نسخه چاپی

"تركیه حافظ منافع اسرائیل است"

نخست وزیر عراق با بیان اینكه تركیه حافظ منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است بر مقابله با هرگونه تلاش برای بازگرداندن شبكه تروریستی القاعده به عراق تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، "نوری المالکی" در گفتگو با شبکه المیادین اظهار داشت : منطقه خاورمیانه مانند یک آتشفشان است.


وی خاطرنشان کرد: ترکیه در راستای منافع اسرائیل تلاش می کند تا نقش محوری عراق، سوریه و مصر را از بین ببرد.

وی افزود: ترکیه به دنبال تحمیل خواسته های خود به سوریه، عراق و مصر است تا ناامنی در این کشورها را تشدید کند.


مالکی افزود: برخی کشورها با استفاده از مسئله طایفه گرایی از طریق سوریه، عراق و بحرین قصد دارند ایران را هدف قرار دهند.


مالکی گفت: عراق خواهان برقراری امنیت و ثبات در منطقه است و می خواهد بحران های منطقه به روش های مسالمت آمیز حل و فصل شود.


وی درباره تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به مرکز پژوهشهای علمی در حومه دمشق گفت : این حمله اهانت به کرامت تمام اعراب و مسلمانان بود و به مثابه ایستگاهی است که باید توقف کرد و درباره تمام سیاستهای پیشین [در قبال سوریه] بازنگری کرد.


نخست وزیر عراق تصریح کرد: دخالت خارجی در سوریه واضح و آشکار شده است. دو محور در منطقه فعال هستند و محور جدید واکنش به رویدادهای منطقه عربی است و در حال حاضر تمام دنیا از اقدامات ترکیه و قطر شکایت دارد.


نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: درگیری در سوریه درگیری میان گروه های خارجی و منطقه ای است که در داخل سوریه با یکدیگر می جنگند.


وی در بخش دیگر سخنان خود درباره عراق اظهار داشت : عراق جدید با دخالت کشورهای جهان در امور داخلی خود مخالف است و ما نیز در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نخواهیم کرد.


نوری المالکی گفت : عناصر اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه در مناطقی از عراق که شاهد اعتراضات است فعال هستند. وی در عین حال اظهار داشت که هیچ زندانی سیاسی، صنفی و مطبوعاتی در عراق وجود ندارد.


نخست وزیر عراق افزود: روابط ما با آمریکا در چارچوب توافقنامه راهبردی میان دو کشور حسنه است. وی همچنین سیاست کابینه خود را سیاست جذب و رفع بحران اعلام کرد.


مالکی گفت : قانون اساسی عراق به اصلاح نیاز دارد و این قانون، بندی را در بردارد که در رابطه با اصلاح است. کسانی که شعارهای طایفه ای سر می دهند راه به جایی نخواهند برد، زیرا کسی در عراق آنها را نمی پذیرد.


وی در عین حال هشدار داد که اگر برخی گروه ها و جریان ها برای بازگرداندن القاعده به عراق تلاش کنند دولت عراق برای مقابله با آنها راهکار امنیتی در پیش خواهد گرفت.


نخست وزیر عراق تصریح کرد: کمیته وزارتی برای بررسی خواسته های معترضان عراقی تشکیل شده است و این کمیته خواسته های معترضان را مستقیما از نمایندگان مردم و نه سیاستمدارانی که به دنبال بهره برداری از اعتراضات هستند، دریافت می کند.


وی با بیان این مطلب افزود: دولت عراق به خواسته هایی که در راستای منافع ملت و کشور است پاسخ می دهد و هرگز پاسخگوی خواسته های عوامل بیگانه نیست.


نوری المالکی در رابطه با فهرست العراقیه نیز گفت : ما آنها را به گفتگو بر اساس قانون اساسی دعوت می کنیم.


نخست وزیر عراق همچنین درباره رابطه حکومت مرکزی بغداد با منطقه کردستان عراق گفت : کردها جزء اساسی ملت عراق محسوب می شوند و رابطه سیاسی با آنها برقرار است. درباره موضوع فدرالی با آنها اختلاف نظر وجود دارد و اگر آنها پایبند به قانون اساسی باقی بمانند، هرگز مشکلی پیش نخواهد آمد.


وی در پایان اظهار داشت : دخالت ترکیه در منطقه کردستان بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است، زیرا این امر دخالت های دیگری را به همراه دارد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...