نسخه چاپی

لاریجانی: رهبری بر فاز دوم هدفمندی تاكید ندارند

دكتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در بازگشت از كشور سودان در جمع خبرنگاران در خصوص ابلاغ قانون منع ادغام وزارتخانه ها و رفتار مجلس در روزهای آینده در این خصوص گفت: دولت تا تاریخ معینی فرصت دارد تا برای وزارتخانه مربوطه وزیر و یا سرپرست معرفی كند و معاونت نظارت مجلس در این خصوص وارد عمل شده است ، چرا كه دولت حق تصرف در این وزارتخانه را ندارد و حضور آنها بیش از مهلت تعیین شده خلاف قانون است.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت، رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین تصریح کرد: بر این مبنا معاونت نظارت وارد عمل شده و نامه های لازم در این خصوص ارسال و مسئله در حال پیگیری است و دولت باید تا مهلت تعیین شده به وظیفه قانونی خود عمل کند.

کارآمدی رییس جمهور آتی مهم ترین اولویت است

لاریجانی هم چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا بسیاری از جریان های سیاسی امروز بر لزوم حضور افرادی از دهه اول انقلاب هم چون هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در عرصه ریاست جمهوری آتی تاکید دارند گفت: برخی از جریان های سیاسی این مسئله را می گویند و برخی از دیگر جریان ها اما نظرات دیگری دارند.

وی افزود: تاکید من بر این مسئله است که در عرصه سیاسی کشور نظرات متفاوتی در این خصوص هست، اما از نگاه من هر چه افراد صاحب نظر و با تجربه به عرصه بیایند خوب است و این مسئله مورد تاکید رهبری نیز هست.

رییس قوه مقننه در تشریح خصوصیات ضروری برای رییس جمهور آینده گفت: جایگاه ریاست جمهوری جایگاهی از نظر مدیریتی است که کار اجرایی سنگین دارد و امروز هم شرایط کشور از نظر داخلی و خارجی به شکلی است که افرادی باید در این پست ها باشند که هم از نظر سوابق اجرایی و تجربه و دید کلان به مسائل کشور آشنا باشند و هم تیم قوی داشته باشند، یعنی مهم ترین دغدغه ما نسبت به آینده در این خصوص باید کارآمدی سیستم باشد و اگر یک نگاه ملی برای حل مسائل کشور داشته باشیم ، باید دغدغه کارآمدی در اولویت باشد.

موسوی و کروبی اشتباهات خود را قبول کنند کسی مانع بازگشت آنها به نظام نیست

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از صحبتها و اظهار نظرهای عسگر اولادی درباره موسوی و کروبی و برخی واکنش ها به این اظهارات گفت: فکر نمی کنم اقای عسگر اولادی در پی این باشد که صحبتی کرده تا دیگران را بلاوجه تطهیر کند، چرا که آقای عسگر اولادی فرد متدینی است و سابقه طولانی مبارزه دارد .

نماینده مردم قم هم چنین تاکید کرد: آقای عسگر اولادی از نظراتی که قبل از این نیز داده بودند مشخص است که همچون دیگران معتقد هستند که این افراد بعد از انتخابات اشکالاتی در رفتارشان بوده و درست عمل نکرده اند.

وی تصریح کرد: من در تیتر یکی از روزنامه ها دیدم که ایشان این مسئله را مطرح کردند که این افراد نادرست عمل کرده اند و فکر می کنم ایشان در پی این بودند که مطرح کنند که ریشه های این موضوع در خارج است و البته این افراد نیز اشتباهات فاحشی داشتند.

لاریجانی با تاکید بر بی خاصیت بودن این دست از درگیری ها در شرایط امروز کشور ، افزود: قصد دارم بگویم امروز زمان مناقشه بر سر این حرف ها نیست و نباید بی جهت شخصیتی مثل آقای عسگر اولادی را مورد آماج مطالبی قرار داد و یقین دارم حرف اقای عسگر اولادی با دیگران متفاوت نیست و ایشان نیز تاکید دارند که این افراد اشتباهات فاحشی دارند و این حرف را در گذشته نیز حضرت آقا مطرح کردند که ریشه این مسئله در خارج از کشور بوده است. ممکن است کسی مطرح کند که این افراد در داخل نیز فتنه کردند و اقای عسگر اولادی نیز نگفتند که این افراد فتنه نکردند. این دعوای سیاسی با ثمری نیست و نباید آن را برجسته کرد.

