نسخه چاپی

انتظارات بودجه‌ای مجلس از دولت

نایب رئیس مجلس با اظهار امیدواری نسبت به نتایج سلسله نشست‌های مشترك دولت و مجلس، تاكید كرد: در نشست 4 ساعته دیروز بر استفاده از سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی تاكید شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز خانه ملت اظهار داشت: از ماه‌‌های نخست سال جاری با توجه به افزایش سطح تحریم‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی و ضرورت ارتقای سطح همکاری و تعامل و تبادل نظر قوای سه‌گانه به ویژه مجلس و دولت، با طرح در جلسه سران قوای سه گانه و موافقت سران قوا، نشست‌های هفتگی نمایندگان رؤسای قوا با حضور رئیس جمهور و وزاری اقتصادی برگزار شد.

وی افزود: در این راستا به تصمیمات صحیح و قابل دفاعی رسیدیم که یکی از دستاوردهای آن تشکیل اتاق مبادلات ارزی بود که مسیر را برای حمایت از تولید و حفظ ذخایر ارزی و هدایت آن به سمت کالاهای ضروری و مورد نیاز هموار نمود.

ابوترابی یادآور شد: با توجه به دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری در ارتباط با مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه سال 92، رؤسای دو قوه به این نتیجه رسیدند که جلسات با جدیت بیشتر و حضور رؤسای کمیسیونهای اقتصادی مجلس تداوم یابد و نسبت به این مسئله مهم و کلیدی اقتصادی بتوانیم تصمیمات مشترک و قابل قبولی اتخاذ کنیم.

نایب رئیس مجلس گفت: محور گفت‌گوها رسیدن به نگاه جامع به مسائل مهم اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، توزیع درآمد و تنظیم سیاستهای اقتصادی و نگاه ویژه به اولویت در تنظیم سیاستهای اقتصادی حسب شرایط و آثار مترتب بر برخی شاخص‌ها، بررسی شرایط کنونی اقتصادی کشور به لحاظ شرایط خاص تحریم‌ها و مقابله همه جانبه با این تحریم‌ها است تا اشتراک نظر دستگاه‌های اقتصادی را بر اولویت مهار تورم در شرایط فعلی داشته باشیم و با لحاظ افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها و بعضی معضلات و مشکلاتی که فراروی بنگاه‌های اقتصادی است به راهکارهای جدیدی دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات قابل دفاعی با حضور رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با مدیران اقتصادی دولت برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که سطح تعامل و هماهنگی دو قوه در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصالح ملی ارتقا یابد و دولت بتواند به تصمیمات و پیشنهاداتی برسد که از نظر همکارن مجلس قابل دفاع باشد.

نایب رئیس اول مجلس درباره لایحه بودجه سال 92 نیز گفت: از 8 مهر سال جاری با تاکید و تصویب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بنده نامه‌ای را برای رئیس جمهورم ارسال کردم؛ ضمن تاکید بر اینکه بودجه در زمان خودش برای بررسی مطلوب تقدیم مجلس گردد بر محورهای مهمی تاکید شد که پیرو نامه تقدیمی جلساتی با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و معاونان ایشان و برخی همکاران مجلس داشتیم و بر محورهایی تاکید شد.

ابوترابی ادامه داد: امروز هم بر همین محورها و اصول تاکید داریم که بودجه سال آینده در اسرع وقت با رعایت این محورها تقدیم مجلس شود.

وی با اشاره به برخی از این محورها یادآور شد: رعایت ماده 219 برنامه پنجم توسعه در خصوص ارائه لایحه بودجه سال سوم برنامه به صورت بودجه عملیاتی، از دغدغه‌‌های مشترک مجلس و دولت است که باید به طور جدی در این راه قدم برداریم.

به اعتقاد وی این نشستها می‌تواند راهی به سوی رسیدن به بودجه مطلوب را هموار کند.

وی همچنین رعایت الزامات ماده 234قانون برنامه در خصوص قطع وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای حاصل از نفت و گاز را از دیگر محورها برشمرد و افزود: این موضوع از دغدغه مشترک مجلس و دولت است و تحریم‌ها یک فرصت استثنایی را برای ما فراهم کرده است که در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: این نشست‌ها و گفتگوها می‌تواند مسیر کاهش و نهایتا قطع وابستگی بودجه سالانه کشور را به درآمدهای حاصل از نفت‌وگاز فراهم آورد.

ابوترابی با تاکید بر افزایش حداکثری واریز سهم صندوق توسعه ملی و توجه به تولید ادامه داد: حمایت از تولید به عنوان نیاز اصلی در رشد و توسعه کشور، ایجاداشتغال، و افزایش درآمد ارزی مسئله اصلی ماست؛ لذا استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی از موضوعات اساسی است که همیشه در دستور کار مجلس و دولت بوده ولی درآمدهای حاصل از نفت مانع از این بوده که به طور جدی در این مسیر حرکت نماییم.

وی ادامه داد: در گفتگوهایی که امروز بین مجلس و دولت است و به خصوص در نشست 4 ساعته‌ای که دیروز با مسئولان و کارشناسان دولت داشتیم، بر ضرورت انتخاب مسیری که ما را در این هدف والا پیش ببرد و در کوتاهترین زمان ممکن امکان استفاده از سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی فراهم شود مورد بحث قرار گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند با حرکت در این مسیر بودجه را در اسرع وقت به مجلس تقدیم کند و مجلس نیز با تعامل حداکثری در این مسیر گام برداریم.

وی اظهار امیدوار کرد که راهی که در گفتگوها و مذاکرات گشوده شده است و مبتنی بر مبانی علمی است مسیر حرکت عقلانی و مبتنی بر منطق را در اقتصاد فراهم کند.

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...