نسخه چاپی

حمل اسلحه در آمریكا به كجا می انجامد؟

شش هفته بعد از حادثه خونین مدرسه سن هوك در ایالت كانتیكت‌ آمریكا، حامیان قوانین كنترل سلاح تظاهرات سراسری را برگزار كردند و طی آن ضمن بیان شعارهایی در مخالفت با فروش اسلحه خواستار اعمال محدودیت بیشتر در این زمینه شده و از لایحه باراك اوباما در راستای اعمال محدودیت‌ها حمایت كردند.

به گزارش نما، تهران امروز نوشت: شش هفته بعد از حادثه خونين مدرسه سن هوك در ايالت کانتیکت‌ آمريكا، حامیان قوانین کنترل سلاح تظاهرات سراسري را برگزار كردند و طي آن ضمن بيان شعارهايي در مخالفت با فروش اسلحه خواستار اعمال محدوديت بيشتر در اين زمينه شده و از لايحه باراك اوباما در راستاي اعمال محدوديت‌ها حمايت كردند.

اين تظاهرات كه روز شنبه به وقت محلي برگزار شد، یک هفته پس از آن صورت گرفت که حامیان آزادی سلاح در سراسر آمریکا تظاهرات برپا کردند تا اعتراض خود را به قوانین کنترل سلاح نشان دهند. آنها ضمن اعتراض به لايحه اوباما تاکید کردند که مالکیت سلاح یک حق قانونی است که طبق متمم دوم قانون اساسی آمریکا به آنها اختصاص داده شده است و به آزادی آنها کمک می‌کند.

اين درحالي است كه شبکه «ان بی سی 4 واشنگتن» همان روز گزارش کرد که یک فرد مسلح که هویت وی نامعلوم است به سمت مردم تیراندازی کرد و 5 نفر را کشت. به هر حال اين تظاهرات بزرگ نشان داد كه بسياري از مردم آمريكا خواهان تصميم جدي در زمينه مقابله با فروش آزاد اسلحه هستند.

در اين زمينه شبکه «راشاتودی» گزارش داد، هزاران نفر از مردم این کشور روز شنبه به وقت محلی در واشنگتن تظاهرات برپا کردند تا نمایندگان کنگره و قانونگذاران این کشور را وادار کنند تا از قوانین کنترل سلاح حمایت کنند. حدود یکصد نفر از اهالی «نیوتاون» در ایالت «کانتیکت»، محلی که 20 کودک 6 تا 7‌ساله قربانی آزادی حمل سلاح شدند و توسط گلوله‌های سلاح نیمه خودکار یک نوجوان 20‌ساله کشته شدند، نیز به این تظاهر‌کنندگان در واشنگتن پیوستند تا اعتراض خود را به قوانین آزادی حمل سلاح ابراز کنند.

معترضان، نوشته‌هایی به دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «ما نیوتاون هستیم»، «قوانین کنترل سلاح هم‌اکنون اعمال شود»، «انجمن ملی سلاح را متوقف کنید» و شعارهای دیگری نیز در دست‌های آنها مشاهده می‌شد. معترضان از مقابل کنگره به سمت قبرستان واشنگتن حرکت کردند و نوشته‌هایی را با خود حمل می‌کردند که بر روی آنها نام قربانیان خشونت‌های سلاح نوشته شده بود.

سخنراني حين تظاهرات

اما در همين تظاهرات، آرنی دانکن، وزیر آموزش آمریکا با سر دادن شعار « سخن بس است، ما باید عمل کنیم» گفت، زمانی که مسئول مدارس در شیکاگو بوده است، در هر دو هفته یک دانش‌آموز جان خود را در خشونت‌های مسلحانه از دست می‌داد. وی گفت، ایجاد محدودیت‌های بیشتر در زمینه سلاح، به معنی گرفتن حقوقی که در قانون اساسی آمریکا برای شهروندان ذکر شده نیست.

