نسخه چاپی

احتمال حذف نتانیاهو از نخست وزیری

عکس خبري -احتمال حذف نتانياهو از نخست وزيري

با وجود ادعای پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات، كارشناسان صهیونیست نتایج انتخابات را سیلی اسرائیلی‌ها به نتانیاهو و انتقام از شكست‌های متوالی وی دانستند.

به گزارش نما، فارس به نقل از الجزیره، نتایج انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی که سه‌شنبه انجام شد، نشان داد که رأی دهندگان انتقام سختی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهونیستی گرفتند. البته وی به احتمال زیاد برای بار دیگر نخست وزیر اسرائیل خواهد بود، اما فهرست انتخاباتی وی با وجود ائتلاف با حزب اسرائیل بیتنا در حالی که 42 کرسی را به تنهایی در انتخابات گذشته به دست آورده بود، تنها حائز 31 کرسی شد.

این انتخابات با موفقیت بزرگ حزب یش عاتید همراه شد که یک حزب میانه رو است که یائیر لاپید روزنامه نگار اسرائیلی ریاست آن را بر عهده دارد، این حزب موفق شد 19 کرسی پارلمان را از آن خود کند. همچنین تعداد کرسی‌های راست گرایان و چپ های معتدل نیز در این انتخابات برابر شد.

پیروزی شعارهای داخلی در انتخابات سرزمین‌های اشغالی

بسیاری از تحلیلگران با اشاره به نتایج انتخابات اعلام کردند که اسرائیلی‌ها جریان حاکم را به علت شکست در مسایل مهم مجازات کردند و به کسانی بیشتر رأی دادند که شعار آنها بررسی مسایل داخلی سرزمین‌های اشغالی بود.

نتانیاهو البته در سخنرانی دیشب خود سعی کرد چهره‌ای پیروز از خود نشان دهد، اما رسانه‌های عبری زبان این انتخابات را سیلی برای نتانیاهو خواندند.

اسرائیلی‌ها به جای تهدید ایران، به دنبال روابط خوب با آمریکا هستند

روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود نوشت که نتایج انتخابات نشان داد که مردم اعتماد خود را به نتانیاهو به علت شکست در زمینه های دیپلماتیک و روابط خارجی از دست داده‌اند، وی حتی در مسایل اقتصادی و اجتماعی نیز شکست خورده است.

این روزنامه افزود: نتایج انتخابات نشان داد که اسرائیلی ها ملاحظاتی نسبت به افراط گرایی لیکود به سمت راست گراها و تحریکات مخرب این جریان علیه جامعه جهانی دارند. اسرائیلی ها به جای بیشتر کردن شهرک های صهیونیست نشین و تهدید به جنگ علیه ایران به دنبال داشتن روابط خوب با آمریکا هستند.

اسرائیلی‌ها به دنبال سیاست متمدنانه هستند

یوسی ورتر تحلیلگر مسایل سیاسی نتایج انتخابات را سیلی برای نتانیاهو از سوی مردم خواند و تاکید کرد که پیروزی یائیر لاپید و شکست ژنرال ها و سیاستمدارانی چون شائول موفاز نشان داد که سیاست متمدنانه و متکی بر همگرایی با مردم پیروز است و بهتر می‌تواند رأی های سرگردان را به سوی خود جلب کند.

وی احتمال داد که نتانیاهو در ائتلاف خود به حزب‌های راست گرا و یهودی‌های افراطی اکتفا نکند، چرا که در این صورت به علت انزوای اسرائیل از جهان، خیلی زود ساقط خواهد شد.

زبان حال اسرائیلی‌ها؛ نتانیاهو ما را رها کن

گیدئون لِوی برداشت واضح تری از انتخابات سرزمین های اشغالی نشان می دهد، وی می گوید که زبان حال اسرائیل خطاب به نتانیاهو این است: ما را رها کنید تا با آرامش زندگی خوبی داشته باشیم، این موضوع خود را در نتایج موفقیت یک حزب غیر سیاسی مثل یش عاتید در انتخاباتی غیر سیاسی نشان داد.

لوی در گفتگو با الجزیره با اشاره به اینکه لیکود اگر با اسرائیل بیتنا ائتلاف نمی کرد، عنوان بزرگترین حزب اسرائیل را از دست می داد، گفت که اسرائیل به یک روزنامه نگار که تجربه سیاسی ندارد و وارد مسایل اختلافی نمی شود، پاسخ مثبت داد.

اعتراضات اجتماعی و اقتصادی؛ عامل شکست نتانیاهو

ناحون برنیع نیز همین دیدگاه را دارد، وی تاکید می کند که اعتراضات اقتصادی و اجتماعی خود را در افزایش قدرت چپ گراهای میانه رو بویژه حزب یش عاتید خود را نشان داد، وی البته گفت که در عین حال مرزهای موجود بین دو اردوگاه راست و چپ در اسرائیل هنوز هم شفاف نیست.

احتمال حذف نتانیاهو از نخست وزیری

سیما کدمون تحلیلگر دیگر صهیونیستی با اشاره به این انتخابات گفت که اسرائیلی‌ها عدم اطمینان خود به نتانیاهو و نظامی سیاسی وی را نشان دادند، به اعتقاد وی نتایج انتخابات ثابت کرد که اسرائیلی‌ها علاوه بر بی‌اعتمادی به نتانیاهو به دنبال دیدن چهره های جدیدی نیز هستند.

وی به امکان ساقط شدن نتانیاهو از طریق ائتلاف احزاب میانه رو و چپ‌گرا یا ائتلاف یکی از آنها با حزب راست گرای خانه یهودی اشاره کرده، اما در عین حال پیش‌بینی کرد که نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه در سرزمین های اشغالی شود.

کدمون از نتایج ناامید کننده حزب کار اسرائیل نیز سخن گفت و تاکید کرد که این حزب یش عتید است که شرایط و ماهیت و برنامه کاری خود را بر دولت آینده تحمیل خواهد کرد.

فرار از مسایل خارجی برای حل بحران‌های داخلی

در همین راستا طال اشنایدر تحلیلگر دیگر صهیونیست راز موفقیت لاپید را دوری از مسایل سیاسی و روابط با فلسطینی‌ها دانست و تاکید کرد که اسرائیلی‌ها به واسطه رأی دادن به لاپید از مسایل خارجی به سوی مسایل داخلی فرار کردند.

اوفیر بینیس وزیر سابق اسرائیلی در عین حال از پیوستن لاپید به عنوان عاملی برای تلطیف چهره اسرائیل هشدار داده و از وی خواست تا به جای در اختیار گرفتن پست هایی مانند وزارت خارجه به مسایل داخلی سرزمین‌های اشغالی بپردازد.

۱۳۹۱/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...