نسخه چاپی

رابطه فعالان بازداشتی با انگلیس چه بود؟

اظهار تأسف وزیر خارجه سابق انگلیس درباره بسته شدن سفارت این رژیم در تهران، راز ارتباط بعدی این رژیم با برخی روزنامه نگاران زنجیره ای را فاش می كند.

به گزارش نما، کیهان به نقل از گاردین نوشت: ديويد ميلي بند دستور سال گذشته جانشين ويليام هيگ به بستن سفارت انگليس در تهران را اشتباه توصيف كرد و آن را «تقديم پيروزي به تندروها در تهران» دانست.

ميلي بند كه در موسسه خدمات سلطنتي سخن مي گفت، اظهار داشت: با بستن سفارت مان در تهران كه به دستور ويليام هيگ صورت گرفت، يك پيروزي به تندروها تقديم شد و موضع آنها را در حكومت تقويت كرد. اين امر باعث كاهش تاثيرگذاري بريتانيا و محدود شدن درك ما از شرايط ايران شد.

وي افزود: «تصميم ويليام هيگ در بستن سفارت بريتانيا در تهران، نه تنها تأسف آور بلكه زيانبار بود زيرا نوعي پيروزي را دو دستي تقديم تندروها در ايران كرد. چگونگي پايان ماجراي حمله به سفارت ما در تهران فقط به كساني كمك كرد كه اميد به كشاندن روابط ايران و بريتانيا به بدترين وضعيت را در سر مي پروراندند. بريتانيا مي بايست حضور ديپلماتيك خود را در ايران حفظ مي كرد زيرا به اين ترتيب، مي توانستيم درك نزديك و دست اول از شرايط آن كشور داشته باشيم كه براي ما و همه متحدانمان، بسيار ارزشمند مي بود.»

اظهارات وزير خارجه سابق انگليس پرده از علت گسترش روابط شبكه دولتي اين رژيم (بي بي سي) با طيفي از روزنامه نگاران زنجيره اي مقيم داخل- در پوشش تهيه گزارش و خبر- برمي دارد.

هرچند كه نفس همكاري رسانه اي با شبكه دولتي رژيم انگليس جرم محسوب مي شود اما در واقع تقليل اين همكاري به سطح «رسانه اي و خبر»، پوشاندن هدف اصلي اين ارتباطات در حوزه جمع آوري و انتقال اطلاعات و دادن مشورت هاي لازم به رژيمي است كه وزير خارجه سابق آن اذعان مي كند با تعطيلي سفارت دولت متبوعش، از تاثيرگذاري و درك از نزديك شرايط داخلي ايران محروم شده است.

طي هفته گذشته حدود 16 نفر از همكاران برخي روزنامه ها و رسانه هاي زنجيره اي كه فعاليت آنها از ماه ها پيش تحت كنترل وزارت اطلاعات قرار داشت، دستگير شدند. اين افراد در روزنامه هاي اعتماد و شرق و آرمان، هفته نامه آسمان، خبرگزاري ايلنا و سايت هاي بازتاب و جماران فعاليت مي كردند و پيش از اين در برخي نشريات شبه زنجيره اي نيز سابقه حضور داشته اند.

اهميت اين شبكه در جمع آوري اطلاعات براي لندن به حدي بود كه بلافاصله باعث واكنش توأم با عصبانيت و دستپاچگي معاون وزارت خارجه انگليس شد. الستر برت نسبت به بازداشت اين شبكه ابراز ناخرسندي كرده و مدعي شده بود: از دريافت گزارش بازداشت شماري از روزنامه نگاران ايراني به صرف اتهام داشتن ارتباط با روزنامه نگاران خارجي به شدت نگران شدم.

اين بازداشت هاي هدفمند، بخشي از تلاش مقامات ايران براي محدود كردن آزادي بيان و خاموش كردن صداهاي مستقل در اين كشور است. من از ايران مي خواهم اين افراد را آزاد كند.بودجه شبكه بي بي سي از سوي وزارت خارجه انگليس تأمين مي شود و سرويس جاسوسي MI6 به همراه وزارت خارجه براي اين رسانه سياستگذاري مي كنند.

راديو بي بي سي در كودتاي مرداد 1332 در خدمت سرويس جاسوسي ام آي سيكس و سازمان سيا قرار داشت. شبكه دولتي بي بي سي هم اكنون توسط شماري از روزنامه نگاران زنجيره اي فراري و زير نظر عناصر سلطنت طلب يا بهايي نظير مسعود بهنود، عنايت فاني و صادق صبا اداره مي شود.

يادآور مي شود در جريان فتنه سال 88 چند تن از عناصر بازداشت شده با سفارت انگليس در ارتباط بودند. آن زمان برخي ديپلمات هاي انگليسي نيز در ميان آشوبگران حضور داشتند كه بازداشت شده اما متاسفانه آزاد شدند و بلافاصله به كشور خود گريختند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...