نسخه چاپی

هاشمی: افراطی‌گری مثل باتلاق است

عکس خبري -هاشمي: افراطي‌گري مثل باتلاق است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأكید روزافزون گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های دلسوز كشور بر مشی اعتدال‌گرایی را نتیجه مباحث قرآنی، فقهی، فلسفی و تجربه تاریخ خواند و گفت: رسیدن مجموعه جامعه به مشی اعتدال از مجرای تجربه‌ها و منابع متعدد، این امید را می‌دهد كه كشور با تلاش و كوشش و همراهی علاقه‌مندان و دلسوزان به این سمت حركت كند.

به گزارش نما به نقل از آريا ، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مرکزي و جمعي از اعضاي حزب اراده ملت ايران، با بيان اينکه "در سراسر قرآن کريم و سيره ائمه معصوم(ع) تأکيد بر اعتدال و عقلانيت به روشني بيان شده است"، آيه مبارکه «و جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهدا علي‌الناس» را بهترين دليل لزوم حرکت صدر تا ذيل جامعه اسلامي بر مبناي اعتدال عنوان کرد.

وي در همين رابطه خاطرنشان کرد: با وجود تفاسير متعددي که از اين آيه شريفه شده است، اما غالب ديدگاه‌ها مبين اين امر است که خواست خداوند اين است جامعه اسلامي اعتدال داشته باشد و در دامن افراط و تفريط نيفتد و اگر چنين شد، جامعه اسلامي الگو و نمونه براي تاريخ و مردم ساير جوامع خواهد بود.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه "همه بايد به هر نحو که مي‌توانند در تصحيح اشتباهات و اصلاح جامعه بکوشند"، زمينه ايجاد اعتدال در جامعه را مبنا قرار دادن پذيرش «قول احسن» دانست و با اشاره به آيه شريفه «...فبشر عبادي الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه» تأکيد کرد: بندگان خوب خدا و کساني که مدال افتخار بندگي و خدمت به خدا و خلق را به دست مي‌آورند، کساني هستند که با بالا بردن آستانه تحمل و شنيدن سخنان ديگران، بهترين سخنان را بدون تعصب و افراط و تفريط مي‌پذيرند تا تعادل و اعتدال جامعه حفظ و خدمت به کشور و مردم امکان‌پذير شود.

هاشمي رفسنجاني افزود: افراطي‌گري و اقدامات خارج از حد اعتدال در درازمدت به ضد خود يعني تفريط مي‌انجامد و افراطي‌گري باتلاقي است که عامل آن هرچه جلوتر مي‌رود، بيشتر گرفتار جهل و خمودگي مي‌شود.

وي با اشاره به قرار داشتن در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، با بيان اينکه "همين آموزه‌ها بود که مبناي ورود انقلابيون و مبارزان به رهبري امام راحل(ره) عليه استبداد شد"، افزود: پس از پيروزي انقلاب، با وجود حضور جدي افراطيون، حضرت امام(ره) و مسئولان تلاش کردند تعادل کشور با تصميمات عاقلانه و مدبرانه حفظ شود و اگر قرار بود که تسليم افراطيون و متعصبان شوند، هنوز هم ما با عراق در جنگ بوديم اما عقلانيت و تدبير امام(ره) ايجاب کرد ادامه پيروزي‌ها در صلح و پذيرش قطعنامه دنبال شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به جايگاه مشورت با مردم و عقلا در مشي رسول گرامي اسلام(ص) تصريح کرد: اگرچه حضرت محمد(ص) به منبع وحي متصل بودند و اگر حرف و سخني بر زبانشان جاري مي‌شد، مردم سمعاً و طاعتا مي‌پذيرفتند، اما با تأکيد خداوند، مشورت که نماد امروزي آن رأي مردم است، در بسياري از موارد مبناي تصميم‌گيري و راه صحيح شناخته شد.

هاشمي رفسنجاني دموکراسي را نتيجه گسترش آگاهي‌ها و انفجار اطلاعات و سرنوشت قطعي جوامع امروزي خواند و با اشاره به فوايد اين تجربه صحيح بشري، احزاب و انتخابات را دو مؤلفه مهم جامعه دموکراتيک خواند و افزود: امروزه اداره جامعه بدون تحزب غيرممکن است و اگر کسي ادعا کند که مي‌توان بدون حزب، تشکّل و برنامه جمعي، جامعه را اداره کرد، سخني گزاف و از سر بي‌تدبيري زده است.

وي احزاب را ضربه‌گيرهاي نظام سياسي خواند و با تأکيد بر لزوم حضور و پذيرش احزاب فراگير، برنامه‌دار و کارآمد گفت: کليت تعاليم اسلام و همچنين قانون اساسي که بر مبناي تعاليم دين مبين اسلام است، تحزب، انتخابات و حقوق مردم را پذيرفته و مورد توجه جدّي قرار داده و لازم است که احزاب و تشکل‌هاي کوچک با تشکيل جبهه‌ها و ائتلاف‌ها، کارآمدي و مسئوليت پذيري خود را بالا ببرند تا اگر ضعفي متوجه اداره کشور شد، اصل نظام صدمه نبيند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به معناي نقد که بايد سره از ناسره جدا شود اظهار کرد: در مکتب اسلام که بايد انتقاد همراه با ادب و اخلاق اسلامي باشد، متأسفانه توسط گروه‌هاي افراطي صاحب رسانه، توأم با توهين و به کار بردن زشت‌ترين الفاظ ادا مي‌شود و تحمل شنيدن هيچگونه نداي مخالف يا مغاير با عقايد خود را ندارند.

در ابتداي اين ديدار احمد حکيمي‌پور دبيرکل حزب اراده ملت ايران نيز با تشريح روند شکل‌گيري اين تشکل، اعتدال‌گرايي را مبناي فعاليت اين حزب خواند و گفت: با گذشت بيش از سه دهه از پيروزي انقلاب و پشت سر گذاشتن تجربه‌هاي گوناگون افراط و تفريط، اکنون عموم جامعه و دلسوزان کشور به لزوم بازگشت به اعتدال واقف شده‌اند و نماد اين اعتدال را نيز در مشي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني که همواره به اين رويه تأکيد کرده‌اند ديده و در اين راه چشم اميد به ميدان‌داري ايشان دارند.

همچنين صمدي نماينده پيشين مجلس و حسيني از اعضاي حزب اراده ملت با تشريح اوضاع سياسي، اجتماعي، اخلاقي و اقتصادي کشور، ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي خود را در اين زمينه بيان کردند و خواستار حضور مسئولانه طيف‌هاي گوناگون در انتخابات آينده شدند.

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...