نسخه چاپی

تبليغات انتخاباتي محمد شريعتمداري:

تعریفم از اعتدال با هاشمی رفسنجانی یكی است/به دوران خاتمی افتخار میكنم/به نفع هاشمی و ناطق كنار میكشم/ دولت رقیب اصلی من است

عکس خبري -تعريفم از اعتدال با هاشمي رفسنجاني يکي است/به دوران خاتمي افتخار ميکنم/به نفع هاشمي و ناطق کنار ميکشم/ دولت رقيب اصلي من است

اگر برداشت معقولی داشته باشم به این كه انتخاب اول یا دوم مردم ایرانم یا به ریسك از سوم به دوم منتقل بشوم، تا آخر در صحنه انتخابات خواهم ماند.

به گزارش نما، "محمد شریعتمداری"  چهره‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 در جمعیت دفاع از ارزش ها به دنبال ریاست جمهوری ری شهری بود اما ثمره دوم خرداد به همان میزان که برای ری شهری تلخ بود برای او شیرین آمد. خاتمی که پا به ساختمان ریاست جمهوری گذاشت او را به عنوان وزیر بازرگانی خود انتخاب کرد.


شریعتمداری در گفت و گو با تسنیم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این شائبه به‌وجود آمده است که عده‌ای از کاندیداها می‌خواهند فضای گفتمانی را برای حضور آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مهیا کنند تا هاشمی رفسنجانی 78ساله در انتخابات حضور پیدا کند، گفت: بنده چهار ماه پیش در خصوص موضوع اعتدال و جنبش اعتدال‌خواهی ایران صحبت کردم.

عضو شورای عالی روابط خارجی افزود: طرح این موضوع به‌دلیل تشخیص یک نیاز اجتماعی بود چرا که مردم ما از افراط و تفریط و چیزی که از آن تحت عنوان راست و چپ یاد می‌شود، لطماتی را دیده‌اند و از تندروی‌ها صدمه خورده‌اند.

وی با بیان اینکه: "ما اجرای عدالت تمام و کمال را به‌عنوان تندروی نمی‌شناسیم بلکه آن را اعتدال می‌دانیم"، اظهار داشت: بنده برخاسته از یک دیدگاه و احساس نیاز اجتماعی بحث اعتدال‌خواهی را مطرح کردم چرا که این مسئله مفهومی است که جایگاه و پایگاه در دین رسول خاتم(ص) دارد و مطمئنم که ملت ایران از طرح این موضوع به‌وسیله هیچ‌کس آسیب نمی‌بیند، یعنی پرچم اعتدال را هرکسی بلند کرد باید به او آفرین گفت.

** هیچ‌کس در قالب کمپ هاشمی رفسنجانی کاندیدا نشده است

شریعتمداری در پاسخ به این سؤال که: "در عرصه سیاست واژه‌ها علاوه بر مفهوم لغوی مفهوم اصطلاحی هم دارند، مقصود دقیق شما از واژه اعتدال، به‌معنای اصطلاحی آن در عرصه سیاست چیست؟" گفت: اگر منظور شما این است  که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کمپی را تعریف کرده باشند که تعدادی از کاندیداها با نظر ایشان وارد صحنه شده باشند، پاسخ من منفی است.

شریعتمداری درباره تفاوت تعریفش از اعتدال با آنچه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از اعتدال تعریف می‌کند، گفت: بنده بارها تعریف خود را از اعتدال ارائه کرده‌ام و اگر با سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی شباهت دارد، حتماً یکی است.

عضو شورای عالی روابط خارجی دراین‌باره که: "اگر جناب‌عالی رئیس جمهور شوید راه اصلاح‌طلبان را ادامه می‌دهید یا راه اصول‌گرایان؟" پاسخ داد: "بنده اگر رئیس جمهور شوم، راه اعتدال را ادامه می‌دهم که این راه اعتدال اصرار و پافشاری بر اصول نظام جمهوری اسلامی ایران و اصرار و پافشاری برای اصلاح و نوبه‌نو کردن همه فروع آن است".

