نسخه چاپی

لاريجاني در نطق پيش از دستور:

دست ماجراجویان در تنگه هرمز را قطع می‌كنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ایران مصمم است اگر كسانی قصد ماجراجویی در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز داشته باشند، دستان آنها را قطع كند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) طی نطق پیش دستور در صحن علنی با تسلیت شهادت امام حسن عسگری (ع) و تبریک آغاز سی و سومین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: 33 سال پیش در چنین روزی با ورود مقتدای ملت به میهن، انقلاب روح خود را بازیافت و در ظرف 10 روز طومار حکومت دیکتاتوری پهلوی به هم پیچیده شد و آفتاب انقلاب اسلامی طلوع کرد.



وی اضافه کرد: امروز با ظهور انقلاب‌های منطقه‌ای قرائت روشن‌تری از انقلاب خمینی (ره) حاصل می‌شود.



رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: نخست این است که قبل از ورود امام به ایران غرب و برخی عناصر در داخل با تحریک رژیم در صدد برآمدند، ابتدا به هر نحوه ممکن امام را از بازگشت به میهن منصرف کنند که در این سناریو سخن‌ها ناصحان ادا می‌شد اما امام با روشن بینی و اعتماد به نصرت الهی و همت عالی ملت به این درخواست‌ها پاسخ منفی داد.



لاریجانی شگرد دیگر را تهدید دانست و گفت: بر این روایت که رژیم دیکتاتوری قصد سرنگونی یا ربایش هواپیمای حامل امام را دارد اما امام استوار تر از گذشته عزم جدی به بازگشت را اعلام کرد و با آرامشی وصف ناشدنی که در مصاحبه ایشان در هواپیما گوشه‌ای از سکینه‌ی قلبی آن مرد الهی ظهور یافت، اراده پولادین رهبری انقلاب را در راه استیفای حقوق ملت نشان داد.



وی افزود: این ویژگی اراده استوار همراه با تدبیر و دوراندیشی و شجاعت صفتی است که چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن در حوادث مختلف نظیر ماجراجویی‌های آمریکا و غرب در بحران سازی داخل کشور و در دفاع مقدس و حوادث سیاسی حاد نظیر عزل بنی صدر یا عزل قائم مقامی رهبری، در سیره امام مشاهده شده و عامل مهم پیش برنده اهداف انقلاب است.



رئیس مجلس ادامه داد: نکته دوم در سیره امام طرد تباهیت بزرگ و کوچک است؛ امام به مردم بت بزرگ آمریکا را به درستی معرفی کرد که در مبارزه خود به اشتباه نیفتند. اصطلاح "شیطان بزرگ که همه دست‌اندازی‌ها به حقوق ملت بر طراحی‌های او است و باید دست آمریکا از این کشور کوتاه شود" بخش مهم این روشنگری است.



لاریجانی افزود: ایشان طاغوت کوچک، رژیم پهلوی را به درستی چیزی جز بازیچه دست آمریکا نمی‌دانست که با تشری از ملت به فلاکت می‌افتد لذا در بهشت زهرا، در بدو ورود به میهن آن جمله خانمان برانداز برای رژیم پهلوی و دولت بختیار را به زبان جاری کرد که "من به پشتیبانی این ملت توی دهن این دولت می‌زنم" و چنین شد.



وی با بیان اینکه سر مبارزه با طاغوت بزرگ در سلوک سیاسی امام را پس از سه دهه بهتر می‌توان دریافت، گفت: در تمام مشکلات پس از انقلاب آمریکا در پشت صحنه آنها را هدایت کرد؛ در جریان‌های تجزیه‌طلبی ابتدای پیروزی، در جنگ صدام علیه کشور ایران که با اسناد روشن امروز پشتیبانی آمریکا عیان شده است، رئیس اطلاعات ارتش صدام "رفیق سامرایی" در کتاب خود می‌گوید "در چندین مرحله آمریکا چه تحریک به حمله در ابتدای جنگ، چه دادن اطلاعات میدانی در طول جنگ و چه اقدامات مهم در آخر جنگ آمریکا به ارتش عراق کمک کرد".



رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: در مسئله هسته‌ای ایران و تحریم‌ها پشت صحنه آمریکا است، در ماجراجویی‌های منطقه‌ای چه عراق، چه افغانستان و چه لبنان این طاغوت نقش اساسی دارد اما نکته اساسی این است که جهت‌گیری مبارزه با شیطان بزرگ در این سه دهه برای ملت ایران قدرتی فراهم کرد که در پناه شعاع اندیشه امام (ره) اراده ملت ایران روحیه بازگشت به خویش را در ملت‌های مسلمان بیدار کرد. به طوری که تقلای غرب برای باز یافتن جایگاه خود در منطقه دیگر رنگ باخته است.



