نسخه چاپی

احتمال وقوع جنگ داخلی در اسرائیل

رهبر جنبش مذهبی شاس رژیم صهیونیستی، در نامه ای خطاب به شیمون پرز، درباره وقوع جنگ داخلی ویرانگری كه ممكن است اسرائیل را از بین ببرد، هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از العالم ؛"عوفادیا یوسف" رهبر جنبش مذهبی شاس، این هشدار را در قالب نامه ای خطاب به شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی متذکر شد و نامۀ خود را روز پنجشنبه در دیدار احزاب منتخب کنیست نوزدهم با شیمون پرز، به وی تسلیم کرد.این هشدار در حالی مطرح می شود که دولت آتی اسرائیل تلاش دارد تا خدمت سربازی را برای یهودیان حریدیمی اجباری کند.


جنگ داخلی که رهبر جنبش شاس از آن سخن گفته، در واقع جنگ میان مخالفان سربازی رفتن یهودیان مذهبی و لائیک هایی است که لبید را به عنوان نماینده خود در کنیست انتخاب کرده اند که شعار تبلیغاتی وی برای انتخابات، «برقراری مساوات و برابری در تحمل مسئولیت ها» بود.رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر اختلاف جدی مواضع و دیدگاه های احزاب نامزد برای عضویت در ائتلاف برای تشکیل دولت در ابتدای هفته آتی را شاهد بوده است. بیشتر احزاب، بنیامین نتانیاهو را که حزبش بیشترین تعداد کرسی های انتخابات را به دست آورده برای این ماموریت پیشنهاد دادند.


این اختلافات، میان یائیر لبید رئیس حزب "ییش عتید" (که حزبش توانست در انتخابات 19 کرسی به دست آورد ومقام دوم را کسب کند) و جنبش های دینی حریدیه (که شاس برجسته ترین آن است) شدیدتر است زیرا لبید شرط ورود خود به دولت نتانیاهو را «اجباری کردن خدمت سربازی برای همه» دانسته؛ مساله ای که جنبش شاس با آن مخالف است و آن را توهین به طلاب مدارس یهودی می داند که به زعم این حزب، «برای حفط تورات و آموزه های آن» تلاش می کنند.روزنامه معاریو به نقل از یوسف می افزاید: اگر مذاکرات جدی برای یافتن راهکارهای مناسب برگزار نشود، این مساله به وقوع جنگ داخلی واقعی منجر خواهد شد که یهودیان را در سرزمین "اسرائیل" پراکنده و متفرق خوهد کرد.


جنبش شاس همچنین هشدار داده که به هیچ قیمتی وارد دولت نخواهد شد. این جنبش به خط قرمزهای مربوط به حفظ تورات و آموزه های آن که «نباید پا را از آن فراتر گذاشت»، اشاره کرده و گفته است: اگر نتانیاهو شرط لبید مربوط به قانون خدمت اجباری یهودیان مذهبی را بپذیرد، شاس به عضویت این ائتلاف درنخواهد آمد.حزب مذهبی "یهدوت هتورا" نیز برای مانع تراشی بر سر راه لبید و پیشنهادهایش، از جنبش شاس حمایت می کند.


گفتنی است افراد صهیونیست های متدین و لائیک ساکن در اراضی اشغالی شدیدا با یکدیگر درگیر هستند و در برخی موارد مواضع بسیار متناقضی دارند. برخی شهرک های صهیونیست نشین واقع در قدس اشغالی نیز کانون تنش میان دو گروه به شمار می روند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...