** اصول‌گرای اصلاح‌طلب هستم/ حتماً برای جلب آرا تلاش می‌کنم
وی در خصوص معرفی خود به‌عنوان اصول‌گرای اصلاح‌طلب و تلاشش برای جلب آرای بخشی از اصولگرایان تأکید کرد: بنده حتماً برای جلب آرا تلاش می‌کنم چراکه باید خود را به مردم معرفی کنم و بگویم، ملت شریف ایران، محمد شریعتمداری با این ویژگی‌ها می‌خواهد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وارد شود و شما به وی رأی دهید! این موضوع امری است که صددرصد اتفاق خواهد افتاد و به این دلیل وارد عرصه انتخابات شده‌ام اما اینکه کلماتی را برای فریب مردم بیان کنم، امیدوارم که از من چنین چیزهایی نبینید.

شریعتمداری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه: "اگر در سال 88 جای میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودید چه اقدامی انجام می‌دادید؟" اظهار داشت: اگر فرض کنید در انتخابات آینده 14 میلیون رأی بیاورم و رقیبم 24 میلیون رأی بیاورد و همه دوستانم در ستاد انتخاباتی به من بگویند که تقلب بزرگی رخ داده است، به همه آنها خواهم گفت، از تشریف‌فرمایی‌تان و همکاری برای برگزاری انتخابات تشکر می‌کنم و کار ما امروز تمام است. سپس به رقیبم تبریک خواهم گفت و به پشت میز کارم خواهم رفت و مشغول مطالعه خواهم شد.

وی تصریح کرد: البته پیگیری‌های حقوقی، قانونی و همه مطالبات را انجام خواهم داد و این مشی من است؛ تصور می‌کنم این یک حرف کاملاً منطقی است. افرادی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، قانون اساسی، قانون انتخابات، نحوه ورود و نحوه رسیدگی به شکایات را می‌دانند لذا چیز مبهمی وجود ندارد.

عضو شورای عالی روابط خارجی با تأکید بر اینکه کاندیداها با شناخت کامل از این مسیر، وارد عرصه انتخابات می‌شوند و با شناخت کامل نیز خارج می‌شوند، افزود: اگر کاندیداها چنین دیدگاهی دارند و معتقدند امکانی وجود دارد که مثلاً بنویسند خاتمی و خوانده شود ناطق نوری، چرا پس در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده‌اند؟

-- ادامه مصاحبه با محمد شریعتمداری که به صورت سوال و جواب تنظیم شده به شرح ذیل است:


* آقای شریعتمداری فکر می‌کنید، بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری چقدر رای دارید؟

محمد شریعتمداری: (با خنده) نشمردمش، پیشگویی نمی کنم، پای صندوق می شماریم می بینیم.

*  از کدام طیف از مردم به دنبال جذب رای هستید؟

محمد شریعتمداری: من از همه مردم ایران جلب رای می کنم، اگه شما سوالتان این است که مردم نسبت به من چه شناختی دارند باید بگویم یه عده ی زیادی از مردم شناختشان هشت سال وزارت بنده در دوره آقای خاتمی است که مثل همه دوران خدمتم به آن افتخار می کنم.

*  فکر می کنید وزارت بازرگانی چهره ای شناخته شده ای از شما به وجود آورده که بتوانید رای اول را در انتخابات ریاست جمهوری بیاورید؟


محمد شریعتمداری: انتظار باید معقول باشد، سنجش باید با رقبا صورت بگیرد؛ در شرایط حاضر با رقبایی که هستند من احساس غیر از این ندارم، حالا ممکن است شرایط تغییر کند کسی دیگری وارد عرصه انتخابات بشود که با حضور او من  رای اول را بدست نیاروم.

* یعنی این چنین فردی که گفتید بیاید، فوراً کنار می کشید؟
محمد شریعتمداری: نه،نه،اگر برداشت معقولی داشته باشم به این که انتخاب  اول یا دوم مردم ایرانم یا به ریسک از سوم به دوم منتقل بشوم، تا آخر در صحنه انتخابات خواهم ماند.

