نسخه چاپی

دعوت احمدی نژاد از الهام علی اف

عکس خبري -دعوت احمدي نژاد از الهام علي اف

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان گفت: حجم مبادلات رسمی و حجم تجارت چمدانی بیش از اعلامی است اعلامی ایران و آذربایجان بیش از 500 میلیون دلار است،اما به دلیل تبادلات تجاری مرزی و تردد مستمر اتباع ،حجم تجارت غیر اعلامی یا باصطلاح چمدانی به مراتب بیش از رقم اعلامی است.

به گزارش نما به نقل از مهر محسن پاک آیین ، سفیر کشورمان در رابطه با مناسبات دو جانبه ایران و آذربایجان و تحرکاتی که در راستای مخدوش کردن این روابط صورت می گیرد، گفت:روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران با توجه به وجود مشترکات کم نظیر تاریخی، فرهنگی و مذهبی حائز اهمیت است. منافع بین المللی،منطقه‌ای و مناسبات مبتنی بر همجواری نیز بر اهمیت روابط افزوده است.

وی ادامه داد: البته در مقاطعی از سالهای گذشته این روابط با چالشهائی هم روبرو بوده است. با توجه به وجود اشتراکات فراوان طبعا، انتظارها از روابط این دو کشور بیشتر است و همین امر گاهی چالش ها را بزرگتر از اندازه آن نشان می دهد.

پاک آیین با اشاره به اینکه اشتراکات ایران و آذربایجان به مراتب بیش از اختلافات است ، بیان کرد: بنظر من برخی از مشکلات بین دو کشور در سال های گذشته بخاطر برنامه های های عناصر خارجی و برخی از کشورها که مخالف مناسبات خوب ایران و جمهوری آذربایجان هستند،بوده است.

وی اظهار داشت: البته بین کشورهای همسایه معمولا نفس همسایگی و وجود مرزهای طولانی می تواند اختلاف زا باشد و دور از انتظار نیست. مهم آن است که این اختلافات در فضائی دوستانه و همراه با گفتگوهای صمیمانه حل و فصل و مدیریت شود. به گونه‌ای که اختلاف دیدگاه‌ها کمتر و نقاط تفاهم بیشتر شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان با بیان اینکه تلاش سیاستمداران دو کشور نیز تاکنون همین بوده و انشالله ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر و در واقع یک ملت در دو سرزمین مستقل هستند و می توانند دوستانه و برادرانه در کنار هم زندگی کرده و به هم علاقمند باشند.

وی تصریح کرد: اراده مسئولین دو کشور بر توسعه مناسبات دوستانه استوار است و در این میان، نقش رسانه‌ها برای تقویت مناسبات دو کشور مهم است.

پاک آیین درباره حجم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و آینده روابط ، گفت: حجم مبادلات رسمی و اعلامی دو کشور بیش از 500 میلیون دلار است،اما به دلیل تبادلات تجاری مرزی و تردد مستمر اتباع دو کشور،حجم تجارت غیر اعلامی یا باصطلاح چمدانی به مراتب بیش از رقم اعلامی است و انشالله با تدابیر اتخاذ شده رشد خواهد کرد.

وی افزود: در عین حال گاز آذربایجان توسط ایران خریداری و به نخجوان سواپ می شود که این امر هم درآمد خود را دارد.ما در حوزه های ترانزیت،تجارت و انرژی بیشترین همکاری را داریم.بصورت یکطرفه داشتن ویزا برای اتباع آذری را لغو کرده ایم و این امر موجب ارتباطات بیشتر دو ملت و رشد توریسم سیاحتی،زیارتی و درمانی شده است.

وی همچنین در خصوص زمان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی آتی دو کشور ، خاطرنشان کرد: مشغول رایزنی با طرف آذری برای تعیین تاریخ نهمین اجلاس کمیسیون مشترک هستیم و امیدواریم بزودی این تاریخ را نهائی کرده و اجلاس در سطح وزرای امور خارجه در باکو برگزار گردد.

پاک آیین در مورد برنامه های آینده برای سفر مقامات عالی رتبه دو کشور ، بیان کرد: آقای الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان از سوی رئیس جمهور محترم کشورمان به ایران دعوت شده اند و منتظر دریافت تاریخ هستیم.در عین حال سفر وزیر امورخارجه کشورمان برای کمیسیون مشترک و سفر معاون صدا و سیما برای تشکیل کمیته رسانه ای،سفر وزیر فرهنگ و توریسم آذربایجان به ایران برای برگزاری هفته فرهنگی و سفر برخی دیگر از مقامات عالیرتبه را در حال برنامه ریزی هستیم که هنوز تاریخ برخی از این سفر قطعی نشده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در پاسخ به این سئوال که درحالیکه ایران تسهیلات فراوانی برای تردد اتباع آذربایجان در ایران و دسترسی به نخجوان فراهم کرده اما طرف مقابل نه تنها لغو روادید را انجام نداد بلکه تسهیلات موجود را نیز متوقف کرد، در این خصوص مذاکرات دو کشور به چه شکل بوده است و آیا وعده ای برای افزایش تسهیلات داده شده است، خاطرنشان کرد: ایران و جمهوری آذربایجان دارای تاریخ و حوزه تمدنی مشترکی هستند که این میراث مشترک سبب نزدیکی و همکاری بیشتر دو ملت است.

وی افزود: اکثر جمعیت آذربایجان، شیعه هستند و زبان مشترک بین جمهوری آذربایجان و مناطق آذری نشین ایران وجود دارد.بارها گفته ایم که یکی از شیرین ترین خبرها برای ملت ایران،خبر استقلال جمهوری آذربایجان بود. به همین دلایل جمهوری اسلامی ایران همواره از تعاملات اتباع ایران و جمهوری آذربایجان حمایت کرده و تسهیلات لازم را برای تحقق این امر فراهم کرده است.

پاک آیین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری و ارتباطات مردمی با جمهوری آذربایجان از فوریه 2010 به صورت یک‌طرفه روادید را برای اتباع جمهوری آذربایجان لغو کرده و این تصمیم کماکان به قوت خود باقی است، اظهار داشت: ایران خانه دوم مردم جمهوری آذربایجان است و آنان می‌توانند به آسانی برای سیاحت، زیارت و دیگر امور به ایران سفر کنند.البته ما با دوستان آذری خود در باکو،پیشنهاد کرده ایم که آنان نیز صدور روادید برای اتباع ایرانی را لغو کنند و بطور اصولی نیز آنها علاقمند به ارتباط بیشتر میان دو ملت هستند اما می گویند هنوز زیر ساخت های لازم در پایانه های مرزی فراهم نشده و قرار است پس از فراهم شدن شرایط این اقدام صورت پذیرد.

۱۳۹۱/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...