نسخه چاپی

14 ایراد به مصوبه ممنوعیت دوشغله‌ها

معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری با بیان اینكه ایرادات عبارتی و ماهیتی طرح مهرآفرین برطرف شده است گفت: برای جایگزینی این اصلاحیه به جای مصوبه قبلی منتظر امضا و ابلاغ معاون اول رییس جمهوری هستیم.

به گزارش نما، عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش نویس اصلاحیه طرح مهر آفرین با مشارکت و اختیارات معاونت توسعه و معاونت حقوقی رییس جمهوری همچنین اختیارات هیات وزیران آماده شده است افزود: به محض تایید و ابلاغ معاون اول رییس جمهوری این مصوبه در دستگاه‌ها اجرا خواهد شد مگر اینکه مجددا به متن بازنگری شده ایراداتی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه سعی شد تا تمامی اصلاحات ماهیتی و عبارتی اعلام شده انجام شود افزود: یکی از ایراداتی که در بند (1) و (7) از سوی رییس مجلس اعلام شد این بود که اختیاراتی که در مورد استخدام و برنامه و بودجه در اصل 126 وجود دارد در اصل 127 ناظر بر اقدامات اجرایی بودن آن نیز تاکید شده است اما در مهر آفرین اختیارات مطلق بودند و با اصلاحی که انجام شد در کنار اعطای اختیارات اجرایی بودن اقدامات نیز اضافه شد.

تاجی تاکید کرد: مصوبه اصلاح شده باید هرچه سریعتر ابلاغ شود چرا که بخشهایی از آن که مورد ایراد بوده‌اند دیگر قابلیت اجرایی ندارد و دستگاه‌ها برای اعمال آنها منع قانونی دارند.

وی توضیح داد: از 25 بهمن ماه که رییس مجلس ایرادات تصویب نامه مهر آفرین را به رییس جمهوری ابلاغ کرد، هیات وزیران بر اساس قانون نحوه اجرای اصول 138 و 85 قانون اساسی تنها 7 روز برای اصلاح آن مهلت داشت که تا حدود سوم بهمن به پایان رسیده است.

تاجی اضافه کرد: تا قبل از 7 روز مهلت قانونی برای اصلاح مصوبه هیچ منع قانونی برای دستگاه‌ها جهت اجرای مصوبه حتی ایرادات آن وجود نداشت اما طبق قانون بعد از زمان تعیین شده در صورتی که متن اصلاح شده ابلاغ نشود اجرای بخشهایی که به آن ایراداتی وارد است، خلاف قانون خواهد بود از این رو چند روزی است که دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند مصوبه استخدامی در قالب طرح مهر آفرین را به طور کامل اجرا کنند.

تا اجرایی شدن مصوبه ممنوعیت دو شغله‌ها، قانون سال 72 مبنای عمل است

معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری همچنین درمورد مصوبه ممنوعیت دو شغله‌ها به 14 ایراد اعلام شده از سوی شورای نگهبان به این مصوبه اشاره کرد و افزود: با وجود مغایرتهای قانونی، این مصوبه باید بار دیگر برای اصلاح به مجلس بازگردد و وی نیز مکلف است تا با برطرف نمودن ایرادات، نظر شورای نگهبان را تامین کند.

تاجی با بیان اینکه اصلاح و اجرای مصوبه ممنوعیت دو شغله‌ها پروسه‌ای طولانی و زمان بر است عنوان کرد: ابتدا باید این مصوبه از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردد، اصلاح شود و بار دیگر جهت بررسی و تایید به شورای نگهبان برود که در صورت تایید بار دیگر به مجلس بازگشته و به رییس جمهوری ابلاغ شود، آنگاه 15 روز بعد از انتشار در روزنامه‌های رسمی قابل اجرا است که به زمانی طولانی نیاز دارد، بنابراین تا هنگامی که مصوبه جدید مراحل اجرایی شدن خود را طی می‌کند، مبنای عمل دستگاه‌ها همان قانون مصوب سال 1372 خواهد بود.

وی یادآور شد: به طور یقین یکی از ایراداتی که در مصوبه ممنوعیت دو شغله‌ها برطرف خواهد شد تعمیم این مصوبه به بخش خصوصی است.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...