نسخه چاپی

واكنش جالب هاشمی به قطع تلفن منزلش/ تماس تلفنی آیت‌الله خامنه‌ای با هاشمی

عکس خبري -واکنش جالب هاشمي به قطع تلفن منزلش/ تماس تلفني آيت‌الله خامنه‌اي با هاشمي

پس‌ از استماع‌ اخبار كه‌ خبر مهمی‌ نداشت‌، به‌ خانه‌ آمدم‌. در پائین‌ شهر، باران‌ می‌بارید ودر شمال‌، برف‌. بچه‌ها در خانه‌ نبودند. پاسداران‌ آنها را آوردند. شام‌آنها مهمان‌ بودند و من شام‌ شیر خوردم‌. فیلمی‌ از جبهه‌ هویزه‌ و سوسنگرد درتلویزیون‌ می‌دادند، تماشا كردم‌؛ خیلی‌ باحال‌ بود. حالات‌ جالب‌ اسلامی‌نیروهای‌ پاسدار را نشان‌ می‌داد.


به گزارش نما، ایت الله هاشمی رفسنجانی در بازگویی خاطرات خود از 8 بهمن ماه 1360 آورده است؛

پس‌ از نماز، برای‌ درس‌ مواضع‌ درباره‌ عصمت‌ انبیاء مطالعه‌ کردم‌. جلسه‌علنی‌ داشتیم‌؛[کلیات‌] طرح‌ دیوان‌ محاسبات‌ تصویب‌ شد. لایحه‌ نظام‌ پزشکی‌تقدیم‌ مجلس‌ گردید. طرح‌نظام‌ بانکی‌ بدون‌ ربا، به‌ کمیسیون‌ ویژه‌ احاله‌ شده‌ وقرار داد شیلات‌ با کره‌ شمالی‌ در خصوص‌تحویل‌ شصت‌ هزار تن‌ ماهی‌ تصویب‌شد.

ظهر در دفتر کارم‌ ملاقاتی‌ نپذیرفتم‌ و مطالعه‌ کردم‌. عصر درس‌ مواضع‌ را درپنبوت‌ وعصمت‌ انبیاء دادم. تا شب‌ گزارشها را خواندم‌، منجمله‌ جزوه‌ای‌ ازوزارت‌ خارجه‌، درخصوص‌ وضعیت‌ سه‌ جزیره‌ ابوموسی‌ و دو تنب‌ و سابقه‌تاریخی‌ و ادعاهای‌ شیخ ‌نشینها.
پس‌ از استماع‌ اخبار که‌ خبر مهمی‌ نداشت‌، به‌ خانه‌ آمدم‌. در پائین‌ شهر، باران‌ می‌بارید ودر شمال‌، برف‌. بچه‌ها در خانه‌ نبودند. پاسداران‌ آنها را آوردند. شام‌آنها مهمان‌ بودند و من شام‌ شیر خوردم‌. فیلمی‌ از جبهه‌ هویزه‌ و سوسنگرد درتلویزیون‌ می‌دادند، تماشا کردم‌؛ خیلی‌ باحال‌ بود. حالات‌ جالب‌ اسلامی‌نیروهای‌ پاسدار را نشان‌ می‌داد.

حمیدمرعشی‌ شکایت‌ از سخت‌ گیریهای‌ مسئولان‌ درباره‌ دانشگاه‌ آزاد [ایران‌] داشت‌ که‌متهم‌ به‌ کمونیستی‌ هستند. این‌ دانشگاه‌ قبل‌ از انقلاب‌ تأسیس‌ شده‌ و جمعی‌ ازنیروهای‌ چپ‌ دراین‌ حضور داشته‌اند . آخر شب‌ مقداری‌ مطالعه‌ کردم‌، برای‌خطبه‌های‌ فردا. چون‌ تلفن‌ اصلی‌خانه‌، به‌ خاطر دیر کرد پرداخت‌ پول‌، قطع‌شده‌، مراجعه‌ تلفنی‌ نداشتیم‌.

