نسخه چاپی

پیش بینی مشاور اوباما از سقوط قریب الوقوع آل سعود

یك مشاور اوباما كه سابقه فعالیت در سازمان سیا را دارد، احتمال انقلاب در عربستان و سقوط رژیم سعودی را «بسیار زیاد» اعلام كرد.

به گزارش نما کیهان به نقل از العالم نوشت، بروس ريدل (از افسران سابق سرويس اطلاعاتي آمريكا و پژوهشگر مركز سياست هاي خاورميانه) توصيه هايي را به اوباما درباره اوضاع عربستان ارايه كرد؛ خلاصه توصيه ها اين است كه امسال در عربستان احتمال انقلاب قوي است.
در اين مشاوره آمده است: آمريكا در عربستان گزينه اي به جز آل سعود ندارد و بايد بر حكومت اين كشور براي انجام سريع تغييرات (مورد نظر مردم) فشار بياورد. خاندان حاكم بر عربستان با تغييرات در اين كشور مخالف است.
ريدل در بخش ديگري از اين گزارش تأكيد كرده است: تغييرات انقلابي در عربستان براي منافع آمريكا در همه زمينه ها فاجعه آميز خواهد بود و ضربه اي دردناك به نفوذ راهبردي آمريكا در منطقه وارد خواهد كرد؛ اين خطر در مراحل بعدي ساير كشورهاي منطقه خليج فارس و اردن را نيز تهديد خواهد كرد.
ريدل به اوباما پيشنهاد كرد اطلاعات كافي درباره بحران آينده عربستان به دست بياورد تا بتواند از تأثيرات منفي آن بر بازار نفت جلوگيري كند.
ريدل تصريح مي كند: اگر موج بيداري در عربستان آغاز شود به احتمال زياد شبيه انقلاب در ساير كشورهاي عربي خواهد بود. اكنون هم يك سال است كه تظاهرات مسالمت آميز و آميخته با برخورد خشونت آميز با مردم در منطقه نفت خيز عربستان آغاز شده است.
اين كارشناس آمريكايي هشدار داد اعتراضات عربستان ممكن است از شمال رياض يا عسير در مرز يمن آغاز شود و همانند يك گلوله برف به شهرهاي بزرگ عربستان كشيده شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر سلمان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان يا عبدالله بن عبدالعزيز با وجود نگراني ها و اختلاف ها بر سر جانشيني بميرند، عربستان بيشتر در معرض انقلاب قرار خواهدگرفت.
ريدل مي نويسد: ممكن است وحدت عربستان از بين برود و حجاز از قسمت هاي ديگر عربستان جدا شود، و ممكن است شرق عربستان به دست شيعيان و مركز آن به دست گروه هاي سلفي افراطي بيفتد. ريدل معتقد است اگر در عربستان انقلابي صورت گيرد پادشاهي هاي خليج فارس سقوط خواهند كرد و اقليت سني در بحرين بدون تانك و اموال خاندان سعودي نخواهد توانست به كار خود ادامه دهد و قطر و كويت و امارات هم نمي توانند از خود در برابر نظام انقلابي عربستان حمايت كنند. در صورت سرنگوني آل سعود، فقط سلطان قابوس در عمان ممكن است همچنان بر مسند حكومت باقي بماند.
وي با بيان اينكه اميد چنداني به بقاي نظام پادشاهي سعودي ندارد، نوشت: از آنجا كه منافع آمريكا بسيار به خاندان سعودي وابسته شده، كاخ سفيد قادر به فاصله گرفتن از اين رژيم نيست.

۱۳۹۱/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...