نسخه چاپی

وضعیت وخیم روحانی دربند آل سعود

یكی از مخالفان نظام حاكم بر عربستان تاكید كرد كه اعتراضات در این كشور مقدمه آغاز انقلاب فراگیر در این كشور است.

به گزارش نما، حمزة حسن مخالف عربستانی در گفت‌وگو با فارس به بررسی تحولات و اعتراضات در شهرهای مختلف عربستان پرداخت.

تظاهرات در عربستان به صورت بی‌سابقه‌ای در حال تکرار است

وی گفت: در حال حاضر اعتراض‌ها و تظاهرات در عربستان سعودی در حال افزایش است و تمام ناظران به این موضوع اذعان دارند که تظاهرات در عربستان به صورت بی سابقه‌ای در حال تکرار است. به طور مثال اعتراضات در منطقه الشرقیه از فوریه سال 2011 شروع شده و همچنان ادامه دارد. و فعالیت‌های هفتگی و تظاهرات در این مناطق با وجود بازداشت‌ها، شلیک گلوله به سوی مردم، مجروح شدن تعداد زیادی از تظاهرات کنندگان و شهید شدن تعدادی از معترضان همچنان ادامه دارد.

حمزه حسن گفت: اعتراضات در مناطق دیگر نظیر قسیم،‌ ریاض، مکه، ابهاء وجود دارد و در مناطقی نظیر ابهاء و مکه تظاهرات ادامه داری برگزار می‌شود این در حالی است که در گذشته در این دو شهر معمولا به صورت هر دو یا سه هفته یک بار تظاهراتی برگزار می‌شد اما هم اکنون هر دو یا سه روز تظاهرات برگزار می‌شود.

افزایش تظاهرات نشان از بحرانی‌تر شدن اوضاع عربستان است

این مخالف سعودی گفت: افزایش تعداد تظاهرات و افزایش حجم مشارکت‌کنندگان در آن نشان از آن دارد که اعتراضات روند فزاینده‌ای را در پیش گرفته است و این نشان از آن دارد که وضعیت در عربستان رو به وخامت و بحرانی‌تر شدن است.

نظام سعودی پس از دو هفته توانست کنترل اوضاع رفحا را در دست بگیرد

وی افزود: در مناطق دیگر تظاهرات شکل‌های دیگری به خود گرفته است. مثلا در الشرقیه تظاهرات برگزار می‌شود و در ریاض و قسیم تجمع‌ برگزار می‌شود. اما به طور مثال در رفحا که شمال شرق عربستان بوده و تابع منطقه الشرقیه است سال گذشته حالت‌های درگیری و خشونت به وجود آمد به گونه‌ای که نظام پس از دو هفته توانست کنترل این منطقه را در دست بگیرد و اوضاع در این منطقه بسیار سخت و مشکل بود و اوضاع در این منطقه همچنان بحرانی است.در مناطق دیگر حتی اعتراضات به صورت مسلحانه بوده است. به طور مثال در منطقه نجران اعتراضات به صورت مسلحانه بوده و درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی به صورت مسلحانه بوده است و عشایر در منطقه نجران مسلح هستند.

نظام حاکم از روند فزاینده اعتراضات احساس خطر می‌کند

وی ادامه داد: اعتراضات در عربستان به صورت‌های مختلفی پیگیری می‌شود، گاهی مسالمت‌آمیز است گاهی به صورت نوشته‌ها و مقاله‌هایی در روزنامه‌ها و توییتر است گاهی به صورت تمسخر خاندان حاکم یا فیلم‌هایی است که در یوتیوب منتشر می‌شود. این اعتراضات روند فزاینده‌ای در پیش گرفته و نظام حاکم از آن احساس خطر می‌کند.

