نسخه چاپی

لاريجاني:

غرب دنبال ایجاد درگیری در كشورهای مسلمان است

عکس خبري -غرب دنبال ايجاد درگيري در کشورهاي مسلمان است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت، طبق فرموده پیامبر اكرم (ص) اگر قلوب مسلمین به یكدیگر نزدیك شوند قطعا سعادتمند خواهند شد و می‌توانند به جایگاه واقعی اسلام برسند.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، علی لاریجانی که در مراسم اختتامیه بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: این کنفرانس پیوند‌های مسلمانان را در صراط مستقیم دوستی و محبت قرار می‌دهد و نقش مهمی در ایجاد وحدت بین فرق مختلف اسلامی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: امت اسلام در دوران مختلف و مخصوصا در سده اخیر با شرایط مختلفی مواجه بوده‌اند. اول مواجه مسلمانان با مدرنیته غرب و رویکرد استعمارگران غربی بود که در تلاش بودند به مسلمانان بقبولانند که راه پیشرفت در جدایی بین دین از سیاست است و تلاش به نفی دین کردند.

وی افزود: جریان استعمار در شرق و غرب در تلاش بود ملی گرایی را جایگزین دین کند و در ترکیه با آتاترک، در مصر با عبد‌الناصر، در ایران با رضاخان و در برخی از کشورهای عربی با پدیده‌های مختلف به دنبال اجرای این سناریو بود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: هدف دیگری که استعمار غرب دنبال می‌کرد برنامه جدایی و اختلاف بین مسلمانان بود و حتی شورای همکاری خلیج فارس با کمک آمریکا برای همین هدف ایجاد شد تا دولت‌های اسلامی را به سمتی ببرد که ضوابط داخلی آنها سست و پیوند‌های دینی در آنجا متزلزل باشد و به دلیل همین مشکلات بود که کشورهای عربی همگی در مقابله با اسراییل شکست خوردند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما به محض اینکه تفکر دینی و روحیه جهادی در جهان اسلام تقویت شد در لبنان و در غزه صهیونیست‌ها شکست مفتضحانه‌ای خوردند و اسلام توانست در مقابل کفر پیروزی‌های چشمگیری به دست آورد.

وی خاطر نشان کرد: در ادامه مسیری که آمریکا و استعمار دنبال می‌کرد مصلحان اجتماعی مسلمان با تفکر سکولاریزم غربی مقابله کردند و افرادی مثل سید جمال الدین اسد آبادی و اقبال لاهوری از پیشگامان این حرکت بودند و در جهان تشیع نیز علمای برجسته حرکت‌های بزرگی مثل جنبش تنباکو را در مقابل استعمار سیاسی و اقتصادی غرب ساماندهی و پیروز کردند. اما با همه این تلاش‌ها قدرت و فشار استعمار به نحوی بود که منجر به وحدت امت اسلامی نشد و کشورهای اسلامی به زیر سلطه استعمارگران و عاملان داخلی آنان رفتند.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57، گفت: با این اتفاق اولین کشور اسلامی از زیر یوغ استعمار خارج شد و بعد از حدود سه دهه شاهد آن هستیم که مسلمانان با رویکرد انقلابی و متاثر از آرمان‌های انقلاب ایران یکی پس از دیگری تاج استقلال اسلامی بر سر می‌گذارند.

وی ادامه داد: در این مسیر نقش امام خمینی که به جای گرایش‌های ناسیونالیستی اسلام را محور قرار داد و همواره وحدت مسلمانان و گرایش به قرآن محور توسعه می‌دانست، بسیار مهم و تاثیرگذار بود و در همین مسیر شاهد بیداری در کشورهای مسلمانان و گرایش اسلامی در سراسر دنیا بودیم و می‌توان گفت تجربه ایران و پایداری، شرایط را برای بیداری کشورهای مسلمان فراهم کرد و از طرفی هم اشتباهات آمریکا که فکر می‌کرد دنیا بعد از فروپاشی شوروی دنیا به سمت تک قطبی شدن حرکت می‌کند باعث این پیروزی‌ها شد.

