نسخه چاپی

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دولت یازدهم

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در خانه ملت در گفت‌وگویی مشروح با فارس فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دولت یازدهم را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش نما، جعفر قادری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اگر کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کنند مستقل هستند و وابسته به هیچ طیف، جریان و جناحی نیستند برای آنها نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

وی افزود: تاکنون تاوان بسیار سنگینی برای این به اصطلاح استقلال برخی از آقایان را داده‌ایم که با این دید مستقل بودن به خود اجازه داده‌اند هر کاری انجام دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر کاندیدای ریاست جمهوری به یک طیف سیاسی شناخته شده، یک جریان و یک نگاه سیاسی وابسته باشد، آن طیف و جریان سیاسی فرد را کنترل می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع در مورد نمایندگان مجلس و حتی اعضای شورای شهر نیز صدق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تحزب نیز مانند هر موضوعی آسیب‌هایی دارد اما این اشکالات قابل رفع است و در کشور نیاز به حضور جدی احزاب قوی و قانونی و تشکل‌های سیاسی احساس می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تولید ملی مجلس اضافه کرد: افراد زمانی سال‌ها در یک حزب یا تشکل به تدریج کار سیاسی و اصول آن را فرا می‌گیرند، نظراتشان در تضارب با آرای دیگران صیقل می‌خورد و در مقاطع بعدی نیز به دلیل اینکه نماینده یک گروه هستند رفتارهای حساب‌شده‌تری بروز می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شیراز بیان کرد: در نظام سیاسی ما قوا به طور کامل تفکیک شده هستند و اینکه کسی که می‌آید انتظار داشته باشد مجلس یا قوه قضائیه تابع نظر قوه مجریه باشد تصور به طور کامل اشتباهی دارد.

قادری در ادامه این گفت‌و‌گو ابراز داشت: کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود با هر نگاه سیاسی باید بپذیرد که با مجلس کار کند و با قوه قضائیه تعامل داشته باشد.

وی همچنین گفت: اگر هر رئیس جمهوری بخواهد با لجاجت و یکدندگی و اصرار بر تفسیر خودش از قانون اساسی عمل کند، کاری از پیش نمی‌برد.

به گفته وی، تعامل با سایر قوا به این معنا نیست که افراد دیدگاه‌هایشان را کنار بگذارند بلکه باید نقطه نظرات‌ خود را در چارچوب قانون مطرح کرده و در راستای به کرسی نشاندن آن تلاش کند اما زمانی که نتوانست آن دیدگاه را ثابت کند، به عقل جمعی احترام بگذارد.

دولت سعی کرد مجلس را مقابل مردم قرار دهد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گاهی دولت با هدف فشار بر مجلس بحث‌های عوامانه‌ای را رسانه‌ای می‌کند، چنانکه در بحث واگذاری زمین یا استخدام مستقیم بدون طی مراحل قانونی سعی شد که مجلس رو در روی مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش بسیاری از درگیری‌های دولت و مجلس بر سر این است که دولت فعلی حتی به تفسیر شورای نگهبان نیز پایبند نیست و قوانین مختلفی وجود دارد که مصوب شده و دولت می‌گوید قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مجلس در این زمینه به راحتی می‌توانست از ابزارهایی مانند طرح سئوال و استیضاح خود استفاده کند اما در شرایط فعلی کشور یک طرف باید عاقلانه برخورد می‌کرد.

ظرفیت‌های پیش روی دولت بعد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این گفت‌و‌گوی مشروح بیان کرد: دولتی که بعد از دولت دهم بر سر کار بیاید از نظر زیرساخت‌ها با وضعیت خوبی روبه‌رو خواهد بود.

قادری افزود: اگر پروژه پارس جنوبی سریع‌تر به ثمر بنشیند و سرمایه‌گذاری‌های آن در فازهای مختلف به اتمام برسد، می‌توان به سالانه حدود 100 میلیارد دلار درآمد از صادرات گازی و میعانات دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع مهمی مانند صنعت برق زیرساخت‌های خوبی وجود دارد و توان تولید ظرفیت‌های جدید نیز هست و در صورتی که بحث‌های مالی آن به درستی مدیریت شود، ایران می‌تواند یکی از صادرکنندگان عمده برق باشد و بازار برق کشورهای همسایه را در کنترل خود درآورد.

وی ادامه داد: در زمینه فولاد اگر فعالیت‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد نه تنها کل نیاز کشور تامین می‌شود بلکه در تولید محصولات فولادی اتفاقات خوبی می‌افتد.

قادری اضافه کرد: در صنعت انرژی هسته‌ای با توجه به تنوع استفاده‌ها و کاربردها ظرفیت‌های وسیعی وجود دارد و در مقوله سیمان نیز تولید ما بیشتر از نیاز است.

به گفته وی، در صنایع فلزی مانند مس، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و در آلومینیوم اگر چه سرمایه‌گذاری کمی انجام شده اما استفاده از منیزیم به عنوان جایگزینی سبک‌تر و مقاوم‌تر که معادن متعددی دارد برای پاسخگویی به نیاز آلومینیوم قابل پیشنهاد است.

وی تصریح کرد: رشد علمی که بعد از انقلاب میسر شده پتانسیل خوبی را برای دولت بعدی فراهم می‌کند که در زمینه‌هایی مانند هوافضا، صنایع دفاعی، نفت و گاز و پتروشیمی ارزش افزوده خلق کند.