لاریجانی با طرح این سوال که لشکر کشی‌ها و به رخ کشاندن سر نیزه‌ها چقدر توانست بر اراده ملت مصر، تونس، یمن، لیبی و بحرین تاثیر بگذارد؟ گفت: امروز ملت‌ها در پناه مشاهده مدل ایستادگی ملت ایران در مقابل آمریکا و غرب دریافتند که باید با اراده آهنین و استوار نیزه‌های غرب را شکست. به قول افلاطون با نیزه‌ها می‌توان تخت ساخت اما نمی‌توان بر آن نشست.



وی همچنین گفت: از سوی دیگر مدل کرنش در مقابل آمریکا و غرب را در حکومت‌های سرنگون شده یک ساله اخیر می‌توان مشاهده کرد؛ اگر رهبر فرزانه انقلاب با همان تفکر بنیادین امام هر گونه مذاکره و رابطه با آمریکا را چیزی جز خسارات برای ملت نمی‌پندارد، نظریه‌ای صرف نیست، صحت این مرام توحیدی را در مقایسه این دو مدل رفتار سیاسی می‌توان به دقت دریافت.



رئیس مجلس با اشاره به حرافی‌های اخیر آمریکا و غرب در مسئله تنگه هرمز گفت: این موضوع ترس از هیمنه این انقلاب استوار است و گرنه ملت ایران تنگه هرمز را تنگه صلح می‌داند لیکن ملت ایران مصمم است اگر کسانی قصد ماجراجویی در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز داشته باشند، دستان آنها را قطع کند.



لاریجانی همچنین اضافه کرد: نکته سوم در سلوک سیاسی امام خمینی (ره) ارائه مدل دموکراسی دینی است؛ شاید آن روزها که امام می‌فرمود "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه" برخی بطن این تمرکز مهم فکری را درک نمی‌کردند.



وی خاطرنشان کرد: در این 3 دهه آزادی، مردم سالاری و عدالت مدل کمونیستی و مدل لیبرال دموکراسی ناتوانی‌های خود را نشان داده‌اند. در مدل کمونیستی به دلیل قلب ماهیت آزادی و دموکراسی و عدالت و نشاندن حزب کمونیست به جای ملت و نابودی استعدادها در تئوری عدالت از درون به فروپاشی رسید.



رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان افزود: در مدل لیبرال دموکراسی نیز به قول شهید مطهری به دلیل تمرکز بیش از اندازه بر یک ارزش و نادیده گرفتن سایر ارزش‌ها دچار طوفان‌های اجتماعی و سیاسی شده است و اینک صلابت انقلاب در نفی تباهیت و ارائه مدل اثباتی مردم سالاری دینی، مدل راهگشایی برای انقلاب‌های منطقه‌ای است.



لاریجانی با تاکید بر اینکه ما به اسم و عنوان‌ها کاری نداریم، تصریح کرد: نام‌ها تحت شرایط بومی برگزیده می‌شوند اما بطن‌ انقلاب‌های امروز منطقه اولا دموکراسی، ثانیا استقلال از قدرت‌ها، ثالثا ایجاد عدالت است اما در چارچوب تحقق تفکر اسلامی و اینجاست که علما و دانشمندان و سیاستمداران در قدردانی این نعمت باید هم در بالا بردن جایگاه علمی و فناوری کشور تلاش مضاعف کنند و هم در تئوریزه کردن عدالت که پیشرفت، آبادانی و دموکراسی دینی و حفظ ارزش‌ها در درون آن نهفته است.



وی همچنین گفت: به قول یکی از رهبران کشورهای آسیایی در سفر اخیرم به اجلاس بین‌المجالس اسلامی که گفت "انقلاب شما جلودار انقلاب‌های امروز منطقه است" توجهات سایر ملل به سوی ایران اسلامی است و این مسئولیت خطیری است.



رئیس مجلس با تاکید بر وصیت آن مرد الهی که وحدت صفوف ملت و مسئولان و سیاست‌مداران را عامل اصلی پایداری و ترقی می‌دانست، گفت: وحدت توصیه شده امام خمینی (ره) دستگیره عامل خارجی که فساد و انحراف درونی است از بین می‌برد. به خصوص در آستانه انتخابات باید به این موضوع توجه بیشتری کرد.



لاریجانی با بیان اینکه انتخابات میوه شیرین انقلاب است، تاکید کرد: رقابت‌ها اگر در معرفی کاندیداها و در پناه اخلاق باشد حلاوت این میوه انقلاب را افزون می‌کند اما اگر با بداخلاقی، تهمت و تخریب همراه باشد رقابت و میوه شیرین انقلاب را به تلخی تفرقه و دشمنی بدل می‌سازد.



وی با بیان اینکه حال که صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان در دست بررسی است، از شورای نگهبان خواست حقوق کاندیداها از بین نرود چراکه تنوع کاندیداها میدان انتخابات را شور انگیز‌تر می‌کند.



رئیس مجلس در پایان از همه کسانی که در این میدان رقابت وارد شده‌اند خواست در مدت تبلیغات به نوعی عمل کند که سیمای وحدت جامعه مخدوش نشود.

۱۳۹۰/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...