نسخه چاپی

اخبار ضد و نقیض از نتایج انتخابات اسرائیل

برآورد اولیه از آرا ریخته شده به صندوق‌های رأی‌گیری در فلسطین اشغالی از كاهش آرای فهرست مشترك «لیكود-بیتنا» و افزایش گرایش به دو حزب كار و «یش عاتید» حكایت دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، کمتر از دو ساعت تا پایان رأی‌گیری نوزدهمین دوره انتخابات پارلمانی اسرائیل (کنست) زمان مانده و برخی گزارش‌ها از کاهش غیرمنتظره آرای ائتلاف «لیکود-بیتنا» حکایت دارد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشته است که سران دو حزب «لیکود» و «اسرائیل بیتنا» در حال حاضر مسئولیت این افت آرا را به گردن یکدیگر انداخته و هر یک دیگری را مقصر می‌دانند. حزب لیکود را «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و حزب «اسرائیل بیتنا» را «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه مستعفی رژیم‌صهیونیستی رهبری می‌کنند.

«یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید»

همزمان مشاهدات عینی از افزایش پیش‌بینی نشده گرایش به حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» حکایت دارد. گرایش به این حزب نیز دیگر عاملی است که موجب شده تا لیکودی‌ها احساس خطر کنند.

«گیلاد عردان» وزیر حفاظت محیط زیست اسرائیل و از اعضای حزب لیکود است که می‌گوید تیم‌های تبلیغی لیکود قصد دارند در مدت باقی مانده به صندوق‌های رأی‌گیری اعزام می‌‌شوند تا افرادی را که هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند، به رأی دادن به لیکود متقاعد کنند. وی می‌گوید این افراد به رأی‌دهندگان خواهند گفت که رأی دادن به حزب «یش عاتید» موجب تقویت جبهه میانه‌رو و چپگرا و تضعیف نتانیاهو می‌شود.

یکی از اعضای حزب لیکود می‌گوید: اگر خیلی خوش‌شانس باشیم نهایتا 31 کرسی به دست می‌آوریم.

همزمان «آیزاک هرزوک» نماینده کنست و عضو حزب کار می‌گوید اگر میزان مشارکت از 70درصد بالاتر باشد، «شلی یخیموویچ» یعنی رهبر این حزب نخست‌وزیر آینده اسرائیل است.

بنا بر رسوم انتخاباتی اسرائیل حزبی که بتواند بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات امروز از آن خود کند، از سوی ریاست رژیم که اکنون در اختیار شیمون پرز است، مأمور تشکیل کابینه می‌شود. هرچند که تصمیم نهایی در این مورد را پرز می‌گیرد و گاها همچون سال 2009 ممکن است حزب پیروز در انتخابات پارلمانی موفق به تشکیل کابینه نشود.

در انتخابات این دوره 34 حزب مختلف تلاش می‌کنند تا به بیشترین سهم ممکن از 120 کرسی پارلمان اسرائیل (کنست) دست یابند. تحلیلگران بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، پیروزی تقریبا قاطع را برای ائتلاف راستگرای «لیکود-بیتنا» پیش‌بینی کرده‌اند. حزب کار به رهبری «شلی یخیموویچ» هم احتمالا حزبی است که در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» با اشاره به نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات برگزار شده و پیروزی نتانیاهو را تقریبا قطعی نشان داده، نوشته است که ممکن است این صحبت‌ها بازی از سوی نتانیاهو باشد تا بتواند هواداران بیتشتری را به پای صندوق‌های رأی بکشاند و تعداد بیشتری از اعضای لیست خود را وارد کنست نوزدهم کند.

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...