نسخه چاپی

دیدار بان‌ كی‌مون و اخضر الابراهیمی

عکس خبري -ديدار بان‌ کي‌مون و اخضر الابراهيمي

با ادامه فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، دبیركل سازمان ملل و فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحادیه عرب به شدت از كشورهای خارجی حامی گروه‌های تروریستی انتقاد كردند

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در دیداری دو جانبه در نیویورک نسبت به اوضاع سوریه و طولانی شدن بحران این کشور در ۲۲ ماه گذشته که به کشته و آواره شدن صدها هزار تن انجامیده، ابراز نگرانی کردند.

همچنین دو طرف نسبت به ناتوانی کشورهای "ابرقدرت‌" عضو شورای امنیت در رسیدن به موضعی مشترک و واحد در پایان دادن به خشونت‌ها و درگیری‌ها در سوریه، ابراز ناخرسندی کردند.

بان کی مون و الابراهیمی همچنین از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه انتقاد کردند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این خصوص گفت: الابراهیمی و بان کی مون نسبت به ادامه یافتن و گسترش عملیات وحشتناک در سوریه و کشتارها و خرابی‌ها در این کشور از سوی دو طرف درگیر ابراز ناامیدی کرده و از کشورهای خارجی که کمک‌های تسلیحاتی به هر دو طرف می‌کنند انتقاد کردند.

همچنین شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت نیز به نوبه خود اعلام کرد: عدم پاسخگوی نظام سوریه به طرح‌های پیشنهادی درباره سوریه به وضعیت اسفبار انسانی در این کشور منجر خواهد شد.

وی همچنین جامعه جهانی را به تلاش بیشتر و اقدام فوری برای فراهم کردن نیازهای ضروری آوارگان سوری جهت کاهش مشکلات آنها فراخواند.

امیر کویت در ادامه نسبت به ادامه درگیری‌های خشونت‌ آمیز در سوریه در ماه‌های گذشته به شدت ابراز تاسف کرده و تاکید کرد: متاسفانه با گذشت چندین ماه همچنان شاهدیم کشتار و خونریزی در سوریه ادامه داد.

شیخ صباح احمد الصباح درباره کنفرانس بین‌المللی کشورهای اهداکننده که قرار است ماه جاری میلادی در کویت و با موضوع آوارگان سوری برگزار شود، گفت: کویت از طرح نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب درباره برگزاری کنفرانس کشورهای عربی اهداکننده استقبال کرده و از کشورهای اهداکننده می‌خواهد کمک‌های انسانی خود را به مردم سوریه ارائه دهند.

همچنین صباح الخالد الصباح، وزیر امور خارجه کویت نیز پیشتر اعلام کرده بود، به جای ارائه طرح‌های فردی برای حمایت مالی از آوارگان سوری در داخل و خارج این کشور نشست کشورهای اهداکننده برگزار می‌شود.

قرار است این نشست سی‌ام ماه جاری میلادی در کویت برگزار شود.

در همین حال، لوی صافی، یکی از مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اخیرا اقدام به سفری محرمانه به قطر کرده است.

وی گفت: هدف الخطیب از این سفر انجام مذاکرات با مقامات مسئول قطری به ویژه حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور بود.

صافی در ادامه این اظهارات خود خاطرنشان کرد: معاذ الخطیب که اخیرا به استانبول بازگشت در سفرش به قطر از مقامات این کشور درخواست ارائه کمک‌های مالی بیشتر به مخالفان مسلح سوری کرده است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: سفر خطیب به قطر در حقیقت تاثیری مثبت بر تصمیم تشکیل دولت انتقالی به جا می‌گذارد چرا که مخالفان در ائتلاف ملی سوریه به این دلیل با تشکیل دولت موافق نیستند که معتقدند دولت انتقالی باید بعد از تاسیس صندوقی بین‌المللی برای حمایت از آن تشکیل شود.

پیشتر نیز ائتلاف ملی مخالفان سوریه تشکیل دولت انتقالی را به تاخیر انداخت.

در بیانیه‌ای که توسط ائتلاف ملی مخالفان صادر شد اعلام شده است که ائتلاف ملی کمیته‌ای متشکل از پنج تن را برای ارائه پیشنهادات درباره دولت انتقالی طی ۱۰ روز آینده تشکیل داده است.

همچنین منابع آگاه که در نشست ائتلاف مخالفان سوریه شرکت داشتند، تاکید کردند: مذاکرات درباره تشکیل دولت انتقالی به دلیل اختلافات موجود درباره میزان توان دولت انتقالی برای باقی ماندن در قدرت به نتیجه نرسید.

ائتلاف مخالفان سوریه از روز شنبه نشستی را در استانبول ترکیه با هدف تشکیل دولت انتقالی برگزار کردند.

در همین حال سایت شبکه العربیه نیز اعلام کرد: سازمان ملل بزرگترین عملیات انسانی خود را در سوریه آغاز کرده است.

بنا به گزارش این سایت خبری هیات انسانی وابسته به سازمان ملل که متشکل از مسئولان بلندپایه هشت آژانس وابسته به سازمان ملل است تاکنون از استان حمص و درعا در جنوب سوریه دیدار کرده‌اند.

