نسخه چاپی

نگرانی مشاور اوباما از انقلاب در عربستان

عکس خبري -نگراني مشاور اوباما از انقلاب در عربستان

مامور سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا و یكی از مشاوران رئیس‌جمهور این كشور از احتمال بسیار زیاد انقلاب در عربستان و به خطر افتادن منافع آمریكا در منطقه ابراز نگرانی كرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، "بروس ریدل" پژوهشگر سیاست خارجی آمریکا در مرکز سیاست های خاورمیانه "سابان" توصیه هایی را به اوباما درباره اوضاع عربستان ارایه کرد؛ خلاصه توصیه‌ها این است که امسال در عربستان احتمال انقلاب قوی است.

در این توصیه‌های آمده است: آمریکا در عربستان گزینه ای به جز آل سعود ندارد و باید بر حکومت این کشور برای انجام سریع تغییرات (مورد نظر مردم) فشار بیاورد.

وی اشاره کرد خاندان حاکم بر عربستان با تغییرات در این کشور مخالف است؛ و استفاده از دین و درآمدهای کلان نفتی باعث شده است این خاندان احساس نگرانی نکند.

ریدل در بخش دیگری از این گزارش تأکید کرده است: تغییرات انقلابی در عربستان برای منافع آمریکا در همه زمینه‌ها فاجعه آمیز خواهد بود؛ و ضربه ای دردناک به نفوذ راهبردی آمریکا در منطقه وارد خواهد کرد؛ این خطر در مراحل بعدی سایر کشورهای منطقه خلیج فارس و اردن را نیز تهدید خواهد کرد.

ریدل به اوباما پیشنهاد کرده است، اطلاعات کافی درباره بحران آینده عربستان به دست بیاورد تا بتواند از تاثیرات منفی آن بر بازار نفت جلوگیری کند.

ریدل تاکید کرده است که اگر موج بیداری در عربستان آغاز شود به احتمال زیاد شبیه انقلاب در سایر کشورهای عربی خواهد بود. اکنون هم یک سال است که تظاهرات مسالمت آمیز و خشونت ( برخورد خشونت آمیز با مردم) در منطقه نفت خیز عربستان آغاز شده است.

به گزارش العالم، این کارشناس مسائل سیاسی هشدار داد اعتراضات عربستان ممکن است از شمال ریاض یا عسیر در مرز یمن آغاز شود و همانند یک گلوله برف به شهرهای بزرگ عربستان کشیده شود.

وی خاطر نشان کرد اگر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان یا عبدالله بن عبدالعزیز با وجود نگرانی ها و اختلاف ها بر سر جانشینی بمیرند، عربستان بیشتر در معرض انقلاب قرار خواهد گرفت.

ریدل هشدار داد: ممکن است وحدت عربستان از بین برود و حجاز از قسمت های دیگر عربستان جدا شود، و ممکن است شرق عربستان به دست شیعیان و مرکز آن به دست گروه‌های سلفی افراطی بیفتد.

ریدل اظهار داشت، اگر در عربستان انقلابی صورت گیرد پادشاهی های خلیج فارس سقوط خواهند کرد؛ و اقلیت سنی در بحرین بدون تانک و اموال خاندان سعودی نخواهد توانست به کار خود ادامه دهد و قطر و کویت و امارات هم نمی توانند از خود در برابر نظام انقلابی عربستان حمایت کنند؛ و در صورت سرنگونی آل سعود، فقط سلطان قابوس در عمان ممکن است همچنان بر مسند حکومت باقی بماند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...