نسخه چاپی

بررسی ثبت محل ترور رهبر معظم انقلاب

مدیركل دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام كرد: محل ترور مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری ایشان، برای ثبت در فهرست ملی مكان - رخدادها بررسی می‌شود.

به گزارش نما، آتوسا مومنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در روزهای ۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه،‌ همزمان با برگزاری جشنواره‌ی کوچ عشایر، جلسه‌ای برای ثبت آثار تاریخی و مکان - رخدادها برگزار می‌شود تا تعدادی از مکان‌ - رخدادهای مربوط به انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی ثبت شوند.


nf00269014-1.jpg


 او در این‌باره توضیح داد: موضوع مکان - رخدادها، یک موضوع تازه است که جلسه‌های کارشناسی آن به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، به‌کندی پیش می‌رود. با این حال، تعدادی از این آثار که به میراث تاریخی ملموس و میراث غیرملموس مربوط می‌شوند، بررسی و در صورت داشتن شرایط لازم ثبت ملی می‌شوند.

وی مکان - رخدادها را این‌گونه تعریف کرد که هر مکانی که رویدادی ملی در آن اتفاق افتاده و دارای شأن ملی باشد، جزو این میراث قرار می‌گیرد. در واقع، مکان‌ها یا محوطه‌هایی را شامل می‌شود که ارزش‌های معماری و تاریخی لازم را ندارند، ولی یک اتفاق خاص ملی در آنجا رخ داده که دارای شأن ملی است.

مومنی با بیان این‌که در کمیته‌های تخصصی، بحث بر سر چگونگی حفاظت از این نوع آثار است،‌ گفت: جنگ چالدران، حادثه‌ای است که فضای آنجا را دارای شرایط ثبت کرده و به آن، شأنیت ملی بخشیده است. همچنین مدرسه‌ی زینبیه در تبریز به‌لحاظ تاریخی ارزش معماری ندارد، ولی چون اوایل انقلاب اسلامی بمبی به آنجا اصابت کرد که عده‌ای از دختران دانش‌آموز شهید شدند و نهضتی از این مکان آغاز شد،‌ شأن ملی برای ثبت به‌عنوان یک مکان - رخداد دارد.

او با اشاره به حسینیه‌ی جماران که تاریخی نیست، ولی به‌دلیل رخ دادن اتفاق‌های مهم در آن، ثبت ملی شده است،‌ ادامه داد: مکانی که اقدام به ترور مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری ایشان در آن رخ داد، یکی دیگر از مکان - رخدادهایی است که پرونده‌ی آن برای ثبت ملی تهیه می‌شود و مستندسازی‌های آن باید تکمیل شود تا آن را ارائه کنیم.

مومنی اضافه کرد: در همایش دو روزه‌ی ثبت آثار تاریخی - فرهنگی که بهمن‌ماه برگزار می‌شود، علاوه بر بررسی پرونده‌های مربوط به آثار تاریخی استان‌ها، حدود ۸۰ پرونده‌ی پیشنهادی مکان - رویداد بررسی می‌شوند. البته روند بررسی این پرونده‌ها زمان‌بر است و احتمالا نوبت به همه‌ی آن‌ها نخواهد رسید.

۱۳۹۱/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...