نسخه چاپی

نماد وحدت شیعه و سنی در پاكستان +تصاویر

عکس خبري -نماد وحدت شيعه و سني در پاکستان +تصاوير

پس از استقلال پاكستان، شیعیان و اهل تسنن این كشور به اتفاق آراء با ارزش‌ترین نشان افتخار پاكستان را تعیین و نام "نشان حیدر" را برای آن برگزیدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، زمانی که پاکستان استقلال یافت ارتش منظمی نداشت و به علت موقعیت ژئو پولتیک همیشه از جانب هند و افغانستان تهدید می‌شد.

بنابراین زمین داران و فئودال‌ها هزینه تشکیل ارتش محلی را تأمین کردند و مردم برای دفاع از کشور اسلامی داوطلبانه به ارتش پیوستند.

کارشناسان نظامی معتقد بودند که فقط با تمسک به اعتقادات مذهبی و از خودگذشتگی می‌توان در جنگ با یک ارتش منظم پیروز شد و مناطق مسلمان نشین را پس گرفت؛ بنابراین شعارهایی چون «یا علی (ع)» (موسوم به «نعره حیدری») و «الله اکبر» برای صفوف خط مقدم ارتش پیشنهاد شد.

سربازانی که در خط مقدم حضور داشتند با تمسک به این شعار‌ها تا آخرین نفس می‌جنگیدند و کشته می‌شدند اما عقب نشینی نمی‌کردند همین امر سبب شد قسمتی از کشمیر به دست ارتش پاکستان بیفتد.

سربازان هندی به خوبی می‌دانستند وقتی مسلمانان شعار نعره حیدری را تکرار کنند هرگز عقب نشینی نخواهد کرد بنابراین زمانی ک این شعار و فریادهای الله اکبر را می‌شنیدند سنگر‌های خود را ترک و عقب نشینی می‌کردند.

بسیاری از سربازانی که از خط مقدم جلوتر رفته و صفوف دشمن را شکسته بودند(خط شکن) کشته شدند و چون فداکاری آنان سبب پیروزی ارتش پاکستان شده بود به عنوان قهرمانان ملی شناخته شدند.

به همین علت رهبران مذهبی شیعه و سنی و نیز سران ارتش تصمیم گرفتند مدال افتخاری برای این قهرمانان ملی در نظر بگیرند.

با توجه به شعار مبارزان و شجاعت‌های حضرت علی (ع) در تاریخ اسلام، همه رهبران سیاسی و مذهبی با نام «نشان حیدر» برای قهرمانان ملی این کشور به توافق رسیدند.

مردم احترام زیادی برای خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن‌ها نشان حیدر دریافت کرده است قائل هستند.

نشان حیدر چنان ارزشی در پاکستان پیدا کرد که حتی تمبرهایی با عکس شهدایی که موفق به دریافت نشان حیدر شده بودند در این کشور به چاپ رسید.

نشان حیدر با ارزشمندترین مدال ارتش پاکستان محسوب می‌شود و تا کنون فقط 10 نفر از شهدای ارتش موفق به دریافت این مدال شده‌اند.

طبق گزارشی که در کتاب تاریخ ارتش پاکستان ثبت شده، نام نشان حیدر برای این مدال با توجه به شجاعت مثال زدنی حضرت علی (ع) انتخاب شده است.

طبق این گزارش، حیدر یکی از القاب معروف حضرت علی (ع) می‌باشد و مدال نشان حیدر فقط به کسانی اختصاص می‌یابد که شجاعانه در مقابل دشمن ایستادگی کرده و تا سرحد مرگ پیش روند.

از ابتدای استقلال پاکستان تا کنون فقط 10 نفر از فرماندهان ارتش پاکستان مفتخر به دریافت مدال نشان حیدر شده‌اند.

اسامی کسانی که مدال نشان حیدر را دریافت کرده اند به شرح ذیل است:

سرگرد محمد سرور شهید (1948)

سرگرد طفیل محمد شهید(1958)

سرگرد راجه عزیز بهتی شهید(1965)

سرگرد محمد اکرم شهید (1971 )

خلبان راشد منهاس شهید (1971)

سرگورد شبیر شریف شهید (1971 )

سرباز جوان سوار محمد حسین شهید (1971)

لائنس نائیک محمد محفوظ شهید(1961 )

سرهنگ شیر خان شهید (1999)

سرباز لالک جان شهید (1999)

در پاکستان، فقط کسانی که جان خود را برای وطن فدا کرده‌اند حق دریافت مدال نشان حیدر را دارند و نامشان برای همیشه در تاریخ کشور ثبت خواهد شد.

20.jpg

21.jpg

22.jpg

24.jpg

25.jpg

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...