نسخه چاپی

زمان به نفع فرانسه نیست

یك هفته نامه غربی با اشاره به جنگ مالی به تحلیل تحولات آتی این كشور و اینكه آینده نبرد در غرب آفریقا چه خواهد بود، پرداخت.

به گزارش نمابه نقل از مهر، در تحلیل تایم به قلم "آلان بوسول" آمده است : فرانسه در راند اول جدیدترین جنگ خود در آفریقا به پیروزی رسید. اما این پیروزی آنگونه که برنامه ریزان جنگی این کشور انتظار آن را داشتند نبود.

تا این لحظه فرانسه موفق شده از پیشرفت شورشیان به سمت جنوب مالی جلوگیری کند. اما گروه های مسلح فعال در مالی این درس را به فرانسه داده اند که آنها برای بازگشت به صحنه برنامه هایی دارند.

در روزهای گذشته شورشیان به دلیل آنکه نتوانستند در مقابل حملات هوایی مقاومت کنند، مجبور به عقب نشینی شدند. پس از عقب نشینی، شورشیان تلاش کرده اند تا تجهیزات خود را از دید جنگنده های فرانسوی پنهان کنند تا از وارد آمدن خسارت به آنها جلوگیری کنند.

در همین راستا آنها در زیر درختان پنهان شده و خودروهای خود را با استفاده از چوب و گل استتار کرده اند. آنها حتی برای درامان ماندن از حملات جنگنده های فرانسه به منازلِ مردم ساکن در مناطق جنگی پناه برده اند و حتی خودروهای زرهی خود را نیز به زیر سقف منازل برده اند و برای راحتی کار دیواریهای این منازل را تخریب کرده اند.

دلیل این کار آن است که شورشیان احتمال می دهند فرانسه مناطق مسکونی را بمباران نمی کند و آنها می توانند با استفاده از این فرصت به تقویت نیروهای خود اقدام کنند.


924567_orig.jpg


اشکال در برنامه جنگی فرانسه

به گزارش مهر، در ادامه تحلیل تایم آمده است: هرچند فرانسه توانسته در مرحله اول پیروزِ جنگ مالی باشد اما با این وجود شبه نظامیان یک ضعف و یا شکاف در برنامه نظامی فرانسه پیدا کرده اند و آن اینکه پاریس هنوز راه حلی (برنامه ای) برای ادامه جنگ زمینی در مالی ندارد.

نخستین مرحله از جنگ فرانسه در مالی، در سواحل این کشور آفریقایی آغاز شد . در اینگونه مناطق شما می توانید با کنترل یک پل در یک مکان و داشتن چند مرکز بازرسی در نقاط دیگر بر کل منطقه تسلط داشته باشید . اما اکنون جنگ به صحرا کشیده شده و جنگ در این منطقه با جنگ در سواحل تفاوت دارد.

فرانسه برای ادامه جنگ به جنگنده نیاز دارد و این در حالی است که ارتش مالی تا کنون از مشارکت در جنگ خوداری کرده است.

به نوشته تایم، حتی بعد از عقب نشینی شورشیان از دیابالی، ارتش مالی بعد از 24 ساعت حاضر شد که به این شهر وارد شود. اما با این وجود، حاضر نشد شب را در این شهر بماند.

در این میان، هر چند فرانسه از حمایت جنگنده های خود برخوردار است اما تا کنون حمله زمینی در مالی انجام نداده و شواهد اینطور نشان می دهد که فرانسوی ها تمایل چندانی برای جنگ مستقیم در مالی ندارند.

از همین رو فرانسه بدنبال آن است که رهبری جنگ زمینی را به نیروهای آفریقایی واگذار کند که به موجب قطعنامه سال گذشته شورای امنیت قرار است بیش از سه هزار نیروی آفریقایی به مالی اعزام شوند.

هرچند بر اساس قطعنامه شورای امنیت، این نیروها باید تا ماه سپتامبر به مالی اعزام شوند اما نظامیان کشورهای آفریقایی به تدریج وارد باماکو پایتخت مالی می شوند. اما با این وجود نیروهای آفریقایی هنوز برنامه مشخصی برای جنگ مالی ندارند.

راه های پیش روی فرانسه

در این میان یکی از راه های پیش روی فرانسه اطمینان از امنیت مرکز و جنوب مالی است و ممکن است پاریس در این راستا هفته ها و شاید هم ماه ها منتظر بماند تا نیروهای آفریقایی از لحاظ عملی آمادگی استقرار در این مناطق را پیدا کنند.

اما مشکل اینجاست که فرانسه زمان کافی برای این کار را ندارد. شورشیان و گروه های مرتبط با القاعده، شمال مالی را از بهار گذشته به تصرف خود درآورده اند و با گذشت زمان، شورشیان فرصت بیشتری برای تقویت خود و از بین بردن نقاط ضعف‎شان خواهند داشت و حتی ممکن است در این مدت حمایت محلی را نیز بدست بیاورند.

با توجه به آنکه 90 درصد از مردم مالی مسلمان هستند حضور نیروهای غربی در این کشور می تواند موجب افزایش حمایت از گروه های شورشی شود.

برهمین اساس، اگر فرانسه در مرحله بعدی جنگ در مالی شکست بخورد این امکان وجود دارد که شاهد شکل گیری نوع جدیدی از طالبان در آفریقا باشیم که تمام مناطق این قاره از شمال گرفته تا جنوب را در بر می گیرد.

در این میان آمریکا معتقد است که وضعیت موجود در مالی و فعالیت های گروه های مرتبط با القاعده در آن تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات متحده نیست. اما ماجرای گروگانگیری در الجزایر و همچنین کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی حکایت از آن دارد که رشد طالبان در آفریقا می تواند برای آمریکا نیز خطرناک باشد.

از همین رو شکست در مالی و ناتوانی برای کنترل گروه های مرتبط با القاعده در این کشور می تواند خطرات زیادی را برای کشورهای غربی بدنبال داشته باشد. از همین رو فرانسه باید فکری برای از دست دادن زمان و همچنین وادار کردن کشورهای آفریقایی برای مشارکت بیشتر در جنگ مالی راه حلی بیابد.

۱۳۹۱/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...