نسخه چاپی

بازار خودرو هم "جمشید بسم‌الله" دارد!

در شرایطی كه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در چند هفته اخیر صعودی شده است، مشخص نیست كه این قیمت‌ها دقیقا توسط چه كسانی و در كجا تعیین می‌شود.


به گزارش نما به نقل از ملت ما، در شرایطی كه عرضه به مقدار كافی از سوی خودروسازان صورت می‌گیرد تفاوتی بین قیمت كارخانه و بازار خودروها وجود نداشته یا این تفاوت بسیار ناچیز است اما در مواردی مانند شرایط فعلی كه افت تولید و كاهش عرضه از سوی خودروسازان وجود دارد، با افزایش تفاوت قیمت رسمی و بازار خودروها این سوال پیش می‌آید كه چه كسانی قیمت خودروها در بازار آزاد را تعیین می‌كنند.

اگرچه قیمت‌های رسمی فروش خودروسازان از سوی سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود اما هیچ مكانیزم روشن و شناخته شده‌ای برای تعیین قیمت این محصولات در بازار آزاد وجود ندارد.

یك عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: قیمت خودروها در بازار از سوی خودروسازان و به صورت غیرمستقیم تعیین می‌شود. به گفته علی خاكساری، قیمت خودرو در بازار نیز مانند هر كالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضا است به‌گونه‌ای كه در صورت برابر بودن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها ثابت مانده، با افزایش عرضه قیمت‌ها كاهش و با رشد تقاضا، افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌كند: بنابراین خودروساز می‌تواند با كاهش و قطع عرضه موجب سنگین‌تر شدن كفه تقاضا نسبت به عرضه شده و به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد دامن بزند. با این كار خودروساز به دلالان و واسطه‌ها این پیام را می‌دهد كه قیمت خودرو در بازار روزانه باید افزایش یابد.

در برابر این اظهارات اما دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد هرگونه نقش خودروسازان در تعیین قیمت خودرو در بازار، می‌گوید: خودروسازان داخلی امكان تعیین قیمت فروش محصولات خود را هم ندارند چه رسد به آن‌كه بخواهند قیمت این محصولات در بازار را تعیین كنند.

احمد نعمت‌بخش با بیان این‌كه در حال حاضر دلالان و واسطه‌ها نقش اصلی را در بازار آزاد خودرو دارند، خاطرنشان می‌كند: این دلالان هستند كه به دلیل تفاوت فاحش قیمت كارخانه و بازار خودروها، محصولات عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری كرده و به قیمت دلخواه خود در بازار عرضه می‌كنند در حالی كه هیچ سودی از این افزایش قیمت نصیب خودروسازان نمی‌شود.

به هر حال قیمت خودروها در بازار آزاد چه از سوی خودروسازان و چه از سوی دلالان تعیین شود نكته قابل توجه در آن هماهنگی نسبی فروشندگان مختلف با قیمت‌های تعیین شده است به‌گونه‌ای كه بعضا گفته می‌شود قیمت این محصولات از سوی فرد یا افرادی تعیین شده و پس از آن به اطلاع تمام دلالان، واسطه‌ها و دیگر فعالان بازار خودرو می‌رسد.

۱۳۹۱/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...