نسخه چاپی

افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار ارز و سكه

افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سكه ادامه دارد.تقاضا برای خرید ارز و سكه به مراتب افزایش یافته و به لحاظ قیمتی سطوح بالاتری برای ارز و سكه‌ها رقم می‌خورد. گفته می‌شود موج جدید نقدینگی در مسیر بازار قرارگرفته است. با اینكه در مركز مبادلات تمامی اولویت‌ها تا قبل از اولویت 10 امكان ثبت سفارش دارند و بانك مركزی نسبت به تامین ارز از محل ارزهای صادراتی بخش پتروشیمی نیز خوش‌بین شده، اما بازار ارز همچنان در بند عوامل روانی است.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد، تاریخ‌هایی که برای اعمال محدودیت‌های جدید اعلام می‌شود، کشمکش‌های سیاسی، تهدید به جابه‌جایی مدیران، برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت‌های تازه در بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش تقاضای مسافرتی تعطیلات عید مجموعا انتظارات تورمی را در بازار ارز پدید می‌آورد، این عوامل باعث شده تا بازار به هیچ مرجع و منبعی اعتماد نکند. تقاضای سفته بازی در این بازار در ماه‌های پایانی سال به حداکثر خود رسیده و حتی برخی خبرهای رسیده در خصوص تزریق 200 هزار تومانی نقدی یا غیر‌نقدی دولت به خانوارها نیز تعبیری جز افزایش نقدینگی و تورم بیشتر بر جای نگذاشته است.

در این بازار انتظار برای افزایش قیمت‌ها در سایر بازارها از جمله بازار خودرو و حتی حذف ارز مرجع برای واردات برنج نیز تاثیرگذار توصیف می‌شود. نتیجه تازه‌ترین نشست‌ها در خصوص توافق دولت و مجلس هم نشان می‌دهد که بازار نباید از این منظر نگرانی زیادی به خود راه دهد. در این راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرار است مباحثی چون سقف قیمتی، نحوه بازپرداخت، آنالیز قیمت‌ها و اولویت‌های تولید در جلسات آتی مجلس و دولت مورد بررسی قرار بگیرد. وی با تاکید بر این مطلب که فاز دوم هدفمندی قطعا امسال اجرا نمی‌شود خاطرنشان کرد: جلسه آتی دولت و مجلس شنبه آینده برگزار می‌شود و قرار شد تا برگزاری جلسه بعد، کارگروه‌های مشترک دولت و مجلس نیز جلسه داشته باشند. در مرکز مبادلات سخن از تامین ارز دارویی کشور تا سقف 8/2 میلیارد دلار است.


پرداخت 8/2 میلیارد دلار ارز دارویی
تا پایان دی


سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به تمدید مشروط سررسید اعتبارات و برات اسنادی مربوط به 9 گروه کالایی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه معادل 8/2 میلیارد دلار جهت واردات دارو و اقلام دارویی پرداخت شده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی صمد کریمی، اظهار کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌هایی از چهارم بهمن 91 به بانک‌های عامل، اعلام کرد: سر رسید اعتبارات و برات اسنادی مشروط بر آنکه گروه کالایی مندرج در ثبت سفارش مربوطه قابل مشاهده در پورتال ارزی جزو یکی از گروه‌های کالایی اول تا نهم باشد، بلامانع خواهد بود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور تصریح کرد: در خصوص ثبت سفارش‌هایی که گروه‌بندی آنها در پورتال ارزی قابل رویت نباشد، تعیین گروه کالایی از طریق استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه معادل 8/2 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی و بانک‌های کشور جهت واردات دارو و اقلام دارویی به شرکت‌های دارویی به نرخ مرجع (12260ریال ) پرداخت شده که بالغ بر 400 میلیون دلار بیش از عملکرد سال 1390 است. همچنین خبر رسیده بود که به دلیل جلوگیری از انحصار، ارز مرجع وارداتی برنج نیز حذف شده است این در حالی است که سخنگوی مرکز مبادلات این خبر را تکذیب کرده است.