* شما گفته بودید اگر آقای ناطق یا هاشمی نامزد انتخابات شوند به نفع آنها کناره گیری می کنید از طیف اصولگرا چهره ای هست که شما به نفع او کنار بکشید؟

- محمد شریعتمداری: ببخشید آقای ناطق! شما آقای ناطق نوری را از اصولگرایی خط زدید.

*  واضح است که مردم آقای ناطق را به طور کامل جزء گروه موسوم به اصولگرایان محسوب نمی‌کنند!

- محمد شریعتمداری: جالب است که آقای ناطق را از اصولگرایی خط می‌زنید.

* ما که کاره ای نیستیم که خط بزنیم یا نزنیم. منظور من این بود که آیا احتمال دارد به نفع فردی همچون ولایتی، حدادعادل، لنکرانی، قالیباف یا افرادی از این دست کنار بکشید؟
-محمد شریعتمداری: قطعا.

* قطعاً کنار می‌کشید!!!

- محمد شریعتمداری: قطعاً کنار نمی کشم. (با خنده)، ای کاش رقبا همین ها باشند، بزرگوارند، متدینند، سالم اند، سالهای سال در عرصه فرهنگی سیاست خارجی خدمت کرده اند،به همه آنها ارادت دارم.

* بین افرادی که فعلا داوطلب کاندیداتوری هستند، رقیب اصلی خودتان را چه کسی می دانید؟
- محمد شریعتمداری: از رسانه ها شنیدم که میگویند، دولت رقیب اصلی من است،یعنی اگر این طور باشد رقیب اصلیم دولت است.

 می گویند دولتی ها می خواهند در انتخابات شرکت کنند، البته موقعی که ما در دولت بودیم صحبت آن نبود که ما بیاییم در انتخابات،این جور فکر میکردیم که باید انتخابات را برگزار کنیم، حالا انگار اینطوری شده است که در انتخابات هم دولت می آید، بنابراین اگر دولت بخواهد در انتخابات بیاید یکی از رقبای من است.

*  مردمی که می خواهند رای بدهند نیاز به آشنایی بیشتر شما دارند، اگر اجازه بدهید سوالات خصوصی تر هم از شما بپرسیم، مثلا اینکه ماشینتان چیست و منزلتان کجاست؟

محمد شریعتمداری: (با خنده) لیست دارائی هایمان را باید اعلام کنیم؟.این  از شفاف ترین مسائلی که مردم ایران از آن مطلع می شوند. هر کس بخواهد در صندلی ریاست جمهوری بنشیند درانتخابات و در تلویزیون اعلام می کنند که چه دارائی دارد. ضمن آنکه مردم زود می فهمند.

* منزلتان کجاست

-محمد شریعتمداری:سوال های سخت نپرس.

*  حداقل بگویید منزلتان بالاتر از خیابان انقلاب است یا پائین تر از آن؟

- محمد شریعتمداری: بالاتر از میدان انقلاب، البته منزل پدری‌ام (جایی که در آن به دنیا آمدم) در خیابان ایران، تقاطع دستجردی، معروف به سه راه فخرآباد (پایین از چهارراه سکه)،بالای چهارراه آب سردار است. حاج آقای عطار باشی "پدر بزرگم" 60،70 سال در آن محل کاسب بود.

*  متوسط درآمد ماهانتان چقدر است؟

محمد شریعتمداری: دریافتی من یک میلیون ونهصد و پنجاه هزار تومان است.

* فقط از یکجا حقوق می گیرید؟

-محمد شریعتمداری: بله فقط از یکجا حقوق می گیرم، البته من به صورت رسمی از دولت تقاضای بازنشستگی کرده ام، ولی الان مجازم هرکار خصوصی دیگری انجام دهم، منتها نمی گذارند من کار خصوصی انجام دهم اگر می گذاشتند کار خصوصی انجام می دادم پول خوبی را به دست می آوردم. (با خنده).

از وقتی که گفتیم می خواهیم کمتر کار دولتی کنیم ،مدام گفتند این سیب را  از اینجا به جای دیگر بگذارید گفتیم چشم(کارهای تکراری روزمره). الان هم  همین را می گویند.