رئیس این هیات درباره دیدارشان از استان حمص و درعا اعلام کرد: ما در اینجا به خاطر عمل آمده‌ایم نه برای صحبت اما باید بگویم که اوضاع انسانی این شهرها بسیار نگران‌کننده بود لذا باید عملیات انسانی گسترده‌ای در سوریه صورت بگیرد و این چیزی است که ساکنان سوریه از ماموریت ما انتظار دارند.

همچنین مارتین نسیرکی در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر دائم خود در نیویورک اعلام کرد: هیات سازمان ملل که متشکل از هفت آژانس وابسته به این سازمان است به شدت نسبت به وضعیت شهر حمص و تلبیسه در مجاورت حمص ابراز تاسف کرده‌اند.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد: این هیات که رهبری آن را مدیر عملیات بشار دوستانه دفتر سازمان ملل بر عهده دارد اخیرا به حمص و شهر تلبیسه سفر کرده و اعلام کرده‌اند که اوضاع انسانی این شهر و اطراف آن به شدت نگران‌کننده است.

بنا به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل این سفر با هماهنگی دولت و مخالفان سوریه صورت گرفته است و هیات مذکور در سوریه با هدف ارزیابی نیازهای انسانی و کمک‌رسانی به مردم این کشور حاضر شده است.

در همین حال فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع و معاون فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد: ارتش سوریه به منظور تحقق پیروزی و به شکست کشاندن توطئه گروه‌های مسلح عملیات پیگرد گروه‌های تروریستی مسلح در همه بخش‌های سوریه را آغاز می‌کند.

وی با توصیف ارتش سوریه به ارتشی شجاع و نیرومند عنوان داشت: دشمن اصلی ما دشمن صهیونیستی غاصب است و ماموریت اساسی نیروهای مسلح پاکسازی اراضی عربی اشغال شده است.

وزیر دفاع سوریه همچنین خاطرنشان کرد: دشمنان سوریه به رهبری صهیونیست‌ها و آمریکا و با حمایت مالی و تسلیحاتی برخی دولت‌های عرب در منطقه برای ضربه زدن به سوریه و تحقق توطئه‌هایشان در منطقه تلاش می‌کنند چرا که دولت سوریه تنها کشور عربی است که برای آزادی فلسطین و همه اراضی عربی اشغال شده می‌کوشند.

جاسم الفریج همچنین اعلام کرد: ارتش سوریه با حمایت مردم این کشور موفق شده است امنیت و ثبات را به برخی از مناطق کشور بازگرداند.

همچنین میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان نیز با تاکید بر لزوم آغاز مذاکرات سیاسی در سوریه مخالفتش را با هرگونه دخالت کشورهای خارجی در سوریه اعلام کرد.

سلیمان همچنین اعلام کرد: لبنان با کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان سوریه و ارسال نیروهای مسلح برای مبارزه در این کشور مخالف بوده و از طرف‌های درگیر سوریه می‌خواهد تا برای مذاکره حاضر شوند.

رئیس‌جمهوری لبنان همچنین کشورهای جهان را به تلاش برای جمع کردن مردم سوریه و جلب توافق آنها درباره طرحی سیاسی تحت نظارت سازمان ملل فراخواند.

از سوی دیگر، دولت اردن نیز اعلام کرد: طی پنج روز گذشته بیش از هشت هزار آواره سوری وارد این کشور شده‌اند.

یک منبع آگاه در فرماندهی نیروهای مسلح اردن گفت: نیروهای گارد مرزی طی پنج روز گذشته از ۱۲۴۲ آواره سوری استقبال کردند.

وی گفت: بیشتر آوارگان زنان و کودکان و افراد کهنسال هستند.

در همین راستا، دولت سوریه نیز آوارگان سوری را به بازگشت به کشورشان فراخواند.

همچنین دولت سوریه به آوارگان وعده داد که خسارت‌های وارده به شهرها و منازل شهروندان سوری را جبران خواهد کرد.

کمیته وزارتی مکلف از سوی دولت سوریه نیز تصمیم گرفت برنامه‌های سیاسی این کشور برای حل و فصل بحران سوریه به اجرا درآورد.

بنا به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج این کمیته که ریاست آن را وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه بر عهده دارد اتخاذ اقدامات فوری درباره آوارگان سوری در کشورهای همجوار و تامین نیازهای ضروری آنها در داخل سوریه را در دستور کار خود قرار داده است.

از سوی دیگر، شبکه خبری روسیه الیوم نیز اعلام کرد: دولت روسیه قصد دارد ۱۰۰ شهروند روسی را از سوریه خارج کند.

بنا به گزارش این سایت خبری دولت روسیه امروز (سه شنبه) دو هواپیما را به بیروت، پایتخت لبنان اعزام می‌کند تا بیش از ۱۰۰ تن از شهروندان روسیه را از سوریه خارج کند.

وزارت حوادث غیرمترقبه مسکو اعلام کرد: بنا به دستور رهبران روسیه این وزارتخانه امروز دو هواپیمای نوع "ال-۷۶" و "یاک-۴۲" را به بیروت اعزام می‌کند تا شهروندان روسی که راغب به بازگشت از سوریه هستند به روسیه بازگرداند.

وزارت دفاع روسیه اخیرا نیز اعلام کرده بود: کشتی‌های جدید جنگی را به دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل سوریه اعزام کرده است

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...