نسخه چاپی

ابرپهپادی با قابلیت انتخاب خودكار هدف/ نگرانی از آغاز جنگ روبات‌ها

عکس خبري -  ابرپهپادي با قابليت انتخاب خودکار هدف/ نگراني از آغاز جنگ روبات‌ها

محققان ابرپهپادی ساخته‌اند كه می‌تواند با سرعت بالاتر از صوت حركت كرده با رادارگریز تك بال خود از دید رادارهای دشمن پنهان شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به گفته سازندگان پهپهاد Taranis می‌تواند به طور مستقل اهداف خود را انتخاب کند که این امر، نگرانی کارشناسان را از امکان آغاز جنگ ربات‌ها برانگیخته است.

امرای ارتش بر این باورند که فناوری پیشرفته این پهپاد انگلیس، منجر به نسل جدید و قدرتمندی از پهپادهای مجهز به محموله‌های مرگبار خواهد شد که از پایگاههای انگلیس به اهداف خود در سراسر جهان حمله خواهند کرد.

اما پیشرفتهای جدید در هواپیماهای بدون سرنشین باعث بروز نگرانی‌هایی از امکان هدف‌گیری رایانه‌ای و کشتن دشمنان در خارج از کنترل انسان نیز شده است.

کارشناسان حتی هشدار داده‌اند که این فناوری جدید نشانگر آغاز جنگ رباتهای خارج از کنترل علیه انسان بوده و خواستار ممنوعیت جهانی برای فناوریهای خودکار جنگی شده‌اند.

پهپادهای مسلح انگلیس در حال حاضر از راه دور توسط مراکز زمینی کنترل می‌شوند. اما Taranis از یک مجموعه از مسیرهای پروازی با استفاده از رایانه‌های آنبرد برای اجرای مانور، اجتناب از خطر و شناسایی اهداف بهره می‌برد و تنها در زمان حمله به یک هدف است که از کنترلگر انسانی مجوز دریافت می‌کند.

مباحثات در مورد استفاده از این رباتهای خودکار چندی پیش زمانی که سازمان ملل خواستار بررسی در مورد مرگهای در اثر حملات پهپادهای رایج شد، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

انگلیس در حال حاضر تنها در افغانستان از پهپادهای خود استفاده کرده اما گسترش استفاده از این فناوری اصلی ارتش آمریکا باعث ایجاد یک رقابت در حوزه پهپادهای مسلح شده است. مقامات انگلیسی قصد دارند هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت پرواز در مسافتهای بیش از 3200 کیلومتر را طراحی کنند.

به گفته یک مقام دفاعی، اولین پرواز ابرپهپاد هشت تنی Taranis به دلیل مشکلات فنی و همچنین قوانین امنیت هوایی انگلیس که پرواز پهپاد در داخل کشور را ممنوع کرده، به تعویق لفتاده اما این هواپیما که از اندازه ای مشابه جت هاوک RAF برخوردار است در هفته‌های آینده برای اولین بار در استرالیا پرواز خواهد کرد.

این پهپاد که توسط شرکت BAE ساخته شده، محصول تصمیم وزارت دفاع انگلیس در سال 2006 برای ساخت و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بود که از قابلیتهای بهتری از سیستمهای آمریکایی با استفاده از یک موتور جت رولزرویس به جای رانشگر برخوردارند.

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...