رییس مجلس در تشریح رفتاری که باید با این دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم صورت گیرد، گفت: فکر نمی کنم نظام بر این باور باشد که اگرکسی اشتباه کرد، نباید به بدنه نظام باز گردد، اما این افراد باید قبول کنند که اشتباه کردند و این افراد اگر بگویند اشتباه کردند و اشتباهات خود را قبول داشته باشند، می توانند بازگردند.

وی همچنین تاکید کرد: مگر کسی از مسئولان نظام گفته است این افراد اگر اشتباه خود را قبول کنند ، نباید باز گردند؟ این افراد قبول نکردند که اشتباه کرده اند و البته من فکر می کنم این دست از بحث ها در حال حاضر برای کشور خاصیتی ندارد.

نتیجه جلسات دولت و مجلس در خصوص وضعیت معیشت مردم در زمان لازم اعلام می شود

لاریجانی در خصوص جلسات شبانه دولت و مجلس و دلیل غیر علنی شدن نتایج این جلسات گفت: برای اعلام نتایج جلسات باید به نتایجی رسید.

وی افزود: این که دولت و مجلس با هم جلسه داشته و به یک تقارب ذهنی در خصوص معیشت مردم با هم برسند، کار درستی است و الان نیز در کل معلوم است که بین دولت و مجلس در خصوص این که چگونه شرایط کشور بهبود یابد، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: در این جلسات اگر بنا این باشد که برای نزدیک شدن آراء در جهت این که چگونه وضع معیشتی مردم بهبود یابد، تلاش کنیم، کار درستی است اما تا زمانی که به نتیجه نرسیده ایم دلیلی برای علنی شدن نیست، چرا که به هر حال هر اظهار نظری یکسری تبعات دارد و ممکن است به نتیجه ای نرسد لذا به نظر من اگر نتیجه ای گرفته شود اعلام خواهد شد.

رهبر انقلاب هیچ تاکیدی بر شروع هر چه سریع تر فاز دوم هدفمندی یارانه ها ندارند

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: باید روی این مسئله فکر کرد که با توجه به مجموع شرایط کشور، آیا امکان چنین اقدامی هست یا خیر و از اساس ادامه این مسئله به چه صورت باید انجام شود.

لاریجانی در پاسخ به این ادعا که گفته شده است درجلسه برخی از نمایندگان دولت و مجلس با حضور رییس قوه مقننه و در حضور رهبر انقلاب ، معظم له بر اجرای هر چه سریع تر فاز دوم هدفمندی یارانه ها تاکید کرده اند، گفت: خیر، ما چنین چیزی را تایید نمی کنیم.

وی افزود: هر جلسه ای که بین دولت و مجلس و یا جداگانه باشد ، رهبرمعظم انقلاب تاکید دارند که تا جایی که ممکن است با همفکری کارها به جلو پیش برود و اگر اختلاف دیدگاهی نیز از نگاه مسائل تخصصی است با همفکری به هم نزدیک شوید ، اما ایشان دستوری ندادند.

لاریجانی هم چنین تصریح کرد: این که هدفمندی یارانه ها نیمه راه است ، بسیار روشن است و نیازی نیست به صحبت های رهبر معظم انقلاب نسبت داده شود اما این که ادامه این مسیر هدفمندی باید در شرایط امروز صورت گیرد یا به زمان دیگری موکول شود مسئله اصلی است.

وی تاکید کرد: اصلا چنین چیزی مطرح نشده است و ایشان هیچ تاکیدی بر اتمام این کار با سرعت ندارند.

تاسیس سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ضروری است

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دلیل عدم برگزاری جلسات ستاد مبارزه به مفاسد اقتصادی گفت: من اطلاعی از دلایل عدم برگزاری جلسات ندارم چون مسئول این جلسات من نیستم.

وی افزود: نمایندگان مجلس چندین بار در این خصوص پیگیری کرده اند و نامه نگاری هایی نیز در این خصوص انجام داده اند.

لاریجانی تصریح کرد: من فکر می کنم باید ساختار این مسئله عوض شود یعنی سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و در این خصوص فعالیت کند.

رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاندیداتوری خود و ائتلاف با گروه موسوم به ۲+۱ گفت: جواب این سوال ها را قبلا بارها داده ام.

۱۳۹۱/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...