برنج کماکان ارز مرجع می‌گیرد


سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: تاکنون مکاتبه‌ای از سوی بانک مرکزی با مرکز مبادلات ارزی کشور برای حذف اختصاص ارز مرجع به برنج صورت نگرفته است و بر این اساس، برنج کماکان ارز مرجع می‌گیرد. صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تمامی متقاضیان واردات کالای اساسی و دارو مربوط به گروه‌های کالایی 1 و 2 با ارائه اسناد و مدارک لازم از جمله گواهی ثبت سفارش و نامه‌های تايید وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشمول دریافت ارز مرجع به نرخ 1226 تومان هستند. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: طبیعی است متخصص گروه کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در صورت خروج یا انتقال کالایی از گروه کالایی 1 و 2 به گروه کالایی 3 تا 9، تامین ارز از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: لازمه این کار آن است که این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمی اعلام و در برگه‌های ثبت سفارش و سامانه‌های مربوطه (پورتال ارزی) لحاظ شود. به گفته کریمی، تاکنون چنین تغییری با بانک مرکزی مکاتبه نشده و تغییری در برگه‌های ثبت سفارش صورت نگرفته است؛ به عبارت دیگر تايیدیه‌های ارسالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به گروه کالایی یک شامل برنج به بانک مرکزی ملزم به ثبت سفارش شرکت‌ها، کماکان به نرخ مرجع تامین ارز می‌شود. برخی از رسانه‌ها از حذف تخصیص ارز مرجع به برنج وارداتی خبر داده بودند.


قیمت‌های داخلی


دیروز تا بعد از ظهر قیمت اغلب ارزها و سکه‌ها با افزایش شدید روبه‌رو شد. دلار دیروز نسبت به نرخ ساعت 16 روز شنبه تقریبا 150 تومان افزایش ثبت کرد. در بازار سکه قیمت هر قطعه تمام آن يك میلیون و 485 هزار تومان اعلام شد که نسبت به زمان مشابه روز شنبه تقریبا 50 هزار تومان افزایش قیمت داشت. نیم سکه دیروز 745 هزار تومان و ربع سکه 460 هزار تومان فروخته شد.


در بازار طلا هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت 141 هزارو 600 تومان اعلام شد. در برخی سایت‌ها قیمت سکه تمام بهار يك میلیون و 460 هزار تومان، نیم سکه 730 هزار تومان و ربع سکه 440 هزار تومان درج شده بود. در بازارهای جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی همچنان در سطح 1660 دلار باقی مانده بود.


دلیل تغییر بخشنامه‌های ارزی


محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی دلایل تغییر بخشنامه‌های ارزی را اعلام و اظهار کرد: اتخاذ تصمیمات جدید در حوزه ارزی برای عبور از تحریم‌ها است. رییس‌کل بانک مرکزی در واکنش به برخی انتقادها در خصوص تغییر این بخشنامه‌ها گفت: بانک مرکزی و دولت بدون هدف که بخشنامه‌ها را تغییر نمی‌دهند، زیرا این در جهت اصلاح بوده و ایجاب می‌کرده است. وی در پاسخ به این نکته منتقدان که تعدد بخشنامه را دلیلی بر بی‌ثباتی عنوان کرده‌اند اظهار کرد: این تغییرات در جهت بی‌ثباتی نیست، بلکه در جهت رفع موانع، گشایش کار و دور زدن و عبور از تحریم‌های دشمنان است.


وی افزود: تغییرات اخیر نه تنها نشانه بی‌ثباتی نیست، بلکه نشانه پویا بودن است، زیرا ما در جبهه جنگ و تحریم‌های دشمنان هستیم و هر آن ممکن است در پیشروی ما مانعی ایجاد شود و مجبور باشیم تحریم‌ها را دور بزنیم. وی تصریح کرد: اگر ما همین طور با یک بخشنامه و دستورالعمل جلو برویم، نمی‌توانیم با تحریم‌های دشمنان مقابله کنیم. بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، بهمنی افزود: امروز یک اتفاقی می‌افتد و باید یک بخشنامه برای آن صادر کنیم که اشکالی ندارد و هر جا ما اشکالمان را اصلاح کنیم یا طرح جدیدی را بریزیم یا هر جا با موانعی برخورد کردیم باید با یک بخشنامه جدید آن را رفع کنیم.

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...