نسخه چاپی

30 سال حبس برای مامور سابق سیا

عکس خبري -30 سال حبس براي مامور سابق سيا

یك مامور سابق سیا به جرم افشای اطلاعات محرمانه سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریكا برای خبرنگاران، به دو سال و نیم زندان محكوم شد.

به گزارش نما، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز»، «جان کریاکو» از افسران سابق سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) روز گذشته (جمعه) به دلیل افشای اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده به روزنامه نگاران، در دادگاه فدرال به 30 سال زندان محکوم شد.

بر اساس این خبر، صدور چنین حکمی که تاکیدی بر سخت گیری های دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در موارد بروز افشاگری های مربوط به امنیت ملی کشور محسوب می شود، در طول 27 سال گذشته بی سابقه بوده است و به عبارتی کریاکو اولین فردی است که در طول 27 سال گذشته، قانون حمایت از هویت های اطلاعاتی سیا را نقض کرده است.

کریاکو که سابقه فعالیت 14 ساله در سیا را دارد، در ماه اکتبر سال 2012 اعتراف کرد که هویت یک عامل مخفی سیا که در استفاده از تکنیک های شدید بازجویی از جمله روش غرق مصنوعی علیه مظنونان به عملیات تروریستی در دوران ریاست «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا دخیل بوده است را برای خبرنگاران افشا کرده است.

بر اساس این خبر، درحالیکه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که درصدد تعقیب قضایی آن دسته از مقامات سیا که چنین بازجویی هایی را تائید و یا عملی کرده اند بر نمی آید، اما کریاکو ششمین مقام دولت فعلی و سابق آمریکا محسوب می شود که از سال 2009 میلادی تاکنون به افشای اطلاعات محرمانه متهم شده است.

وکلای این مامور سابق سیا و حامیان حقوق مدنی کریاکوی 48 ساله را به عنوان فردی به تصویر کشیده اند که به افشای شکنجه های زندانیان در بازداشتگاه های مخفی سیا کمک کرده است.

این در حالیست که سیا و مدافعان این سازمان استفاده از شکنجه علیه زندانیان که اقدامی غیرقانونی است را منکر شده اند.

قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا با اعلام اینکه کریاکو با این نوع افشاگری به سیا صدمه رسانده است، خواستار دو سال و نیم حبس برای این مامور سابق سیا شد.

۱۳۹۱/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...