مشکلات فراروی دولت بعد از احمدی‌نژاد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در عین این ظرفیت‌ها، دولت بعد از احمدی نژاد مشکلات جدی نیز خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به روند رو به رشد هزینه‌های جاری اشاره کرد.

قادری افزود: در سال‌های اخیر بی‌انضباطی‌هایی در وضعیت هزینه‌های جاری به وجود آمده و دیونی که شرکت‌های آب، برق، گاز و ... دارند و مشارکت‌هایی که فروخته‌اند باید پس داده شود.

وی اضافه کرد: تعهداتی که در بحث‌هایی مانند هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده چالش برانگیز است چرا که باید که منابع هدفمندی به جای توزیع بین مردم به سمت ایجاد اشتغال برای خانواده‌ها سوق داده شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت بعدی بیش از آن که نگران پرداخت پول به مردم باشد باید برای هر خانواده حداقل یک شغل ایجاد کند.

به گفته وی، بحث‌هایی مانند واگذاری شرکت‌های دولتی قدرت مانور دولت بعدی را محدودتر می‌کند چراکه نمی‌تواند از ظرفیت واگذاری سهام استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه مشکلاتی که در تعامل دولت و مجلس وجود دارد و محدودیت‌هایی که از ترس افراطی‌گری به وجود آمده اگر دولت بعد تعامل سازنده پیش نگیرد، مشکل‌ساز خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز داشت: با وجود تمام این مشکلات اگر دولتی اهل تعامل با مجلس و دارای برنامه بر سر کار بیاید که از نیروهای فکری و ظرفیت‌های تخصصی افراد با سلایق مختلف استفاده کند، مسائل اقتصادی و اجتماعی قابل حل است.

وی گفت: پتانسیل‌هایی نیز در خارج از کشور وجود دارد و بیداری اسلامی برای کشور قابل استفاده است در صورتی که دولت بعدی خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای و توام با اختلاف نکند.

قادری خاطرنشان کرد: دولت فعلی گاهی به گونه‌ای عمل می‌کند که قدرت مانور دولت بعدی را بگیرد و طرح‌هایی مانند واگذاری زمین و یا این حجم تعهدات اداری و اجرایی در این زمینه قابل اشاره است.

وی اضافه کرد: اگر دولت بعدی از خودمحوری‌ها و خودسری بپرهیزد و بنا را بر عقل، تدبیر و تعامل و همکاری بگذارد می‌تواند از ظرفیت‌های کشور استفاده کند.

کاندیداها در چارچوب نظام وعده بدهند

سخنگوی کمیسیون تولید ملی مجلس در مورد شرایط افرادی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند، نیز گفت: وعده و وعید کاندیداها باید در چارچوب پذیرفته شده و سیاست‌های کلی نظام باشد.

قادری افزود: کسی که می‌خواهد بیاید باید از تمام ظرفیت‌های تخصصی با هر نگاه سیاسی استفاده کند، به طور مسلم دولت نمی‌تواند به تمام افراد مسئولیت داده و شرکت سهامی تشکیل دهد اما می‌تواند بستر طرح نظرات تخصصی را فراهم کند و گوش شنوایی برای شنیدن نقطه‌نظرات مختلف کارشناسی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: دولت بعدی باید در زمینه مسائل اقتصادی برنامه و طرح کارشناسی داشته باشد چرا که شرایط کشور به گونه‌ای نیست که افراد آدرس‌های غلط بدهند.

قادری تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور توانمند باشد، گروه کشورهای 1+5 و بزرگتر از آن نیز نمی‌تواند لطمه‌ای به ما بزنند، بنابراین به جای رویه سیاسی باید از اقتصاد به سیاستی توانمند رسید.

وی ادامه داد: دولت بعدی نباید بی‌دلیل تنش ایجاد کند بلکه باید فضای داخلی و خارجی را به سمت اعتماد‌سازی و استفاده از ظرفیت‌ها پیش ببرد.

عضو شورا باید پشتوانه سیاسی اجتماعی داشته باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در فراز دیگری از این گفت‌و‌گو به خبرنگار فارس گفت: باید توجه کرد افرادی که عضو شورا می‌شوند باید حداقل مقبولیتی در جناح‌ها و طیف‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد تا با اتکا به آن پشتوانه بتوانند دیدگاه‌های خود را دنبال کنند.

قادری ابراز داشت: زمانی که برخی از مسئولیت‌ها و وظایف دولت به شهرداری‌ها واگذار می‌شود، افرادی باید کاندیدای شورا شوند که نگاه کلان و برنامه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کاندیدای شورای شهر باید بر سیستم مدیریت شهری اشراف داشته باشد چرا که افراد مقبول غیرمتخصص کارآمدی ندارند.

قادری ادامه داد: گاهی تجمع افراد مقبول اما غیرمتخصص نه تنها کاری را به پیش نمی‌برد بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

وی ابراز داشت: کاندیدای شورا باید از نظر تخصص، تجربه، تحصیلات مرتبط و سلامت نفس در سطح قابل قبولی باشد.

به گفته قادری، درست است که باید به جوانان میدان داده شود اما اگر افراد با تجربه در شورا وجود نداشته باشند کیفیت شورا می‌لنگد و از شانیت یک عضو شورا و ظرفیت‌های شهر استفاده کافی و وافی نمی‌شود.

وی بیان کرد: افرادی که در شورا حضور می‌یابند باید بتوانند وقت بگذارند چرا که اگر پست‌های مختلف داشته باشند و تنها به عنوان و حضوری در شورا بسنده کنند، نمی‌توانند گره‌گشای مسائل مردم شوند.

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...