نسخه چاپی

هماهنگی قبلی اسرائیل و آمریكا برای حمله به سوریه

چند رسانه آمریكایی به نقل از منابع خبری اعلام كردند، رژیم صهیونیستی پیش از حمله هوایی به یك مركز تحقیقات نظامی در اطراف شهر دمشق مقامات آمریكایی را از تصمیم خود در این خصوص مطلع ساخته بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، روزنامه هاآرتص گزارش داد که مسئولان رژیم صهیونیستی پیش از حمله به یک مرکز پژوهشی در سوریه مقامات آمریکایی را در جریان طرح خود قرار داده بودند.

اورشلیم پست نیز گزارش داد که مقامات آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که اسرائیل آمریکا را از تصمیم خود برای حمله به یک محموله تسلیحاتی در مرزهای مشترک سوریه و لبنان مطلع کرده بود.این در حالی است که وقوع حمله مذکور از سوی مقامات سوریه رد شده و ارتش سوریه تنها حمله اسرائیل به ساختمان مرکز تحقیقاتی را تایید کرده است.

همچنین روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گفته است که حمله هوایی اسرائیل یک کاروان نظامی سوری حامل موشک‌های SA- 17 ساخت روسیه را در یک منطقه مرزی در شرق شهر دمشق هدف قرار داده است.

مقامات آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که اسرائیل، آمریکا را در خصوص طرح خود برای حمله مطلع ساخته بود.

برخی از گزارش‌های خبری مدعی شده بودند که سه شنبه شب یک کاروان تسلیحاتی حاوی آنچه که سلاح‌های "تغییردهنده بازی از سوی سوریه برای حزب الله لبنان" عنوان شده بوده هدف حمله قرار گرفته است اما فرماندهی ارتش سوریه حمله مذکور را رد کرده است.

این در حالی است که کاخ سفید و ارتش اسرائیل از اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده‌اند.

نوع سلاح‌هایی که بر طبق این گزارش‌ها در کاروان مذکور در حال نقل و انتقال بوده مشخص نیست هر چند که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع امنیتی گزارش داده که کامیون‌های این کاروان حامل پرتاب‌کننده‌های موشک ضدهوایی SA-17 بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های غربی در صورت دستیابی حزب الله لبنان به این موشک‌ها، نیروی هوایی اسرائیل دیگر برای مانور آزادانه بر فراز لبنان به منظور انجام عملیات‌های شناسایی و یا هدف قرار دادن اهداف متعلق به حزب الله با محدودیت مواجه خواهند شد.

دیگر گزارش‌ها نیز عنوان داشتند که سلاح‌های مذکور، موشک‌های ضد کشتی یاخونت و یا موشک‌های زمین به زمین SCUD- D بوده‌اند.

گزارش‌های غربی اخبار ضد و نقیضی در خصوص مکان حمله به این کاروان نظامی منتشر کرده‌اند.

اغلب گزارش‌ها گفته‌اند که این حمله هوایی در نزدیکی شهر الزبدانی در جنوب غرب سوریه و در نزدیکی مرز لبنان انجام شده و دیگر گزارش‌ها نیز مدعی شدند که این حمله پس از ورود کاروان به داخل لبنان در نزدیکی روستای شیث نبی اتفاق افتاده است.

تلویزیون سوریه نیز گزارش داد که جنگنده‌های نیروی هوای اسرائیل یک مرکز تحقیقات نظامی در استان دمشق را در نزدیکی مرزهای مشترک با لبنان هدف قرار داده‌اند.

به گفته فرماندهی ارتش سوریه ساختمان این مرکز از بین رفته است و جنگنده‌های اسرائیلی با پرواز در پایین‌تر از سطح راداری و از شمال کوه حرمون وارد سوریه شده و سپس از همان راه آمده به اراضی اشغالی بازگشته‌اند.

منابع خبری لبنانی نیز گزارش دادند که بعد از ظهر سه شنبه 12 جنگنده نیروی هوایی اسرائیل در دو موج وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند.

بر طبق این گزارش‌ها جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز شهر ناقوره در جنوب غرب لبنان پرواز کرده و سپس از فراز بنت جبیل به سوی شمال شرق و مرز سوریه رفته‌اند.

بر طبق گزارش‌ها شنیده شدن که این جنگنده‌ها در ساعت 2 نیمه شب به در حال بازگشت به اراضی اشغالی بوده‌اند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...