* آقای شریعتمداری مهمترین برنامه شما در حوزه اقتصادی و حوزه های دیگر چیست؟ هدفمندی را ادامه می دهید؟

محمد شریعتمداری:  اگر اجازه بدهید برنامه ها را در وقت خودش اعلام خواهم کرد.

* آیا برنامه هایتان در حال تدوین است یا تدوین شده است؟
-محمد شریعتمداری: جسارت نباشد، تدوین شده است.

* چند نفر بر روی برنامه های شما کار کرده اند؟

-محمد شریعتمداری: من از اول انقلاب تا الان فقط با کارشناسان کار کرده ام ، انشااله این فرهنگ(استفاده از نظر کارشناسان) جا بیفتد تا ما کارها را کارشناسی انجام دهیم، حرف ها را برخاسته از خرد جمعی بزنیم، امیدوارم زنده باشم و ببینم که سیاست بر همه چیز غلبه نکند.

* معاون اول خود را در نظر گرفته اید؟ سخنگو که آقای بهرامی هستند؟(خنده)

-محمد شریعتمداری: سخنگو که قطعاً آقای بهرامی هستند (با خنده)، برای معاون اولی هم گزینه هایی را در نظر دارم، ولی الان آن را اعلام نمی کنم.

* آقای شریعتمداری از مهرماه به این موضوع پرداخته شده است که نامزدهای انتخابات سال 92 باید برنامه ها و ارکان اصلی دولت خود را معرفی کنند نظر شما در این باره چیست؟

-محمد شریعتمداری: من اولین بیاناتم درباره انتخابات این بود که ای کاش روزی فرا برسد که همه ی این جوامع، از جامعتین تا مجمعتین براساس برنامه حرکت کنند یعنی اینکه همه ی اینهایی که کاندیداهایی را عرضه می کنند بیایند بگویند آقای فلانی که معاون سیاسی تشکل ما است، باید همچون نامزدهای دیگر برنامه و تیمش را به ما (تشکل مورد نظر) معرفی کند اگر خوب بود رای می دهیم اگر خوب نبود رای نمی دهیم.

و درگذشته در مذاکرات با بعضی از بزرگان همین موضوع را مطرح کرده بودم و آنها نیز نظر مثبتی داشته بودند، براین اساس من از این حرکت(ارائه تیم و برنامه) دفاع می کنم اما زمانبدی حضور افراد در عرصه انتخابات باید با دقت اعلام شود.

خوب است شور و حال انتخاباتی فراهم بشود ولی الان که با هم صحبت می کنیم هدف من باید جلب مشارکت بیشتر مردم باشد یه مقداری که جلوتر رفتیم هدف من باید تبلیغ بشتر خودم قرار گیرد.

لذا از دوستان عزیز و برادرانم در رسانه می خواهم در این دوره ای که الان به سر می بریم کاندیداها را خوب معرفی کنند که مردم بتوانند با دید بازتری انتخاب کنند، یه مقدار که به جلو رفتیم برنامه هایشان را با هم مقایسه کنید.

* الان در جمع اصلاح‌طلبانی که در عرصه انتخابات مطرح هستند، شما بیشترین اقبال را نسبت به اجماع داشتید. حتی اعلام کردید که حاضرم اگر اجماع شود، به نفع کاندیدای اجماع کنار بروم.

- شریعتمداری: کی من همچین حرفی را زدم؟

* در گفت‌و‌گو با سایت مشرق اعلام کردید.

- شریعتمداری: اجماع روی افراد معین. من در این‌باره اسم 4 نفر (آیت‌الله هاشمی، خاتمی، ناطق نوری و حسن خمینی) را مطرح کردم.