وی عنوان داشت: «این به معنی ایجاد مسئولیت‌پذیری بیشتر است. به معنی ایجاد امنیت است. به معنی تعداد کمتر آمریکایی‌های کشته شده، تعداد کمتر کودکان قربانی و کودکانی که در ترس زندگی می‌کنند، است» در این راهپیمایی تعدادی از هنرپیشه‌های‌هالیوود نیز شرکت داشتند. آنها از طرح اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای محدودیت سلاح‌های جنگی حمایت کردند.

افرادی نیز در این گردهمایی سخنرانی کردند و یکی از سخنرانان گفت: این تظاهرات در خصوص مسئولیت‌پذیری در قبال سلاح است. این تظاهرات برای امنیت پیدا کردن از سلاح صورت گرفته است. این تظاهرات صورت گرفته تا آمریکایی‌های کمتری جان خود را از دست بدهند، کودکان کمتری کشته شوند، کودکان کمتری با ترس زندگی کنند.

یکی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی که دو فرزندش در دبستان سندی هوک درس مي‌خوانند، به رویترز گفته است وقتی که سیاستمداران تحت تاثیر پول لابی اسلحه‌هستند تغییر دادن قوانین سخت است، اما در هر حال باید از جایی برای وقوع تغییرات اقدام کرد.

لايحه ارائه شده اوباما چه بود؟

وقوع حادثه سندي هوك، باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمریکا را بر آن داشت تا با ارائه طرحی بی سابقه به‌دنبال کنترل سلاح در آمریکا بيفتد. باراک اوباما هفته گذشته طرحی مطرح کرد که بر‌اساس آن فروش اسلحه جنگی و سلاح‌هایی که ظرفیت خشاب بالایی دارند، ممنوع می‌شود. منظور از سلاح جنگی، سلاح‌های نیمه خودکار است.

سلاح‌هایی که بعد از هر شلیک، فشنگ بعدی به صورت خودکار در آنها بارگذاری می‌شود. علاوه بر این، پیشینه افرادی که می‌خواهند سلاح خریداری کنند، با دقت بیشتری بررسی می‌شود. اوباما همچنین پیشنهاد کرده است به مدارس برای استخدام پلیس بودجه‌ای جداگانه اختصاص داده شود.

آمار تكان دهنده

اما نگاهي به آمار ارائه شده در زمينه تلفات حاصل از آزادي حمل سلاح در آمريكا نشان مي‌دهد كه اين امر به يك مسئله جدي در آمريكا تبديل شده است. در گزارش سازمان ملل آمده است که دست‌کم 88 هزار آمریکایی در بین‌سالهای 2003 تا 2010 در خشونت‌های مرتبط با آزادی حمل سلاح جان خود را از دست داده‌اند.

طبق نظرسنجی‌هایی که درباره سلاح در‌سال 2007 صورت گرفت، از هر 100 آمریکایی 88 نفر به طور میانگین سلاح دارند که این بالاترین آمار مالکیت سلاح در جهان محسوب می‌شود. همچنين به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، در‌سال 2011 میلادی 11100 آمریکایی در کشتارهای مرتبط با سلاح گرم جان خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر 19766 نفر بااستفاده از سلاح گرم اقدام به خودکشی کرده‌اند.

سنت ديرينه و لابي قدرتمند

اما همه اين آمار‌ها و اعتراضات درحالي مطرح مي‌شود كه از يك طرف برخي از مردم آمريكا با اين لوايح و اعتراضات سر سازگاري ندارند و آن را خلاف قانون اساسي آمريكا و همچنين سنت ديرينه جامعه آمريكايي مبني بر جدا‌نشدن سلاح از خانواده عنوان كرده‌اند و از طرف ديگر لابي قدرتمند سلاح در آمريكا با اين لايحه به شدت مخالف بوده و مانع از تصويب آن مي‌شوند. به نظر مي‌رسد جدال ميان اين دو طيف جامعه آمريكايي همچنان ادامه داشته باشد. هر‌چند اوباما انتظار دارد كه لايحه مذكور راي لازم را بياورد اما لابي قدرتمند اسلحه نيز به راحتي تسليم اين تظاهرات نخواهد شد.

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...