نسخه چاپی

اعتراض طلاب به مدیریت مجید انصاری

عکس خبري -اعتراض طلاب به مديريت مجيد انصاري

جمعی از طلاب كرمانی حوزه علمیه قم در تجمعی اعتراض‌آمیز كه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد تعدی به اموال وقفی مدرسه كرمانی‌ها را محكوم كردند. فرهنگی

به گزارش نما به نقل از فرهنگ نیوز : طلاب و روحانیون انقلابی کرمان در تجمعی اعتراض‌آمیز، تعدی مجید انصاری و محمد جواد کشمیری به املاک و اموال وقفی مدرسه کرمانی‌ها را محکوم کرده و خواستار اجرای حکم صادره از سوی آیت‌الله مؤمن در خصوص مدرسه کرمانی‌ها و املاک و اموال آن شدند.
در ابتدای این تجمع که در صحن مدرسه فیضیه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌نسب از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در طول تاریخ، حوزه‌های علمیه همواره محل پرورش عالمان بزرگی بوده است که دین‌آموزی، دین‌پژوهی و دین‌گستری را سرلوحه حرکت خود قرار داده‌اند.
وی افزود: در همین مدرسه مبارکه فیضیه، عالمان بزرگی چون استاد شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی تربیت شده‌اند که الگوی عملی جامعه و مردم بوده و فرهنگ دینی آنان را با بیان و عمل خود ساخته‌اند.
وی توجه به مسائل اجتماعی و مشکلات و معضلات مردم را مسئولیت خطیر روحانیت دانست و گفت: قرآن به ما می‌گوید «قوا انفسکم و اهلیکم نارا»؛ «خود و اهلتان را از گرفتاری در آتش باز دارید» عموم انسان‌ها به ویژه روحانیت فقط مسئول خودش نیست، بلکه مسئول جامعه نیز بوده و حوزه‌های علمیه باید زمینه را برای ایفای این نقش مهم فراهم سازند.
موسوی نسب ادامه داد: بعضی از مدیریت‌های علمی و اقتصادی، این حرکت حوزه‌های علمیه را با آسیب‌هایی مواجه کرده است که به عنوان نمونه بارز آن می‌توان به مدیریت علمی و آموزشی مدرسه علمیه کرمانی‌ها اشاره کرد.
وی ضمن برشمردن اهداف اولیه تأسیس مدرسه کرمانی‌ها خاطرنشان کرد: قرار بود این مدرسه مهد پرورش عالمان و دین‌پژوهان در رشته‌های گوناگون تخصصی و تربیت مبلغان متعهد برای گسترش فرهنگ دینی در استان کرمان و کشور و تربیت مبلغان آشنا به زبان‌های روز دنیا برای تبلیغ دین در خارج از کشور باشد اما بر اثر سوء مدیریت جریانی که در این مدرسه حاکم است، خسارت‌های زیادی به این حرکت وارد شد.
وی ادامه داد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته، این مدرسه از لحاظ آموزشی، وضعیت قابل قبولی نداشته است؛ برخی از متولیان فعلی به علت مشغله‌های دیگر اصلاً در مدرسه حضور نداشته و مسائل و مشکلات آموزشی آن را پیگیری نکرده‌اند.
موسوی‌نسب اظهار داشت: امروز این مدرسه در بین ۲۶ مدرسه علمیه، جایگاه بیست و ششم را دارا است و این نتیجه سوء مدیریت آقایان است. اخیراً هم به دلیل مشکلات متعدد مدرسه شورای مدیریت حوزه علمیه قم، طلاب را به مدارس دیگر منتقل کرده و روند تحصیل و پژوهش و تحقیق علوم دینی در آن به طور کلی متوقف شده است.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عملکرد اقتصادی متولیان فعلی مدرسه کرمانی‌ها خاطرنشان کرد: املاک و اموال زیادی وقف این مدرسه شده بود که می‌توانست در خدمت ارتقاء جایگاه علمی و پژوهشی آن قرار گیرد اما بر اثر سوء مدیریت اقتصادی متولیان فعلی، آسیب‌های زیادی به آن وارد شده و زمینه تعدی و تصرفات غیر شرعی و غیر قانونی فراهم شده است.
موسوی‌نسب ادامه داد: آقایان در دنیا و آخرت باید پاسخگوی از بین رفتن فرصت‌ها و اتلاف عمر و امکانات طلاب حوزه علمیه و خسارت‌های اقتصادی که در اثر عملکرد آنان به مدرسه وارد شده است باشند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: پیش از آنکه زاویه انحراف ایجاد شده بیشتر شود و قبل از آنکه متولیان فعلی، گرفتاری خود را افزایش داده و فرصت‌های بیشتری را ضایع کنند باید این مسئله حل و فصل شود.
وی خاطر نشان کرد: ما روحانیون و طلاب کرمانی حوزه علمیه قم معتقدیم حل شدن این مسئله با اجرا شدن کامل حکم حضرت آیت‌الله مؤمن که از طرف شورای عالی حوزه علمیه قم مأمور رسیدگی به این مسئله شدند محقق می‌شود.
موسوی‌نسب ضمن تأکید بر ضرورت اجرای حکم حضرت آیت‌الله مؤمن افزود: ما معتقدیم همان طور که فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو و اجرای آن، منشأ تحولات زیادی در کشور شد اجرای حکم الهی و شرعی آیت‌الله مؤمن زمینه تحولات مثبت بسیار زیادی در بین طلاب کرمان و به تبع در استان کرمان خواهد شد.
