نسخه چاپی

طلا در آستانه ثبت قیمت باورنكردنی

عکس خبري -طلا در آستانه ثبت قيمت باورنکردني

نوسانات اخیر بهای جهانی فلزات و همچنین تداوم بحران اقتصاد جهانی، كارشناسان را به این باور رسانده كه قیمت طلا به مرز 2 هزار دلار نزدیك می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایلنا، نوسانات اخير بهاي جهاني فلزات و همچنين تداوم بحران اقتصاد جهاني، كارشناسان را به اين باور رسانده كه قيمت طلا به مرز 2 هزار دلار نزديك مي‌شود.


طلا ماه گذشته روند صعودي را پشت سر گذاشته و در معاملات تجاري حدود 1680 دلار در هر انس خريد و فروش شد. از اغاز سال جاري ميلادي نيز قيمت طلا حدود شش درصد افزايش پيدا کرده است.هر بار که نگراني سرمايه گذاران بيشتر مي‌شود، نوسان قيمت طلا نيز بيشتر مي‌شود.


سرمايه گذاران امروزه بيش از پيش طلا را امنيتي کامل در برابر خطرهاي تورم و بدهي کشورها مي‌دانند. پس از طلا ارزش نقره نيز که فلزي ارزان قيمت تر از ان است، به شدت افزايش يافته است.شايد هيچ بازار جهاني به اندازه طلا جذابيت سرمايه گذاري نداشته باشد. براي قرن ها، طلا به دليل ويژگي‌هاي منحصر به فرد، نايابي، زيبايي و عدم فناپذيري، مورد توجه هميشگي انسانها بوده است.


کشورها طلا را به عنوان ذخيره ثروت و وسيله اي براي تبادل معاملاتي پذيرفته اند و افراد براي کسب اطمينان از تغييرات و عدم ثبات پولهاي کاغذي، همواره بدنبال خريد و ذخيره طلا بوده اند.


در حال حاضر، معاملات طلا بجاي شيوه‌هاي سنتي استفاده از شمش، سکه و جواهر آلات، در بازارهاي بورس بين‌المللي صورت مي‌گيرد.قراردادهاي سلف خريد و فروش طلا از ابزارهاي معاملاتي با ارزش هستند که توليد کنندگان تجاري و مصرف کنندگان طلا از آنها استفاده مي‌کنند.


كاهش ارزش دلار، عامل افزايش قيمت طلا


به نظر اکثر کارشناسان مهمترين عامل افزايش ارزش طلا کاهش ارزش دلار است که عوامل اثر گذار ديگر نيز از اين عامل تاثير مي‌پذيرند. هنگامي که ارزش دلار کاهش پيدا مي‌کند، مقدار زيادي پول از بازار خريد و فروش ارز وارد بازارهاي کالاهايي مي‌شود که در بورس معامله مي‌شوند. در چنين شرايطي، در بازار طلا نيز، پول‌هاي بسيار زيادي وارد مي‌شود.


از سويي ديگر تنزل ارزش دلار به کاهش ذخيره ارزي بانک مرکزي کشورهاي مختلف منجر مي‌شود و آنها براي جبران اين مسئله به دنبال افزايش ذخيره طلاي خود مي‌افتند که به رشد چرخش پول در بازار طلا و افزايش قيمت آن مي‌انجامد. بنابراين هم بانکهاي مرکزي و هم سرمايه گذاران در جهت جلوگيري از کاهش دارايي‌ها ي خود طلا را بهترين گزينه براي جايگزين نمودن دلار مي‌دانند.


کاهش نرخ بهره بانکي، عامل ديگر رشد بهاي طلا


با کاهش نرخ بهره افراد ديگر تمايلي به سپرده گذاري سرمايه‌هاي نقدي خود از جمله دلار ندارند بنابراين با کاهش تمايل به نگهداري دلار از آنجا که طلا از ويژگي ثبات ارزش حتي در شرايط جنگ، بحران و تنش‌هاي بين‌المللي برخوردار است، افراد تمايل به خريد آن پيدا مي‌کنند که خود باعث افزايش قيمت طلا مي‌گردد.


افزايش جهاني قيمت نفت، دامن زدن به رشد قيمت طلا


ارتباط تنگاتنگي ميان نفت و طلا وجود دارد زيرا هر دو کالاهاي استراتژيکي هستند که با تحولات اقتصادي دچار تاثير مي‌شوند. از طرفي طلا ونفت هردو کالاهايي تجديد ناپذير هستند که در واقع عرضه شان محدود به مقدار موجودشان در طبيعت است، در مقابل طلا همچون پول داراي ويژگي ذخيره ارزش است و از نقدپذيري بالايي برخوردار است و افراد به عنوان ذخيره يا سرمايه از آن بهره مي‌جويند.


زماني که قيمت نفت افزايش مي‌يابد، به دلار بيشتري براي چرخاندن گردونه تجارت نفت نياز خواهد بود. آمريکا اين افزايش قيمت را با چاپ دلار تامين مالي مي‌کند. افزايش حجم دلار و عرضه آن در بازار بين‌المللي موجب کاهش ارزش و قدرت خريد دلار مي‌گردد، مجموعه عوامل مذکور باعث مي‌شود که دولت‌ها به سمت دارايي‌هايي از جمله طلا گرايش داشته باشند، براي اينکه طلا از خاصيت حفظ ارزش برخوردار است و مي‌توانند افراد با ذخيره آن نسبت به نگهداري دلاري که ارزشش در حال پايين آمدن است، از ريسک کمتري بر خوردار باشند و نهايتاً قيمت طلا افزايش يابد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...