اعتراضات در عربستان مقدمه انقلاب در این کشور است

حمزه حسن گفت: نمی‌توان بر اعتراضات کنونی در عربستان نام انقلاب گذاشت چون انقلاب دارای تعاریف خاص خود است. اگر تمام ملت عربستان به پا خیزد آنگاه می توان گفت که انقلاب آغاز شده است. در حال حاضر بخشی از مردم عربستان هستند که طلایه‌دار اعتراضات هستند. باید صریح باشیم که رویدادها در عربستان اعتراضاتی هستند که قابلیت تبدیل شدن به انقلاب را دارند و غربی‌ها نیز امکان بروز این انقلاب را بعید نمی‌دانند. یکی از ماموران سازمان جاسوسی آمریکا و همچنین یکی از کارشناسان اندیشکده بروکینگز آمریکا چند روز پیش درباره احتمال بروز انقلاب در عربستان، نوشت که این انقلاب ممکن است که روی بدهد و وی این سخن را به دلیل افزایش اعتراضات در عربستان گفته است.

وی افزود: انتظار داشتن این موضوع که تبدیل شدن اعتراضات مردمی از همان ابتدا به انقلاب بسیار سخت است. این همانند آن است که گفته شود انقلاب ایران از همان روز اول آغاز شد. اعتراضات در ایران ابتدا از قم آغاز شد و اندک اندک گسترش یافت. سرعت یا کندی انقلاب به واکنش نظام وابسته است. در منطقه شرقیه، ریاض و دیگر مناطق اعتراضات وجود دارد اما این اعتراضات محدود است. اینکه چرا این اعتراضات به سرعت گسترش نمی‌یابد به واکنش نظام عربستان به این اعتراضات وابسته است. سرکوب شدید یک از دلایل آن است، و تلاش نظام در متلاشی کردن اعتراضات با استفاده از تهدید و تطمیع و مشابه آن از دیگر دلایل است. طائفه‌گری و وجود گروه‌های مختلف نیز از دیگر چالش‌های تبدیل اعتراضات به انقلاب است. ترس از نتایج انقلاب نیز از دیگر چالش‌ها به شمار می‌‌آید. برخی می‌گویند که آل سعود بد است اما می‌ترسند که بدتر از آل سعود بر سر کار بیاید. برخی از مردم که از امکانات مالی برخوردار بوده و ثروتمند هستند نیز طرفدار تغییرات نیست.

هم اکنون سرآغاز اعتراضات در عربستان است انقلاب نیازمند زمان است

وی تاکید کرد: انقلاب نیازمند وقت است و هم اکنون نیز سرآغاز اعتراضات است. در برخی کشورها اعتراضات به زودی به انقلاب تبدیل می‌شود اما نظام سعودی دارای امکانات مالی و اطلاعاتی گسترده بوده و از حمایت‌های خارجی نیز برخوردار است. اما اگر مردم به خیابان‌ها سرازیر شدند این چالش بزرگی خواهد بود و برای نظام بسیار سخت خواهد بود که آنها را به خانه‌هایشان بازگرداند چه بخواهد که از زور استفاده کند یا آنکه به تهدید بپردازد. استفاده از این ابزارها در منطقه قسیم و قطیف کاملا واضح است.

شیخ نمر در زندان نیز نظام حاکم را به چالش می‌کشد

حمزه حسن در پاسخ به سوالی درباره اوضاع شیخ نمر باقر النمر روحانی دربند این رژیم نیز گفت: بر اساس گفته خانواده شیخ نمر، اوضاع جسمانی وی همچنان بسیار وخیم است. نظام سعودی هر از چند گاهی به خانواده وی اجازه می‌دهد که به دیدار شیخ نمر بروند. باقر نمر همچنان مقاومت می‌کند و همچنان مانند گذشته به چالش نظام حاکم می‌پردازد. وی فردی صبور و شجاع است و وی پیش از آنکه بازداشت شود پیش‌بینی کرده بود که حتی در صورت بازداشتش نیز اعتراضات ادامه خواهد یافت و امروز نیز شاهد تحقق پیش‌بینی وی هستیم.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...