نسخه چاپی

بُهت سناتورهای آمریكایی از سخنان مرسی

یك نشریه آمریكایی در گزارشی اختصاصی از جلسه رئیس‌جمهور مصر با چند تن از سناتورهای آمریكایی پرده برداشته و نوشت: مرسی در این جلسه اظهاراتی علیه اسرائیل مطرح كرده كه سناتورهای آمریكایی را شوكه كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشریه آمریکایی «فارن‌پالیسی» در یک گزارش اختصاصی نوشت: «مرسی به تلویح گفته است یهودی‌ها رسانه‌های آمریکایی را کنترل می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، هفته گذشته هفت نفر از سناتورهای آمریکایی جلسه‌ای با محمد مرسی، رئیس جمهور مصر داشتند که در آن مرسی به طور غیرمستقیم خودش را قربانی رسانه‌های آمریکایی دانست که یهودی‌ها آن را اداره می‌کنند.

در این جلسه 90 دقیقه‌ای که به نوشته این نشریه آمریکایی به جدالی تند بین سناتورها و محمد مرسی منجر شد، سناتورها از رئیس جمهور خواسته‌اند درباره نظراتی که در سال 2010 درباره یهودی‌ها ابراز کرده بود سخن بگوید.

این نشریه می‌نویسد محمد مرسی در سال 2010 یهودی‌ها را زالوهایی خوانده بود که به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند.

بعد از این جلسه، سناتور مک‌کین، از حاضران در این جلسه بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن اظهار کرده بود سناتورها مخالفت خود شدید به اظهارات محمد مرسی را به وی انعکاس دادند. با این جال، وی گفتگو با مرسی را «سازنده» توصیف کرده بود.

سخنگوی مرسی نیز بعد از اتمام این جلسه در بیانیه‌ای تأکید کرده بود: «مرسی به آزادی مذهبی قائل است و معتقد است که باید بین مذهب یهودیت و معتقدان به آن و اعمال خشونت‌آمیزی که علیه فلسطینی‌های بی‌دفاع روا داشته می‌شوند، تمایز قائل شد.»

فارن‌پالیسی می‌افزاید، علی‌رغم این آنچه در داخل این جلسه اتفاق افتاده از اظهارنظرهای رسمی دو طرف داغ‌تر بود. یکی از حاضران در این جلسه به نام سناتور «کریس کونس» گفته است گفتگو درباره اظهارات مرسی در سال 2010 اولین موضوعی بود که سناتورها می‌خواستند درباره آن گفتگو کنند.

«کریس کونس» همچنین گفته است گفتگوی بین دو طرف مثبت پیش نرفت.

کونس گفت: «ما تلاش کردیم به مرسی فرصت دیگری بدهیم تا حرفش را در درون بافت دیگری قرار دهد چون او ادعا کرده بود، حرفهایش را از بافت خارج کرده بودند.»

وی افزود سخنان مرسی بسیار آزاردهنده و نامناسب بودند.

مرسی به سناتورها گفت که ارزش‌های اسلام احترام به مسحیت و یهودیت را آموزش می‌دهند. به گفته کونس، مرسی بارها تأکید کرد که درباره یهودیت یا یهودی‌ها نگرش منفی ندارد، اما صحبت‌هایش را با انتقادات سختی علیه اقدامات اسرائیل و صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها به ویژه در غزه ادامه داد.

این سناتور آمریکایی می گوید رئیس جمهور مصر در ادامه سخنانی را بر زبان راند که باعث سناتورها از شدت شوک، روی صندلی‌هایشان میخکوب شوند.

کونس می‌گوید: «او (مرسی) می‌خواست درباره خودش توضیح بدهد، بعدش گفت: من فکر می‌کنم نیروهای معیّنی رسانه‌های آمریکایی را کنترل می‌کنند و آنها نگرش مناسبی نسبت به من ندارند.»

کونس گفته است منظور مرسی از این «نیروهای معیّن»، یهودی‌ها بوده‌اند.

وی ادامه داد: «او کلمه یهودی‌ها را سر زبان نیاورد، اما من وقتی سناتورهای دیگر را دیدم که مثل خودم سر جایشان میخکوب شده بودند به نظرم آمد که سخت است بتوان از این حرف نتیجه دیگری گفت.»

کونس درباره روند ادامه جلسه گفت: «بعد از این جلسه به شدت حالت منفی به خود گرفت. واقعاً این تهدید وجود داشت که کل جلسه طوری مختل بشود که دیگر نتوانیم ادامه بدهیم.»

۱۳۹۱/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...