نسخه چاپی

پرورش باكتری مین‌یاب در كشور

رییس بهداری كل ناجا از پرورش باكتری‌هایی مین یاب در آزمایشگاه‌های نیروی انتظامی خبر داد و گفت: این طرح كاملا بومی است و نمونه خارجی ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سردار علی مجیدی در حاشیه نوزدهمین همایش سراسری مدیران بهداشت و درمان نیروی انتظامی با بیان اینکه این جلسات هماهنگی، هر ساله برای ابلاغ فرامین و دستورات فرماندهی و ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می شود، گفت: بررسی عملکرد، شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها و همچنین ابلاغ راهکارهای علمی و عملی برای سال 92 از جمله برگزاری این همایش بوده است.

وی با بیان اینکه در این همایش تمامی روسای مراکز درمانی ناجا حضور دارند، گفت: در این جلسه راهکارهای علمی و عملی اتخاذ و ضمن بررسی پیشنهادات، به جمع بندی نهایی در مورد ارتقای سلامت ماموران پلیس دست می‌یابیم.

رییس بهداری کل ناجا با اشاره به اجرایی شدن طرح امام رضا(ع) در ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش سراسری ارزیابی عملکرد ماموران در طرح امام رضا(ع) بود که پیشنهاداتی برای ارتقای سطح بهداشت ماموران ارائه شد.

مجیدی با اشاره به ساخت کیت تشخیص هویت در بهداری کل ناجا گفت: چندی پیش پژوهشگران و متخصصان بهداری ناجا توانستند کیت تشخیص هویتی را طراحی کنند که این کیت می‌توانست علاوه بر پوشش تمام نیازهای ماموران تشخیص هویت، دقت و سرعت آنان را نیز افزایش دهد که در حال حاضر به سمت تولید انبوه این کیت پیش رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه با ارائه کیت تشخیص هویت در سطح کشور می‌توانیم یک قدم به سمت رهایی از وابستگی‌های خارجی قدم برداریم، گفت: بهداری ناجا این توانایی را دارد که با عرضه کیت تشخیص هویت در سطح منطقه نسبت به درآمدزایی آن اقدام کند.

به گزارش ایسنا، مجیدی همچنین از نهایی شدن طرح "باکتری مین یاب" در بهداری ناجا خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل جنگ تحمیلی بسیاری از قسمت‌های خاک ایران توسط مین پوشیده شده است که هر ساله شاهد بروز فجایعی مخصوصا در مناطق روستایی هستیم و بر این اساس و در راستای کاهش مخاطرات مین در صدد طراحی باکتری مین یاب برآمدیم.

وی با بیان اینکه این باکتری هیچ نمونه خارجی ندارد، گفت: طراحی و پرورش این باکتری کاملا بومی بوده است و امیدواریم با نهایی شدن این طرح بزودی شاهد رونمایی از آن باشیم.

رییس بهداری کل ناجا افزود: در حال حاضر این طرح توانسته است در محیط آزمایشگاهی با موفقیت عمل کند و در حال حاضر این باکتری در مرحله تست منطقه‌ای قرار دارد.

به گفته مجیدی می‌توان با انجام تغییرات، کاربری این باکتری را تغییر داد اما در حال حاضر این باکتری تنها برای مین‌یابی پرورش داده شده است .

وی در مورد انجام تست اعتیاد و سلامت روان رانندگان گفت: از سالهای پیش تایید سلامت رانندگان و انجام تست اعتیاد بر عهده بهداری ناجا گذاشته شده بود اما با توجه به تغییر رویکرد مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی، بر آن شدیم که آزمایشگاه‌های اعتیاد خود را تجهیز کنیم که در یک برنامه منسجم تمامی بیمارستان‌های نیروی انتظامی به آزمایشگاه‌های انجام تست اعتیاد مواد مخدر صنعتی و سنتی تجهیز شدند و این آزمایشگاه از تمامی افرادی که از سوی مراجع قضایی، پلیس امنیت، پیشگیری و راهنمایی و رانندگی معرفی شوند آزمایشات مربوطه را انجام می‌دهد.

وی ارتقای سلامت ماموران پلیس را یکی از اهداف بهداری ناجا عنوان کرد و گفت: ارتقا مراکز درمانی، ارتقا سیستم امداد و انتقال و تقویت سیستم امداد هوایی از اهداف پیش روی بهداری ناجا است.

وی همچنین از راه اندازی سامانه ندای پزشک برای تمامی افراد جامعه خبر داد و گفت: ماموران پلیس می توانند با استفاده از خطوط امین، شماره 165 را گرفته و مسائل بهداشتی و سوالات خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان نیز می‌توانند با گرفتن شماره 63982165 (با پیش شماره تهران) به سامانه صدای پزشک متصل شوند گفت: افراد علاوه بر مشاوره‌های پزشکی می توانند پاسخ نهایی کمیسیون‌های پزشکی را نیز اخذ کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در صدد آن هستیم که سامانه صدای پزشک به صورت تصویری باشد، گفت: در این راستا توانسته‌ایم از طریق ویدئو کنفرانس مردم را با پنج بیمارستان متصل کنیم و امیدواریم در پایان این برنامه بتوانیم ارتباط تصویری ندای پزشک را تسهیل کنیم.

۱۳۹۱/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...