نسخه چاپی

میلیارد هزینه سفر میمون به فضا

عکس خبري -ميليارد هزينه سفر ميمون به فضا

رییس سازمان فضایی ایران هزینه ماموریت كاوشگر پیشگام را نیز حدود دو تا سه میلیارد تومان اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، دکتر حمید فاضلی در نشست خبری پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام همراه با موجود زنده که در پژوهشکده سامانه فضانوردی برگزار شدبا اعلام مطلب فوق، با بیان اینکه سازمان فضایی ایران، ماموریت مهندسی اعزام حیات به فضا را از شورای عالی فضایی کشور دریافت کرده است، در پاسخ به ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ارسال کاوشگر پیشگام به فضا برخلاف قطعنامه سازمان ملل است، گفت: ماموریت کاوشگر پیشگام جهت ارسال اولین میمون فضانورد به فضا کاملا صلح‌آمیز و یکی از مصوبات شورای عالی فضایی ایران است.

معمولا کشورهای غربی پس از اکتساب اینگونه فناوری‌ها و استفاده سوء از آنها در قالب اتحادی از ورود سایر کشورها جهت دستیابی به این فناوری‌ها جلوگیری می‌کنند که نمونه آن را در بمباران هسته‌یی شهرهای ژاپن مشاهده کرده‌ایم. همچنین کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و میکروبی تمامی کشورها را از دستیابی به این نوع سلاح‌ها را منع کرده است اما اکثر کشورهای غربی با دستیابی به این سلاح‌ها و استفاده سوء از آنها اقدام به تدوین چنین کنوانسیون کرده‌اند.

وی در پاسخ به دلسوزی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره میمون فضانورد ایرانی، گفت: ایران برای استفاده از میمون برای ارسال به فضا از کشورهای غربی و به خصوص آمریکا الگو گرفته است، چراکه آنها در سال‌های دور از میمون "نژاد رزئوس"برای انجام آزمایشات اولیه اعزام انسان به فضا استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد که در آن زمان آن میمون‌ها بیچاره نبوده‌اند که در حال حاضر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به استفاده ایران از میمون برای آزمایشات فضایی خود دلسوزی می‌کند.

رییس سازمان فضایی درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی این رخداد علمی در کشور گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی این دستاورد موفقیت‌آمیز علمی باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. چراکه امروز در جلسه هیات دولت حتی وزیر نفت از عدم اطلاع‌رسانی خوب از این موضوع گله کرد و گفت در برنامه‌ای که با حضور میهمانان خارجی در روز گذشته داشتم، بارها آنها به من تبریک می‌گفتند اما من از موضوع پرتاب موجود زنده به فضا اصلا اطلاعی نداشتم!

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی در روز فناوری فضایی (چهاردهم بهمن‌ماه) گفت: با توجه به قطع برنامه‌های برون‌مرزی ایران در ماهواره‌های خارجی یک برنامه راهبردی جدید در این زمینه با همکاری سایر سازمان‌ها تدوین شده است. پیش‌بینی ما در ابتدا این بود که تمام فناوری‌های مورد نیاز از جمله ماهواره مخابراتی و پرتابگر با قابلیت حمل محموله‌های چند تن را با هم پیش ببریم اما براساس برنامه راهبردی جدید ما به حداقل‌ها اکتفا کردیم و مقرر شد یک ماهواره مخابراتی با دو ترنسپوندر تا پنج سال آینده به مقدار ژئو (36 هزار کیلومتر) ارسال شود.

دکتر فاضلی درخصوص ترکیب اعضای شورای عالی فضایی کشور اظهارداشت :این شورا متشکل از وزارتخانه‌های امور خارجه، علوم، تحقیقات فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع، صنعت، معدن و تجارت، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما و سازمان فضایی ایران است که ریاست آن برعهده رییس جمهور است.

۱۳۹۱/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...