نسخه چاپی

اوباما دشمنان ایران و سوریه را ناامید كرد

سخنرانی باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا پس از مراسم سوگند و آغاز دور دوم ریاست جمهوری اش، دشمنان ایران و سوریه را كه به حمله نظامی دل بسته اند، ناامید كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی در یادداشت امروز خود در این روزنامه به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در آغاز دور دوم ریاست جمهوری اش اشاره کرده و نوشته است: باراك اوباما اميد هم پيمانانش در خاورميانه را نااميد كرد و در را به روي هرگونه دخالت نظامي بست؛ اوباما تاکید کرد که كه يك دهه جنگ پايان يافته است و گفتگو تنها را به سوي صلح است.

پيام باراك اوباما بسيار روشن است و تاكيد مي كند كه دخالت نظامي در سوريه مطرح نيست، اوباما همچنین در پاسخ به فشارهاي اسرائيل قصد ورود به جنگ با ايران را ندارد و بیشتر فعالیت های خود را برچگونگي خروج کشورش از بحران اقتصادي متمركز خواهد کرد.

به نوشته عطوان؛ در چهار سال آينده حكومت اوباما غیر مستقیم وارد منازعات بین المللی خواهد شد؛همان سیاستی که ناتو را به جنگ لیبی فرستاد و معمر قذافی را سرنگون کرد؛ واشنگتن در جنگ لیبی نقش حمایت لجستیکی گرفت و جنگ را هواپيماهاي فرانسوي و انگليسي به پیش بردند و پول را عربستان، قطر و امارات فراهم کردند.

بیشتر سخنراني اوباما نقشه راهي براي احیای وضعیت اقتصادی آمریکا بود و سياست خارجي اوباما را در خاورميانه و جهان عرب مي توان در موارد زير خلاصه كرد؛

اول اینکه رئيس جمهوري آمريكا نقشه اي براي احياي روند صلح يا اعمال هرگونه فشاري به دولت جديد اسرائيل براي توقف شهرك سازي و بازگشت به ميز مذاكرات با فلسطینی ها ندارد.

دوم؛ سخنرانی اوباما نشان می دهد که وی هیچ برنامه ای برای جنگ علیه ایران ندارد و می خواهد سیاست های تحریمی علیه ایران را ادامه دهد؛ انتخاب چاک هگل برای تصدی وزارت دفاع آمریکا نشان دهنده سیاست های جدید نظامی اوباما است، وزیر دفاعی که مخالف جنگ عراق بود و سیاستش نسبت به اسرائیل حمله شدید صهیونیست ها را به انتخاب وی به همراه داشت.
سوم: اوباما هیچ یک از درخواست ها برای دخالت نظامي در سوريه را نشنید و آن را به کشورهای منطقه واگذار کرد؛ افزايش فعالیت های گروه های مسلح در سوریه مثل جبهه نصرت، شکست مخالفان سوري در تشكيل دولتي انتقالی همه باعث شده است تا دولت اوباما در سياست هايش در قبال سوریه بازنگري كند.

اوباما بار دیگر در سخنرانی اش به کاهش اتکا به نفت خارجی و لزوم ایجاد منابع جايگزين انرژي تاكيد كرد.

اسرائيل از دو زاويه به اين سخنراني اوباما نگاه مي كند؛ نخست اينكه از اين سخنان احساس آرامش و خرسندي مي كند زيرا اوباما براساس آن آماده ورود به رويارويي با دولت جديد بنيامين نتانياهو درباره موضوع شهرك سازي نيست و دوم اينكه اسرائيل از اين سخنان بسيار نگران است زيرا تمركز آن بر پايان يافتن دوره دخالت هاي نظامي و توسل به گفتگو براي رسيدن به صلح بود و اين ممكن است به معناي كنارگذاشتن استفاده از زور عليه ايران دستكم در چهار سال آينده باشد.

نتانياهو كه جنگ عليه ايران را به عنوان ركن اصلي مبارزه انتخاباتي خود تعيين كرده است، ممكن است جدال با اوباما را افزايش دهد و در اين راه از هوادارانش در كنگره بهره برد.

در این صورت ممکن است نتانیاهو با حملات هوایی به ایران پای اوباما را به جنگ بازکند که می توان گفت با توجه به وابستگی اسرائیل به آمریکا بعید است اسرائیل به تنهایی جرات حمله به ایران را داشته باشد.

دولت هاي عرب حاشیه خليج فارس كه برخي از آنها به جنگ آمريكا عليه ايران دل بسته بودند، بیشتر از این سخنرانی احساس یاس می کننند زیرا صلح آمریکا با ایران، یا معامله دو کشور باعث بازگشت ایران به معادلات قدرت در منطقه است.

به نظر مي رسد كه آمريكا از جنگ در خاورميانه خسته شده است چرا كه دست و پايش در عراق و افغانستان سوخت و خزانه اش خالی شد؛ اوباما ديگر اهميت زيادي به جنگ عليه تروريسم نمي دهد، واكنش آمريكا به دخالت نظامي فرانسه در مالي در پی توسعه نفوذ القاعده در منطقه صحرا این سیاست را تفسير مي كند

تحلیلگر القدس العربی در پایان نوشت: ديويد كامرون نخست وزير انگليس ديروز گفت كه جنگ عليه شبكه القاعده ممكن است دهها سال طول بكشد و پاسخ اوباما كاملا روشن بود و وي گفت اين جنگ شما است نه جنگ ما. جنگ ما عليه بيكاري، ركود اقتصادي و اصلاحات اجتماعي است؛ البته این برداشت ما است!

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...