نسخه چاپی

اوباما: دلتنگ كلینتون خواهم شد

باراك اوباما در مصاحبه‌ای اظهار داشت كه با این مساله درگیر است كه آیا مداخله نظامی آمریكا در جنگ داخلی سوریه به حل و فصل این جنگ خونین كمك كرده و یا اوضاع را بدتر خواهد كرد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: باراک اوباما ، رئیس‌جمهور آمریکا طی دو مصاحبه‌ای که روز یکشنبه انجام داد به انتقادات منتقدانی که می‌گویند آمریکا به اندازه کافی در خصوص مساله سوریه مداخله نکرده است، پاسخ داد.


اوباما در مصاحبه‌ای با مجله نیو ریپابلیک، این سوال را مطرح کرد: من درخصوص وضعیتی نظیر وضعیت سوریه باید بپرسم آیا می‌توانیم تغییراتی در اوضاع به وجود آوریم؟


اوباما گفت که مجبور است منافع یک مداخله نظامی را با توانایی پنتاگون به منظور حمایت از سربازانی که هنوز در افغانستان هستند، بسنجد.


اوباما خاطرنشان ساخت: آیا ممکن است این مداخله نظامی منجر به خشونت‌های بدتر و یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی شود؟ چه چیزی در برگیرنده بهترین دورنما برای یک حکومت با ثبات پس از بشار اسد است؟


اوباما هم‌چنین پرسید: من چه طور ده‌ها هزار نفری را که در سوریه کشته شده‌اند در مقابل ده‌ها هزار نفری که هم اکنون در کشور کنگو در حال از دست دادن جان خود هستند، بسنجم؟


اظهارنظرهای اوباما در حالی ایراد شد که رهبران کشورهای جهان در اجلاس اقتصادی داووس اظهار داشتند که مایل هستند آمریکا در مسائل ژئوپولتیک نظیر درگیری‌های سوریه و مالی بیشتر دخالت داشته باشد.


اوباما همچنین در مصاحبه‌ای با برنامه 60 دقیقه در تلویزیون سی بی اس، در مقابل این پرسش که منتقدان می‌گویند آمریکا از مداخله در مسائل سیاست خارجی نظیر بحران سوریه اکراه دارد، عصبانی شد.


اوباما در پاسخ تاکید کرد که دولت وی هواپیماهای آمریکا را در تلاش‌های بین‌المللی برای ساقط کردن رژیم معمر قذافی در لیبی مشارکت داده و رهبری فشارها برای کناره‌گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر را در دست داشته است.


اوباما تاکید کرد که درخصوص سوریه دولت وی می‌خواهد مطمئن شود اقدام آمریکا نتیجه معکوس نخواهد داد.


اوباما در تلویزیون سی بی اس گفت: هنگامی که ما بی‌گدار به آب بزنیم و بدون آنکه همه عواقب چیزی را بسنجیم آن را انجام دهیم، به هیچ کس خدمت نمی‌کنیم.


وی افزود: ما نخواهیم توانست تمامی جوانب هر انتقال قدرت و هر تغییری را در درگیری‌های اطراف جهان کنترل کنیم، گاهی اوقات آنها مسیری کج را در پیش می‌گیرند.


از سوی دیگر اوباما در این مصاحبه تاکید کرد که فعالان حامی کنترل استفاده از سلاح در آمریکا باید در بحث درخصوص سلاح در آمریکا شنوندگان بهتری باشند.


اوباما همچنین گفت که برای سنت شکار که به چندین نسل قبل از وی برمی‌گردد، احترام عمیقی قائل است.


وی افزود: من فکر می‌کنم کسانی که آن را رد می‌کنند اشتباه بزرگی انجام می‌دهند، این واقعیت باید درک شود که واقعیت سلاح در مناطق شهری بسیار متفاوت از واقعیت سلاح در مناطق روستایی است.


اوباما همچنین خواهان ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی سبک نظامی و خشاب‌های مهمات ظرفیت بالا شده است.


اوباما تاکید کرد: این قابل درک است که مردم در خصوص شکار حامی سنت‌های خانوادگی باشند. در چند ماه آینده باید تلاش شود تا شکاف‌های میان حامیان کنترل سلاح و مخالفان آنها برطرف شود و این به معنی این است که حامیان کنترل سلاح باید بیشتر شنوای سخنان دیگران به نسبت اکنون باشد.