مطلب مهم صیاد شیرازی و محسن رضایی چه بود؟/ تماس تلفنی آیت‌الله خامنه‌ای با هاشمی

در خاطرات هاشمی از 8 بهمن ماه 1361 نیز آمده است؛

تمام‌ وقت‌ در خانه‌ بودم‌، مطالعه‌ و استراحت‌ داشتم‌. با آقای‌ خامنه‌ای‌ تلفنی‌ صحبت‌ کردم‌.ایشان‌ خواسته‌ بود که‌ امروز عصر در دفتر ایشان‌ با آقایان‌ صیاد شیرازی‌ و محسن‌ رضائی‌ که‌ برای‌مشورت‌ در امری‌ از جبهه‌ آمده‌اند، مذاکره‌ کنیم‌. درباره‌ اسناد یکی‌ از گروههای‌ سیاسی‌ اسلامی‌ که‌به‌ دست‌ بچه‌های‌ حزب‌ [جمهوری‌ اسلامی‌] افتاده‌ صحبت‌ شد.

شب‌ در مورد مطلب‌ مهم‌ آقایان‌ صیاد[شیرازی‌] و [محسن‌]رضائی‌ پرسیدم‌. کار مهمشان‌مشورت‌ برای‌ رفع‌ اختلاف‌ در طرح‌ عملیات‌ بوده‌. سعید لاهوتی‌ که‌ دوره‌ آموزش‌ را در پادگان ‌می‌گذراند، می‌گفت‌ بخشی‌ از پنجاه‌ پزشک‌ سرباز، چپی‌ و غیر مذهبی‌اند و بخشی‌ از باقی‌ مانده‌رفاه‌طلب‌ می‌گفت‌ اکثریت‌ آنها در پادگان‌ رادیوهای‌ بیگانه‌ را می‌گرفتند و از ضعف‌ تبلیغات ‌سیاسی‌ ایدئولوژی‌ گله‌ داشت‌.

تذکر هاشمی به وزیر کشور چه بود؟/ گزارش رویترز از اختلافات مرزی ایران و ترکیه

آیت الله در تشریح خاطرات خود از 8 بهمن 1367 نیز نوشته است؛

دیشب برف سنگینی باریده بود. امروز هم تا شب می بارید. از خانه بیرون نرفتم. کارها را از مجلس آوردند، انجام دادم. عفت و فاطی به کنگره زنان رفتند. ناهار از آشپزخانه دفتر امام آوردند.
عصر آقایان [محمد] باقریان و [طهماسب] مظاهری، برای مشورت در خصوص بنیاد جنگ زدگان و بنیاد مستضعفان آمدند. با اشاره امام نظر دادند که کل بنیاد مستضعفان در خدمت جانبازان جنگ قرار گیرد، البته باز هم کفاف نمی دهد و باید دولت کمک کند؛ موافقت کردم.

آقای محتشمی [وزیر کشور] آمد. عازم سفر به ترکیه است. در خصوص برنامه ها و پیشنهاد تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران، پاکستان و ترکیه برای امور امنیت و اطلاعات مشورت کرد. نظر موافق دادم و درباره توجه به نظرات نمایندگان در مورد مأموران. وزارت کشور تذکر دادم.

1- خبرگزاری رویتر در این باره گزارش داد: «ترکیه و ایران خود را برای گفت‌وگوهای فشرده هفته آینده که از مسائل پناهندگان ایرانی ضد رژیم و شورشیان کرد گرفته تا قاچاقچیان هروئین را شامل می شود، آماده می کنند. علی اکبر محتشمی وزیر کشو ر ایران دوشنبه آینده برای یک دیدار پنج روزه و میرحسین موسوی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در ماه فوریه آینده برای گفتگو با مقامات ترکیه وارد این کشور می‌شوند. یک منبع به خبرگزاری رویتر گفت: ما مدت ها است که منتظر دیدار محتشمی هستیم. ما یک مرز طولانی با ایران داریم و مشکلات زیادی وجود دارد. ترکیه در اثنای جنگ ایران و عراق، رو ابط تجاری خوب خود را با دو کشور حفظ کرد، اما به گفته یک منبع، بعضی مشکلات در روابط تهران و آنکارا از زمان آتش بس افزایش یافته است. ایران از فعالیت های تعدادی از 700 هزار ایرانی که بعد از انقلاب به ترکیه فرار کرده اند، شکایت دارد. ترکیه در اکتبر گذشته دو دیپلمات ایرانی را بعد از این که پلیس آنها را متهم به تلاش برای ربودن یک ناراضی ایرانی و انتقال وی به ایران در درون صندوق عقب یک اتومبیل کرد، از ترکیه اخراج کرد. آنکارا بعداً اتهامات ایران را مبنی بر همکاری ترکیه با تروریسم رد کرد.»

۱۳۹۱/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...