نسخه چاپی

درخواست پناهندگی طارق عزیز از انگلیس

عکس خبري -درخواست پناهندگي طارق عزيز از انگليس

معاون دیكتاتور معدوم عراق كه هنوز در حبس به سر می‌برد برای خود و 8 نفر از اعضای خانواده‌اش از لندن، درخواست پناهندگی سیاسی كرد.

به گزارش نما، فارس به نقل از روزنامه انگلیسی «دیلی میرر» نوشت، «طارق عزیز» معاون صدام در پی تبرئه‌اش در یک دادگاه کیفری عراقی در هفته گذشته، از انگلیس درخواست پناهندگی سیاسی کرده است.


این روزنامه نوشت: طارق عزیز خواسته است که به همراه 8 نفر از اعضای خانواده‌اش به انگلیس پناهنده شود و این به آن معناست که خانواده او به دو خانه و کمک‌های دولتی و پزشکی لندن نیاز دارند به ویژه که وی 6 سال زندان خود را با بیماری‌های مختلف به سر آورده است.


«بدیع عزت» وکیل طارق عزیز در این‌باره معتقد است که وی در صورت آزادی و ماندن در عراق، ترور خواهد شد به همین دلیل وی پیش از هر دولت دیگر، لندن را برای پناهندگی انتخاب کرده است.


این روزنامه انگلیسی درحالی از تبرئه معاون دیکتاتور معدوم عراق سخن به میان می‌آورد که تاکنون هیچ رسانه عراقی از آن سخنی به میان نیاورده است و وکیل او نیز چند روز پیش از ملاقاتش با طارق عزیز در زندان سخن گفته بود.


وی اعلام کرد که موکلش احساس ناامیدی می‌کند و قصد دارد از پاپ بندیکت شانزدهم بخواهد که برای پایان دادن به رنجش وارد عمل شود.


وکیل طارق عزیز با اشاره به اینکه وی ترجیح می‌دهد که اعدام شود تا اینکه همچنان وضعیت موجود را تحمل کند، گفت: وی قرار است نامه‌ای به پاپ بنویسد تا رنجش به پایان برسد.


از سوی دیگر یکی از نگهبانان زندان اعلام کرد که طارق‌عزیز بارها اعلام کرده که بی‌صبرانه منتظر تصویب قانون عفو عمومی است که برخی گروه‌های سیاسی عراق از آن سخن به میان می‌آورند. زیرا بر اساس این قانون تمام زندانیان از زندان‌ها خارج می‌شوند و در واقع قانون پاکسازی و تخلیه زندانهاست.


طارق عزیز 76 ساله که سال‌ها به عنوان چهره بین المللی حکومت سابق عراق شناخته می شد، علاوه بر تصدی پست‌های مهم دولتی، از مشاوران نزدیک صدام حسین هم محسوب می‌شد. وی در سال 2003 و مدت کوتاهی پس از سقوط حکومت صدام حسین تسلیم نیروهای ارتش آمریکا شد. در ماه مارس 2009، به جرم دست داشتن در اعدام 42 بازرگان عراقی به پانزده سال حبس محکوم شد. پنج ماه بعد، دادگاه به دلیل نقش او در کوچ اجباری اقوام کرد عراقی 7 سال به دوران حبس او اضافه کرد و دو سال پیش نیز به دلیل نقشش در سرکوب و آزار و اذیت اعضای احزاب شیعه در دهه‌های هشتاد و نود میلادی و اعمال فشار بر احزاب مذهبی به اعدام محکوم شد اما تاکنون رئیس‌جمهور عراق حکم اعدام او را برای اجرا امضا نکرده است.


طارق عزیز دو سال پیش در مصاحبه با روزنامه گاردین بار دیگر از صدام حسین دفاع کرد و گفت: «تاریخ اثبات خواهد کرد که او به کشورش خدمت کرد.»


او در این مصاحبه از«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، به دلیل برنامه ارتش این کشور برای خروج از عراق انتقاد کرد و گفت او با این کار «عراق را به چنگال گرگ‌ها خواهد سپرد.»

۱۳۹۱/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...