نسخه چاپی

نسل كشی مالی را تهدید می‌كند

عکس خبري -نسل کشي مالي را تهديد مي‌کند

فرستاده سازمان ملل متحد در مبارزه با نسل كشی با ابراز نگرانی از گزارش‌ها درباره حملات تلافی جویانه سربازان مالی گفت: این خشونت‌های نظام‌مند و گسترده می‌تواند مصداق جنایت جنگی یا نسل كشی قرار گیرد.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، آدام دینگ، فرستاده سازمان ملل در مبارزه با نسل کشی در بیانیه‌ای اعلام کرد: گمان می‌رود ارتش نیروهایی شبه نظامی تشکیل داده و آن‌ها را مسلح کرده تا عرب‌ها و قوم طوارق را بکشند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سربازان مالی که عمدتا از جنوب می‌آیند غیرنظامیان عرب و اهالی قبیله طوارق را در شهرهای پیش رو آماج حملات خود قرار می‌دهند.

دینگ، مشاور ویژه سازمان ملل برای پیشگیری از نسل کشی، گفته است اتهام‌ها شامل کشتارهای بی‌رویه و ناپدیدشدن افراد در شهرهای سواره، موپتی، نیومو و دیگر شهرهای نزدیک به منطقه‌ای است که جنگ و درگیری در آن‌ها جریان دارد.

وی افزود: گزارش‌هایی هم مبنی بر اعدام‌های صحرایی و غارت اموال عرب‌ها و طوارق‌ها به دست رسیده است. در حالی که آزادسازی شهرهایی که شورشیان و افراطی‌ها آن را اشغال کرده بودند مایه امیدواری اهالی شمال مالی شده، من عمیقاْ درباره خطر حملات تلافی جویانه علیه غیرنظامیان عرب و طوارق نگرانم.

هدف قرار دادن گروه‌های قومی یا دینی در نبردی مسلحانه - اگر به شکل نظام‌مند و گسترده صورت گیرد - می‌تواند نسل کشی یا جنایت جنگی به شمار آید.

دینگ هم چنین گفت: ارتش مالی بدون در نظر گرفتن‌ نژاد یا قومیت مردم مسئول حفظ جان همه آنهاست.

وی از تصمیم دادگاه بین‌المللی جنایی برای آغاز تحقیقات درباره وضعیت مالی استقبال کرد.

یش از این دادستان عالی دادگاه بین‌المللی جنایی، درباره خشونت‌های منسوب به ارتش هشدار داده و گفته بود: تمام متهمان به ارتباط با این جنایات سنگین در مالی باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرند.

ارتش فرانسه از یازدهم ژانویه برای متوقف کردن پیش روی شبه نظامیان شورشی مداخله نظامی در مالی را آغاز کرد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید از دهم ژانویه تاکنون ۷۱۰۰ غیرنظامی مالی را به قصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند تا از درگیری‌ها در امان باشند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...