نسخه چاپی

بهمنی: كسی جز من شهامت نداشت!

عکس خبري -بهمني: كسي جز من شهامت نداشت

رییس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه هنوز برخی از بانك‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز از سال 90 بدهكار هستند، گفت: عده‌ای از سر و صداهایی كه امروز بلند شده، به دلیل ساماندهی موسسات مالی و اعتباری است كه دست بسیاری را از بیت‌المال كوتاه كرده است.

به گزارش نما به نقل از اقتصادپرس، شاید مهم‌ترین خبری که در هفته گذشته حاشیه‌ساز شد، موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بود. از یک سو نمایندگان معتقد بودند که در شبکه بانکی تخلف شده و باید این تخلفات مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر، ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی برخی نمایندگان را متهم به درخواست‌های غیرقانونی و تلاش برای راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه غیرمجاز کرد.

حاشیه‌های این طرح به اینجا ختم نشد و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از شکایت نمایندگان آذربایجان غربی و شرقی از ابراهیم درویشی به دلیل تهمت ناروا خبر داد.

در این بین، خبر استعفای محمود بهمنی و نیز خبر انفصال وی از خدمت آن هم با حکم دیوان محاسبات سبب آشفتگی بازار شد تا جایی که قیمت هر دلار با 500 تومان رشد به بالای 3 هزار و 700 تومان نیز رسید. بر همین اساس، درباره چرایی وقوع این مشکلات در هفته گذشته، گفت‌وگویی با محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

گفته می‌شود که تحقیق و تفحص به دلیل برداشت شبانه از بانک‌ها، آن هم در آخرین روزهای سال 90 است. چرا اینقدر دیر این مساله مورد بررسی قرار گرفته است؟

این مساله را باید از مطرح‌کنندگان تحقیق و تفحص بپرسید؛ اما باید بدانید که بسیاری از سروصداها یا خبرها به دلیل باز پس‌گیری بیت‌المال است. در مساله برداشت از حساب بانک‌ها تخلف را آن کسی انجام داده که ارز دولتی گرفته و در بازار آزاد به فروش رسانده است و یا برای منافع خود سرمایه‌گذاری کرده است. حال سوال این است که اگر کسی به این شکل از بیت‌المال سوءاستفاده کرد، نباید جلوی آن را گرفت؟! برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار مابه‌التفاوت را بهمنی گرفته و در جیب خودش گذاشته است، این پول به خزانه واریز شده، زیرا بیت المال بود. بنده و تمام این آقایان که از حقیقت ماجرا با خبر هستند، در برابر آن مسوولیت شرعی داشتیم که اجازه ندهیم بیت‌المال به جیب عده خاصی برود و بعد قیمت کالاها در بازار به دلیل نبود ارز مرجع تا این اندازه رشد کند. این یعنی سوءاستفاده از موقعیت‌ها که ما در برابر آن ایستاده‌ایم.

پیش از این اعلام کرده بودید که برخی بانک‌ها بیش از مبلغی که از حسابشان برداشته شده، بدهکارند و ممکن است در آینده باز هم از حساب آنها برداشت شود؛ هنوز هم به این مساله پایبند هستید؟

مابه‌التفاوت نرخ ارز بیت‌المال است و باید به جیب مردم بازگردد. به طور قطع این مبالغ نیز برداشته می‌شود. اگر تاکنون برداشته نشده، به دلیل آن است که بانک مرکزی در حال بررسی‌های کارشناسانه است تا مشخص شود هر بانکی چه میزان از ارز دریافتی را در راه خدمت به مردم و چه میزان را در راه کسب منفعت شخصی هزینه کرده است.

براساس گزارش‌های کارشناسی شده اگر از حساب بانکی بیش از اندازه برداشت شده باشد، پول به حساب آن واریز می‌شود و اگر بانکی بدهی بیشتری داشته باشد، که قطعا چنین بانک‌هایی وجود دارند، آن مبلغ را نیز از حساب‌ آنها برمیداریم و مطمئن باشند که با جنجال‌آفرینی نمی‌توانند مانع از اجرای قوانین در بانک مرکزی شوند.

سوال پایانی اینکه نظارت بر موسسات مالی و اعتباری مدتی است کمرنگ شده و موسسات بار دیگر به صورت قارچ گونه در حال رشد هستند. آیا برنامه‌های بانک مرکزی برای تبدیل همه این موسسات به 14 بانک ادامه دارد؟

برخی از جنجال‌هایی که این روزها در جامعه علیه بانک مرکزی شکل گرفته است، ناشی از برخورد با همین موسسات مالی و اعتباری است. به‌طور قطع بحث نظارت بر موسسات مالی و اعتباری را دنبال می‌کنم و تا زمانی که بنده در بانک مرکزی حضور دارم، ساماندهی این موسسات با جدیت دنبال می‌شود.

مبارزه با فساد هزینه دارد و بنده هزینه این کار را پذیرفته‌ام. 30 سال است که کسی شهامت ورود به مساله موسسات مالی و اعتباری را نداشته و بنده این کار را آغاز کردم، و هزینه‌های آن را نیز پذیرفته‌ام و تا زمانی که رییس کل بانک مرکزی باشم، طرح کاهش موسسات مالی و اعتباری و متمرکز کردن آنها در زیر چتر بانکی را ادامه خواهم داد.

۱۳۹۱/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...