لاریجانی تصریح کرد: امروز بهترین فرصت برای امت اسلامی است تا خود را مجهز و تبدیل به محور قدرتمندی در معادلات سیاسی جهان کند و کشورهای برخوردار اسلامی از منابع طبیعی و اجتماعی می‌توانند با وحدت به عنوان یک قطب قدرتمند در جهان تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: غرب نیز با هراس از این موضوع به دنبال ایجاد درگیری در کشورهای مسلمان و انحلال یا تجزیه آن است و آنانی که امروز در سوریه بحران ایجاد می‌کنند بدانند، تئوری تجزیه آمریکایی به سراغ آنان نیز خواهد آمد. موضوع دیگری که آمریکا در مقابله با اوج گیری کشورهای اسلامی دنبال می‌کند، سنگ‌اندازی در دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ممانعت از توفیق ملت‌های مسلمان در تشکیل نظام‌های مردم‌سالاری و ایجاد درگیری‌های مذهبی از اهداف دیگری است که آمریکا و استعمار برای برخورد با قطب اسلامی در دنیا در پیش گرفته است و آنچه ما در تاریخ می‌بینیم و می‌آموزیم که برای استعمارگران، شیعه و سنی فرقی نمی‌کند و‌ آنان ذلت مسلمانان را می‌خواهند و همه این‌ها سیاستی است که فرصت‌ طلایی مسلمانان در کسب قدرت جهانی را از آنان بگیرند.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلافات فقهی موجود در بین فرق اسلامی، گفت: اختلافات فقهی و کلامی در بین علما نباید به توده‌های مسلمانان کشیده شود و توده‌های امت اسلامی باید به دنبال انسجام و اتحاد باشند و بسیار بسیار جای تاسف است که در بخشی از دنیا اسلام برخی از مسلمانان متهم به کفر و شرک می‌شوند و فتوا به قتل آنها داده می‌شود و من سوال می‌کنم که آیا کسانی که این فتوا‌ها را صادر می‌کنند می‌دانند چه ضربه‌ای به پیکره اسلام می‌زنند و چه خدمتی به دشمنان می‌کنند؟

وی افزود: آیا ممکن است کسی خود را تابع رسول خدا (ص) بداند و اینگونه مال و جان مسلمانان را تباه کند و با غیر مسلمان خواندن و مشرک خواندن آنان به دنبال تفرقه‌انگیزی باشد؟

لاریجانی تاکید کرد: حال اگر در شرایط کنونی اینگونه کنفرانس‌ها جنبه عملی نداشته باشد، نمی‌توان به اتحاد مسلمانان امیدوار بود و قطعا از این رهگذر اسلام باید تقویت شود و این مهم تحقق نمی‌یابد مگر برخورد با تفکر تندروانه و تکویری، و اگر همه ائمه جمعه و جماعت و علمای اسلام فریاد برآورند که همه مسلمانان خدا، کتاب، قبله و پیامبر واحد دارند و هرگونه اقدام علیه امنیت آنها محاربه است، می‌توان به اتحاد مسلمانان امیدوار بود.

وی خاطر نشان کرد: چرا عده‌ای باید تلاش کنند که چهره اسلام را چهره‌ای خشن و غیرقابل انعطاف نشان دهند و اگر همین مسیر تندروی و کج‌فهمی در جهان اسلام حاکم شود بدانند که چراغ تفکر اسلامی خاموش می‌شود.

لاریجانی با مطرح کردن این سوال که آیا تا سال دیگر بی حرکت باشیم و بشنویم در کشورهای مسلمان عده‌ای بی‌گناه توسط تندروها قتل و عام می‌شوند؟ گفت: در شرایط امروز وظیفه همه علما این است که در بین مسلمانان وحدت و بیداری ایجاد کند تا اسلام و مسلمانان آنگونه شوند که پیامبر دوست دارد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...