اوباما در پاسخ به این سوال که آیا خودش سلاحی را شلیک کرده جواب مثبت داد و گفت: در حقیقت در کمپ‌دیوید ما گاهی اوقات تمرین تیراندازی انجام می‌دهیم.


از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس باراک اوباما در مصاحبه مشترکی با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا وی را به عنوان یکی از نزدیکترین مشاوران خود ستوده و گفت دیدگاه مشترک آنها در خصوص نقش آمریکا در جهان کلینتون را که زمانی رقیب وی بود متقاعد کرده تا هنگامی که شخص وی مشغول به ترمیم اقتصاد آمریکا است، کلینتون دیپلمات ارشد آمریکا باشد.


اوباما و کلینتون در مصاحبه مشترک خود که در روز یکشنبه پخش شد با خنده با توصیف همکاری میان خود پرداخته و گمانه‌زنی‌ها را درخصوص اینکه اوباما ترجیح می‌دهد کلینتون جانشین وی در کاخ سفید پس از سال 2016 باشد، تقویت کردند.


با این حال هم اوباما و هم کلینتون پرسش‌ها درخصوص کمپین‌های انتخاباتی در آینده را کنار گذاشتند.


کلینتون گفت: رئیس‌جمهور و من عمیقا نسبت به آنچه که در آینده برای کشور ما اتفاق خواهد افتاد اهمیت قائل هستیم.


وی افزود: و من فکر نمی‌کنم او و نه من بتوانیم پیش بینی کنیم که فردا و یا سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.


اوباما که پیشنهاد این مصاحبه مشترک را به کلینتون داده با ستایش کلینتون وی را "یک دوست" و "یک استعداد خارق‌العاده" خواند و همچنین انضباط و استقامت و اندیشه و توانایی برنامه‌ریزی کلینتون را ستایش کرد.


اوباما و کلینتون در پاسخ به سوالی درخصوص آینده سیاسی آنها و مساله کاندیداتوری کلینتون در سال 2016 خندیدند و اوباما اظهار داشت: شما اصحاب رسانه درست بشو نیستید!


اوباما افزود: من چهار روز پیش کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور آغاز کردم و شما درباره انتخابات در چهار سال بعد صحبت می‌کنید!


این در حالی است که در این مصاحبه که روزجمعه در کاخ سفید ضبط شد مساله کاندیداتوری ریاست جمهوری جو بایدن، معاون اوباما در سال 2016 مطرح نشد.


اوباما به شرح اینکه چرا تاکید داشته کلینتون وزیر امور خارجه وی شود، پرداخت.


وی تاکید کرد: وی پیش از آن یک چهره جهانی بود، این مهم است کسی را داشته باشید که بتواند به نوبه خود سفیر موثر باشد بدون آنکه مجبور شود در عرصه جهانی شایستگی‌های خود را نشان دهد.


کلینتون نیز گفت، این شغلی بوده که ابتدا او رد کرده است اما اوباما به اصرارهای خود ادامه داده است.


کلینتون تاکید کرد: چیزی که اوباما ابتدا گفت این بود که ما اکنون با یک بحران مالی بزرگ روبرو هستیم که ممکن است ما را دچار رکود کند. من شاید نتوانم برای برآورده کردن انتظارات ایجاد شده در خصوص نقش ما در جهان اقدام کنم بنابراین این تو هستی که باید نماینده ما در جهان بیرون باشی و من به مقابله با مصیبت اقتصادی که به ارث برده‌ام، بپردازم.


اوباما نیز گفت: در سراسر جهان تغییرات و انتقال قدرت‌هایی در حال رخ دادن است، ما نخواهیم توانست هر جنبه این تغییرات را کنترل کنیم و شغل من محافظت از آمریکا و وارد شدن به جایی است که آمریکا بتواند تغییری را ایجاد کند.


اوباما همچنین در مصاحبه جداگانه خود با مجله نیو ریپابلیک، دوره وزارت خارجه کلینتون را به خاطر کمک به وی برای تعامل با آنچه که آمریکا توانست و یا نتوانست به اتمام برساند، ستایش کرد.


اوباما افزود: در چهار سال گذشته همکاری‌های موثری انجام شد و من دلتنگ کلینتون خواهم شد، ای کاش که او می توانست در کنار ما باشد.

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...