نسخه چاپی

جزییات مصوبات امروز مجمع تشخیص

ادامه بازنگری و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام كه از جلسه قبل در این مجمع آغاز شده است، در جلسه امروز(شنبه) نیز پیگیری و چهار بند دیگر از این آیین‌نامه اصلاح شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم دکتر حسن حبیبی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و درخواست از اعضا برای قرائت فاتحه، گفت: دکتر حبیبی یکی از یاران مبارزان قبل از انقلاب و همکاران صدیق بعد از انقلاب اسلامی و انسانی از تراز خوبان بود.

وی افزود: مرحوم حبیبی 12 بهمن ماه سال 1357 با امام امت وارد ایران شد و همزمان با همان ایام با سپری کردن دورانی پررنج و کسالت جسمی که حاکی از صبر بزرگ ایشان بود، از میان ما رفت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تبریک ایام خجسته و مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و ایام ورود حضرت امام(ره) به میهن گفت: این ایام در تاریخ ایران دارای برجستگی‌های بارز و بی‌سابقه‌ای در انقلاب‌های دنیاست که یکی از مهمترین برجستگی‌های آن، محوریت حضرت امام(ره) در ایجاد ایمان و اعتماد بین آحاد مردم و مبارزین بود که علائم این ایمان و اعتماد، در راهپیمایی‌های میلیونی مردم علیه رژیم طاغوت تجلّی می‌یافت.

هاشمی رفسنجانی گفت: ایمان امام(ره) در مبارزه علیه رژیم پهلوی به مردم، شجاعت و توکل می‌داد و راه روشن و بدون انحراف مبارزه را برای آحاد مردم روشن و ترسیم می‌کرد.

وی افزود: رفتار و منش امام(ره) در مبارزه به‌ویژه تصمیم تاریخی ایشان برای ورود به کشور در حالی که رژیم طاغوت هنوز همه اهرم‌های قدرت را در دست داشت و از اقدامات امام و پیشتازان انقلاب و مردم نیز عصبانی بود، درسی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است، زیرا مسیر هوایی پاریس تا تهران می‌توانست پرخطر باشد و حتی مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا و سپس استقرار امام در مدارس علوی و رفاه که اماکنی بی دفاع بود همه از مخاطرات بزرگی بودند که یاران امام را نگران می‌ساخت، ولی امام با صلابت مثال‌زدنی وارد کشور شدند و در طول ده روز دهه فجر، دولت تشکیل دادند، حکومت نظامی را نقض کردند و با حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها، انقلاب اسلامی را به پیروزی نهایی رساندند.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: بیعت افسران نیروی هوایی، تزلزل در پادگان‌ها و نقض حکومت نظامی و حضور بی‌پایان مردم در خیابان‌ها که همه با هدایت‌ها و فرمان امام راحل شکل گرفت، تیر خلاص را به رژیم پهلوی وارد کرد که همه این وقایع نشان از واقعیت مهم اعتماد متقابل مردم به رهبری و رهبری به مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فراز و نشیب‌های بسیار انقلاب اسلامی تاکنون، از قبیل عبور از بحران‌های متعدد ضدانقلاب، کودتا، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و تهدیدها، اظهارداشت: در آستانه یوم‌الله 22 بهمن، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، امسال نیز همراه و همگام با تمام مردم ایران در راهپیمایی حماسی این روز شرکت خواهند کرد.

وی افزود: مردم ما با درک بالای سیاسی کشور و شناخت شرایط روز و اوج دشمنی‌ها و تحریم‌ها، بار دیگر هوشمندانه در راهپیمایی 22 بهمن حضور گویایی خواهند داشت و چشم طمع دشمنان انقلاب را کور و در دل آنها رعب ایجاد خواهند کرد.

در ادامه این جلسه، پس از بحث و بررسی مبسوط اعضا در خصوص بازنگری و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام موارد ذیل به تصویب رسید:

-در ماده (20) عبارت «از اعضای حقیقی به اضافه ردیف (الف) و (ج) بند یک، حکم بیست و هفتم اسفند ماه» به عبارت «همه اعضای مجمع به استثنای فقهای شورای نگهبان، مگر فقهایی که عضو حقیقی نیز هستند» تغییر می‌یابد.

-در ماده (25) بعد از عبارت «از طرف مجلس شورای اسلامی» عبارت «به همراه گزارشی جامع و مکتوب نظر شورای نگهبان و دلایل اصرار مجلس شورای اسلامی به نظر مصلحتی خود (ارسال صورت مذاکرات)» اضافه گردد.

-دو تبصره به شرح ذیل به ماده (25) اضافه می‌شود:

1- در صورتی که ابهام شورای نگهبان نسبت به هر یک از مواد مصوبه مجلس برطرف نشده باشد، مصوبه مذکور قابل طرح و رسیدگی در مجمع نیست.

2-مصلحت مورد نظر مجمع، حسب مورد دارای زمان معین خواهد بود.

-در بند الف ماده (27) بعد از عبارت «طرح و توضیح مسئله» عبارت «توسط کمیسیون ذیربط مجمع» اضافه می‌شود.

ادامه موارد اصلاح و بازنگری در آیین‌نامه داخلی مجمع در جلسات آینده پیگیری خواهد شد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...