوخت، جمع آوری کارت‌های کرایه ای بنزین آغاز شده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در دی ماه سالجاری بین 2000 تا 2500 کارت هوشمند سوخت اجاره ای از افرا سودجو و متخلف کشف، ضبط و به طور موقت ابطال شده است.

بنزین در بازار آزاد 1500 تومان شد

در همین حال رایج شدن بازار خرید و فروش کارت‌های سوخت کرایه ای در برخی از استان‌های مرزی منجر به تعیین قیمت‌های جدیدی برای این فرآورده پرطرفدار نفتی شده است.

در حال حاضر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در برخی از مبادی مریز بنزین را با قیمت منطقه‌ای عرضه می‌کند، به عبارت دیگر با احتساب نرخ ارز مبادله ای و قیمت بنزین در کشور همسایه، این فرآورده نفتی بیش از 2000 تومان به ازای هر لیتر عرضه می شود.

از این رو افراد سودجو با خرید و فروش کارت‌های کرایه ای سوخت، هر لیتر بنزین را با قیمت 1000 تا 1500 تومان عرضه می‌کنند که این قیمت در مقایسه با بهای بنزین منطقه ای بازهم دارای توجیه اقتصادی و سودآوری قابل توجه‌ای برای افراد سودجو است.

جریمه یک میلیون تومانی اجاره کارت سوخت

بهمن نیازمند اقدم مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش تعداد بازرسی‌های گسترده از سطح عرضه بنزین و گازوئیل از جایگاه‌های سوخت و به ویژه شهرهای مرزی، گفت: بر این اساس تخلفاتی در جایگاه و یا حاشیه مجاری عرضه سوخت کشف و برخوردهای قانونی لازم انجام می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در چارچوب قانون با افراد متخلف و سودجو برخورد می کند، تصریح کرد: همچنین مطابق با نظر مقامات قضائی کارت‌های هوشمند سوخت متخلف جمع آوری و ضبط خواهد شد.

وی با اعلام اینکه بخش عمده مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت به مبادی مرزی متعلق به خودروهای فرسوده است، تاکید کرد: با رصد تراکنش برخی از کارت‌های هوشمند سوخت در مبادی مرزی نسبت به جمع آوری این کارت ها و جلوگیری از انحراف فرآورده‌های نفتی اقدام می شود.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش نفتی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه پایشهای منطقه‌ای که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از کارتهای هوشمند بنزین توسط افراد مختلف به قاچاقچیان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفته است: در برخی از استان‌های مرزی مصرف بنزین بیش از تعداد خودروهای موجود در آن استان افزایش یافته است.

پیگیری‌های مهر نشان می‌دهد که بر اساس آئین نامه داخلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کشف هر کارت هوشمند سوخت کرایه‌ای، صاحب کارت یک میلیون تومان جریمه خواهد شد ضمن آنکه به میزان تراکنش خارج از شبکه این کارت سوخت مطابق با قوانین جرایمی تعیین و اعمال خواهد شد.

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...