نسخه چاپی

زمان اجرای هدفمندی از زبان مصباحی مقدم

رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها زمانی باید اجرا شود كه تورم شیب نزولی دارد و در شرایط كنونی اجرای فاز دوم آثار ناگواری را در جامعه بر جای می‌گذارد.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌ و کار در تجارت انرژی الکتریکی (برق) که توسط گروه مهام شرق در مشهد برگزار ‌شد در گفت‌وگوی با فارس در مشهد اظهار کرد: در جلسات اخیر دولت و مجلس موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی می‌شود و هدفمندسازی یارانه‌ها ارتباط جدی با تامین انرژی و برق دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه اصلی نمایندگان مجلس در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها حمایت از تولیدکنندگان است و برای دست ‌یافتن به اهداف هدفمندی یارانه‌ها مانند مصرف کمتر انرژی باید به اصلاح ساختارها پرداخته شود.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها 30 درصد برای حمایت از تولید در نظر گرفته که دولت می‌تواند از طریق بانک‌ها به تولیدکنندگان پرداخت کند و یا سود تسهیلات به صورت یارانه به مجموعه بنگاه‌های اقتصادی که نیازمند تامین وجوه سرمایه در گردش هستند داده شود که این امر سبب افزایش تولید و اشتغالزایی می‌شود.

وی تاکید کرد: هرچه میزان عرضه وجوه افزایش یابد تقاضا توسط تولیدات جدید پاسخ داده می‌شود که این امر نقش ضد تورمی دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یارانه هدفمندسازی در بخش خانوارها باید به هدف اثابت کند که این امر در فاز اول محقق نشد زیرا به افراد ثروتمند و نیازمند به صورت یکسان یارانه نقدی پرداخت شد.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: شرایط برای اقشار متوسط رو به پایین با اصلاح قیمت‌ها سخت می‌شود و شیوه کمک نقدی در یارانه‌ها درست نیست و باید پرداخت هدفمندی از طریق بیمه بیکاری و تامین اجتماعی باشد تا تمام نیازهای ضروری افراد پاسخ داده شود.

وی اظهار کرد: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای خانواده‌ها باید مانند دور اول به شکل پلکانی انجام شود و در بخش تولید قیمت‌های ترجیحی در نظر گرفته شود زیرا پالایشگاه‌ها برای تولید برق نیازمند سوخت هستند و اگر این قیمت برای تولیدکنندگان و خانواده‌ها یکسان باشد تولید با مشکل مواجهه می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: سهم دولت در این راستا 20 درصد در نظر گرفته شده که نباید به اراده دولت باشد و آیا وزارت نیرو و شرکت‌های نفت و گاز می‌توانند با قیمت‌های سال 79 پرداخت کنند و باید سهم تولید که 20 درصد است پرداخت شود.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: در حال حاضر مالیات و عوارض به سازمان هدفمندی داده می‌شود که باید جدا گردد.

وی تاکید کرد: در جریان اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها رشد نقدینگی باید کنترل و به سمت تولید جهت داده شود تا تورم افزایش پیدا نکند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها زمانی باید اجرا شود که تورم شیب نزولی دارد و در شرایط کنونی اجرای فاز دوم آثار ناگواری را در جامعه بر جای می‌گذارد.

۱۳۹۱/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...