* در مساله انتخابات طیف‌های مختلف با همدیگر ائتلاف می‌کنند، حتی اگر اجماع صورت نگیرد، شما برنامه‌ای برای ائتلاف با جبهه مردمسالاری یا جبهه مردمی اصلاحات یا طیف‌های دیگر اصلاح‌طلبان و یا حتی اصولگرایان دارید؟
- شریعتمداری:  برخی از گروه‌های سیاسی در این ایام آمده‌اند و با ما مذاکره کرده اند؛ خداوکیلی اینطور نبوده که ما دنبال آنها رفته باشیم؛ گفتند می‌خواهیم بدانیم شما کی هستید و برنامه‌هایتان چیست و چه‌کار می‌خواهید بکنید. شاید اصلا کارشان هم همین بوده چون من قاعده‌اش را هم قبلا نمی‌دانستم و در این عرصه وارد نشده‌ام. بار اولی است که در ریاست جمهوری ورود پیدا می‌کنم. به دلیل ناآشنایی می‌گویم . شاید هم مرسوم همین است. آمدند پیش ما و گفتند می‌خواهیم دیدگاه‌های شما را بدانیم. من به ان‌ها گفتم که پیش چه افرادی رفتیم؛ الان بعد از مدتی هم گفتند که ما از شما حمایت می‌کنیم؛ هر زمان که صلاح بدانند حتما اعلام می‌کنند.

* اگر ائتلاف بر مبنای طرح «وحدت ملی» آقای هاشمی باشد و مثلا آقای روحانی ماحصل ائتلاف باشد و اجماع روی ایشان باشد، موضع شما در این باره چیست؟
- شریعتمداری: من ضمن همه احتراماتی که برای آقای روحانی قائلم و ایشان را جزو بهترین خدمتگزاران نظام می‌شناسم، نگفته‌ام در صورت حضور آقای روحانی، از انتخابات کناره‌گیری می‌کنم. ایشان هم چند روز پیش گفتند برای ورود به انتخابات در حال بررسی هستم. من برای ایشان فوق‌العاده احترام در این حد قائلم که حتی قبل از اینکه قرار باشد کاندیداتوری‌ام را اعلام‌کنم- البته شما به زور اعلاموندید- با ایشان صحبت کردم چون ایشان فرد شریف و صاحب تجربه‌‌ در امور مختلف هستند. من با ایشان با توجه به اینکه در شورای عالی امنیت ملی سال‌ها حضور داشتند و نمایندگی مقام معظم رهبری را در شورا داشتند و هنوز هم دارند، مشورت‌های زیادی کردم؛ نتیجتا با همه این احترامات من اعلام نکردم که اگر ایشان بیایند، کنار می‌کشم. من خودم را کوچک همه کاندیداهای رقیب می‌دانم و به همه شان عشق می‌ورزم، ارادت دارم و آنها را جزو خدمتگزاران نظام می‌دانم. هر کدامشان یک چهره نورانی اند.
شما نگاه کنید همین رقبای عزیر من مثل آقای رضایی و قالیباف که از جبهه و جنگ برخاستند، چهره‌های منوری هستند. ما صحنه‌های دفاع مقدس را فراموش نمی‌کنیم که آرم سپاه پاسداران بر سینه اینها آماج تیر دشمن بود؛ من وقتی چهره‌های آنها را نگاه می‌کنم، یاد دوران جنگ می‌افتم. لذا در دلم فوق العاده برای اینها احترام قائلم. چه رقبای دسته گلی‌اند.

احساس من این است که مجموعه دوستانی که در صحنه هستند همه خوب و عزیز هستند و در یک رقابت سالم و سازنده، ان‌شا‌الله شرایطی را فراهم می‌کنند که مردم ایران انتخاب اصلح کنند. من همه اینها را صالح می‌دانم؛ انتخاب اصلح حق مردم ایران است. کاندیدایی ما اعلام کردن است ولی کسانی کاندیدای انتخاباتند که شورای نگهبان تائیدشان کند. شورای نگهبان باید بگوید اینها هم رجل سیاسی‌اند و هم سایر شرایطی که کاندیدای ریاست جمهوری باید داشته باشند را دارند. بعد از اینکه شورای نگهبان اظهارنظر فرمودند، تازه معلوم می‌شود که چه کسانی کاندیدا هستند.
من به همه این بزرگواران ارادت دارم و بهشان عشق می‌ورزم ولی به نفع هیچ کدامشان کنار نمی روم.

۱۳۹۱/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...