وی افزود: ما در این چند سال، همه راه‌های ممکن را رفته‌ایم و به تمام مراجع قانونی و حقوقی و بسیاری از نهادها و شخصیت‌های حوزوی مراجعه کرده‌ایم اما پاسخ قاطع و قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم و امروز به این نتیجه رسیده‌ایم مطالبه بر حق خود را در مدرسه مبارکه فیضیه، خانه تقوا و حرکت و جنبش، فریاد کنیم.
موسوی‌نسب در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: طلاب کرمان این راه را با قوت ادامه خواهند داد و امیدوارند که پیگیری‌های حق‌طلبانه آنان به نتیجه برسد و مشکلات مدرسه به زودی برطرف شود.
در ادامه این مراسم طلاب کرمانی حمایت خود را از سخنان حجت‌الاسلام موسوی‌نسب اعلام کردند و ضمن قدردانی از مواضع قاطع و انقلابی خطیب نماز جمعه تهران، آیت‌الله سید احمد خاتمی که نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری است و همچنین قدردانی از مواضع انقلابی آیت‌الله بوشهری، از آنان خواستند در یک اقدام انقلابی، زمینه اجرای حکم آیت‌الله مؤمن را در خصوص مدرسه کرمانی‌ها و اموال و املاک متعلق به آن فراهم ساخته و دست افرادی چون مجید انصاری و محمد جواد کشمیری را از این مدرسه کوتاه کنند.
در قسمت پایانی این تجمع، بیانیه‌ای قرائت شد که حاوی مطالبات طلاب حاضر در تجمع بود.
در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: ما طلاب کرمانی حوزه علمیه قم به حکم وظیفه دینی خود و در راستای نهی از منکر چند سالی است که پیگیر رسیدگی به اوضاع و احوال مدرسه‌ی کرمانی‌ها و اموال میلیاردی به یغما رفته‌ آن هستیم؛ از زمزمه شروع کردیم و در حرکتی رو به جلو، تمام مراحل ممکن عدالت‌خواهی را طی کردیم. این حرکت مبارک طلاب کرمانی با همکاری‌های شورای عالی حوزه علمیه، به ویژه آیت‌الله یزدی به ثمر نشست و نتیجه‌ آن تشکیل دادگاهی اسلامی و صدور حکمی قضایی از سوی حضرت آیت‌الله محمد مؤمن بود.
در بخش‌ دیگری از بیانیه آمده است: در قضیه مدرسه کرمانی‌ها احکام دین خدا نادیده گرفته شد، به اعتماد امام راحل عظیم‌الشان خیانت شد، آیا این خیانت به امام نیست که با تکیه بر حکم او، چوب حراج بر اموال موقوفه‌ای بزنند که به حکم خداوند لاتباع و لاتوهب است!؟ ما امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا از امام عزیز و سفر کرده‌مان دفاع کنیم! ای کسانی که دیروز از طریق نزدیک بودن به امام به عزت رسیدید چرا امروز از راه امام دور شده‌اید؟
در پایان نیز، مطالبه طلاب و روحانیون کرمانی حوزه علمیه قم در چند بند بدین شرح آورده شده است:
ما تجمع‌کنندگان درخواست‌ خود را در چند بند مطرح می‌کنیم:
۱- بر اساس حکم آیت‌الله مؤمن، متولیان فعلی این مدرسه، به دلیل دخل و تصرفات غیر شرعی و غیر قانونی، صلاحیت تولیت ندارند و از این منصب عزل شده‌اند. همچنین تمام املاک تصرف شده و یا فروخته شده باید به ملکیت مدرسه برگردد. نخستین و اصلی‌ترین خواسته طلاب کرمانی اجرای کامل حکم شرعی و قانونی آیت‌الله مؤمن، درباره مدرسه و اموال به یغما رفته‌ آن است.
۲- از آنجا که حکم آیت‌الله مؤمن، تنها ابعاد حقوقی دخل و تصرفات آقایان انصاری و کشمیری را مورد توجه قرار داده است از دادگاه ویژه روحانیت می‌خواهیم، متولیان را مورد محاکمه قرار دهد تا ماهیت باندهایی که در اطراف این موقوفات شکل گرفته‌اند، برای آحاد ملت آشکار شوند.
۳- از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم می‌خواهیم تا زمانی که حکم آیت‌الله مؤمن اجرا نشده، ساختمان خیابان ارم را تعطیل کنند و اجازه ندهند هیچ گونه برنامه‌ای در آن اجرا شود.
۴- پیشنهاد اعضای هیئت پیگیری مسائل مدرسه کرمانی‌ها این است که پس از اجرای حکم آیت‌الله مؤمن، هیئتی از اساتید و فضلای کرمانی توسط طلاب استان کرمان، انتخاب شده و با هماهنگی با شورای عالی حوزه، پیگیری املاک و اموال و همچنین اداره مدرسه را در دست گیرند و زمینه را برای حضور طلاب انقلابی و ولایی استان در مدرسه و تحصیل و تحقیق و پژوهش آنان را فراهم سازند.
۵- طلاب استان کرمان، همان‌گونه که تا کنون راه نورانی عدالت‌خواهی و حق‌طلبی را که مورد تأکید مقام عظمای ولایت است، با وجود همه مشکلات و فشارها پیموده‌اند از این پس نیز این راه را با قوت ادامه می‌دهند و در این راه توکلشان بر خداست و به مصداق آیه والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا، به وعده نصرت و پیروزی او امیدوارند.

۱۳۹۱/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...