نسخه چاپی

توافق ایران و عراق برای میدان‌های نفتی

سخنگوی وزارت نفت عراق از دستیابی به توافق اولیه و اصولی با ایران برای پایان دادن به پرونده میدان‌های نفتی مشترك با آن خبر داد.

به گزارش نما، وزارت نفت عراق با اشاره به توافق اولیه با ایران در خصوص پایان دادن به پرونده میدان های نفتی مشترک با آن، تاکید کرد: گفت‌وگوی کمیته های مشترک دو طرف به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است.

«عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهارداشت: کمیته های مشترک بین عراق و ایران در خصوص میدان های نفتی مشترک، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و ایران نیز در این خصوص همکاری بسیار خوبی دارد.

وی تصریح کرد: حفاری جداگانه به نفع هیچ یک از طرفین ایرانی و عراقی نیست زیرا این اقدام موجب افزایش فشار در میدان نفتی می شود و این به زیان هر دو طرف است.

جهاد افزود: در توافقنامه اولیه بین ایران و عراق مانند توافقنامه های مشابه جهانی بر این اصل تاکید شده که موضوع میدان های مشترک نفتی نهایی شود و یک شرکت بین المللی در میدانهای نفتی مشترک سرمایه گذاری کند و هر یک از طرفین سهم خود را بر اساس مساحت میدان نفتی در خاک خود، دریافت کند.

وی تاکید کرد: به نفع ایران و عراق است که در میدان های نفتی مشترک با هم همکاری و اشتراک داشته باشند تا پرونده این میدان‌های نهایی شده و به پایان برسد و البته سرمایه گذری بهترین راه حل در خصوص میدان‌های مزبور است.

سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: کمیته های مشترک، نشست هایی را در بغداد و تهران تشکیل داده و به نتایج قابل ملاحظه ای دست یافتند و دیگر مسائل چندانی باقی نمانده جز توافق نهایی با ایران که به پایان پرونده میدانهای نفتی مشترک منتهی شود.

بیش از 20 چاه نفتی مشترک بین ایران و عراق و کویت وجود دارد که از این تعداد 15 میدان نفتی اکنون بدون استفاده است. میدانهای نفتی مشترک با کویت عبارتند از : سفوان، الرمیله و الزبیر و میدانهای نفتی مشترک با ایران نیز عبارتند از مجنون، بازرگان، فکه و نفت خانه.

بر اساس عملیات حفاری شرکت ملی نفت ایران، عراق و ایران 12 میدان نفتی مشترک دارد که ذخیره آن بیش از 95 میلیارد بشکه بوده و بزرگترین ذخیره هیدرو کربنی در یک نقطه از خاورمیانه به شمار می آید.

شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که اکنون روزانه حدود یکصد و 30 هزار بشکه نفت از این میدانها استخراج می شود و 68هزار بشکه نفت از میدانهای استخراج می شود که عراق هنوز آن را توسعه نداده است.

۱۳۹۱/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...