نسخه چاپی

چالش‌های حاكمیت سعودی در سال 2013

كمیته دفاع از حقوق بشر عربستان سعودی در گزارش سالیانه خود از نقض مكرر حقوق شهروندان در سال 2012، به ابعاد بحران‌های فراروی رژیم سعودی در سال 2013 نیز اشاره كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان در گزارش سالیانه خود در مورد نقض مکرر حقوق بشر در این کشور به چالش‌های فراروی حاکمیت سعودی‌ها در عربستان و بویژه مخالفت‌ها و اعتراضات مردمی در تغییر حاکمیت این کشور و همچنین جنگ قدرت در بین خاندان حاکم نیز اشاره کرد.

پایگاه خبری العهد نوشت که منابع اطلاع رسانی با بررسی چالش های فراروی عربستان سعودی در سال جدید اعلام کردند که با وجودی که این کشور بیش از 20 درصد از ذخیره نفت جهان را در اختیار دارد و بیشترین صادر کننده نفت به شمار می‌رود، اما از حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخلی خود که از مدت ها قبل با آن دست به گریبان بوده، عاجز است.

بر همین اساس احتمال درگیریها و پیچیدگی اوضاع سیاسی در صورت تمام شدن فرزندان عبدالعزیز موسس خاندان سعودی وجود دارد، چون در این صورت قرار است قدرت به نسل دوم این خاندان منتقل شود.

چالش دیگری که عربستان سعودی در سال جدید با آن مواجه است، اوضاع داخلی این کشور است، البته برخی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی برای مقابله با موج فزاینده بیکاری و فساد و مشکل مسکن در این کشور اتخاذ شده، ملک عبدالله بن عبدالعزیز نیز در سال 2011 برای مهار اعتراضات مردمی مبالغی را در زمینه‌های اجتماعی بین مردم توزیع کرد، اما هیچ اصلاحاتی برای نظام سیاسی این کشور که مبتنی بر حاکمیت خاندان سعودی است، ارائه نشده است. برخی درگیریهای دیگر نیز در ابعاد اجتماعی وجود دارد که از جمله می‌توان به درگیری‌های مدافعان حقوق زنان در حق اشتغال و و رانندگی آنها و عناصر وهابیت اشاره کرد که کاملا مخالف دادن آزادی به زنان هستند و آن را بر ضد برداشت های خود از دین اسلام می دانند.

در عرصه داخلی نیز درگیریهایی در برخی شهرهای این کشور بویژه در منطقه الشرقیه به وقوع پیوسته است که خواستار اصلاحات و اعطای آزادی‌های بیشتر به مردم هستند، این درگیری‌ها تاکنون به شهادت 12 نفر منجر شده است و یک نیروی پلیس نیز در این درگیریها جان خود را از دست داده است.

سازمان القاعده همچنان به عنوان یک خطر و منبع نگرانی اصلی این کشور را تهدید می کند، نمونه اقدامات این منبع خطر را می توان را در درگیریهای آتشینی دید که در 5 نوامبر سال گذشته بین افراطی های وابسته به این گروه و نیروهای مرزبانی در جنوب به وجود آمده بود.

البته عربستان سعودی در فاصله سالهای 2003 تا 2006 موفق به مهار حملات این گروه ها شده است، اما بیشتر افراد این سازمان به یمن رفته اند و ریاض نگران این است که درگیری و بحرانی که در یمن وجود دارد، به اعضای القاعده این امکان را بدهد که فعالیت های خود را در این کشور تقویت کنند.

گزارش سالیانه کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان نقض های مکرر حقوق بشر از سوی خاندان حاکم سعودی علیه مردم را به استثنای ماههای دسامبر سال گذشته و ژانویه کنونی آورده است، این گزارش خشونت خاندان سعودی علیه محافل مردمی عربستان را به وضوح نشان می‌دهد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...