نسخه چاپی

تلاش ها برعلیه مالكی سخت تر می شود

عکس خبري -تلاش ها برعليه مالکي سخت تر مي شود

با راهپیمائی های روز جمعه در فلوجه در شمال عراق علیه دولت نوری مالكی ، تلاشها برای ساقط كردن دولت نوری مالكی وارد مراحل پیچیده تری می شود كه شاید بتوان از این دوره بعنوان تشدید فضای جنگ مذهبی در عراق یاد كرد.


با راهپیمائی های روز جمعه در فلوجه در شمال عراق علیه دولت نوری مالکی ، تلاشها برای ساقط کردن دولت نوری مالکی وارد مراحل پیچیده تری می شود که شاید بتوان از این دوره بعنوان تشدید فضای جنگ مذهبی در عراق یاد کرد.
با راهپیمائی های روز جمعه در فلوجه در شمال عراق علیه دولت نوری مالکی ، تلاشها برای ساقط کردن دولت نوری مالکی وارد مراحل پیچیده تری می شود که شاید بتوان از این دوره بعنوان تشدید فضای جنگ مذهبی در عراق یاد کرد.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز از اقلیم کردستان عراق، راهپیمایان عراقی روز جمعه با برافراشتن پرچم های سیاه که عموما نشان دهنده گروههای سلفی تندرو می باشد و پرچم های سابق عراق به نیروهای ارتش عراق در این شهر حمله کرده و با این نیروها درگیر شدند. این افراد که بشدت تحت تاثیر سخنرانی روحانیون وابسته به طیف های تندرو مذهبی که تحت حمایت القاعده هستند قرار گرفته بودند بسوی نیروهای ارتش حمله ور شده و در نتیجه این حملات بیش از 60 تن کشته و مجروح شدند.

این درحالی است که دولت نوری مالکی با تعیین هیاتی، سرگرم بررسی خواسته راهپیمایان و تحقق خواسته های آنهاست . در همین راستا رهبران گروههای سیاسی سنی مذهب در عراق با تحریک مردم مناطق سنی نشین عراق آنها را به خیابانها کشانده و می کوشند که فضا را بر دولت نوری مالکی تنگ تر کنند . فضائی که رفته رفته رنگ و بوی جنگ مذهبی بین سنی و شیعه بخود می گیرد.

کشورهای عربی که در تمام این مدت با حمایت مادی سنگین نتوانسته بودند در عرصه سیاسی بر ائتلاف شیعی پیروز شوند این بار با کشاندن دعواهای سیاسی خود به سطح خیابان و دادن رنگ و بوی مذهبی به این خواسته ها در تلاش هستند که بهر نحو ممکن مالکی را از قدرت دور نمایند.

در همین راستا دولت نوری مالکی با کشاندن نیروهای ارتش از این مناطق و مستقر کردن نیروهای پلیس فدرال عراق می کوشد که از فضای نظامی در این مناطق بکاهد .اما نگرانی بزرگتر این است که در چنین فضائی و با حمایت کشورهای عربی مانند عربستان و قطر و حتی دولت ترکیه گروههای تندرو سلفی کنترل شرایط را به دست بگیرند که در این صورت شرایط عراق بسیار حساس تر خواهد بود و با توجه به فضای کنونی امکان درست شدن یک جنگ فراگیر مذهبی در عراق وجود دارد که این امر منافع عراقیها و حتی کشورهای همسایه را هم تهدید خواهد کرد.

گروههای کرد عراقی نیز در این راستا در تلاش هستند که از یک سو از این وضعیت بعنوان کارت فشاری علیه نوری مالکی استفاده کنند و از سوی دیگر نگران بازگشت گروههای تندرو سلفی و بازماندگان حزب بعث به صحنه سیاسی عراق هستند.امری که از سوی رهبران سیاسی کرد عراقی نیز کتمان نمی شود و بصورت مستقیم به آن اشاره می کنند کما اینکه یکی از رهبران نزدیک به حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفتگو با بولتن نیوز ضمن تایید این موضوع تاکید کرد که ضروری است هرچه سریعتر خواسته های خدماتی راهپیمایان متحقق شود تا گروههای تندرو مذهبی سنی و بازماندگان حزب بعث امکان تشدید تنش ها را نداشته باشند.

شکی نیست که کشورهای عربی مخربترین نقش خود را در عراق ایفاء می کنند و از این طریق عراق را بسوی تجزیه سوق می دهند . سیاست کشورهای عربی یاد اور این ضرب المثل است که " دیگی که برای من نجوشد می خواهم اصلا نجوشد" ، غافل از اینکه ابعاد این فتنه ها فراگیر تر از آن است که این کشورها فکر می کنند.

۱۳۹۱/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...