نسخه چاپی

گزارش واشنگتن پست از پیشرفت هسته‌ای ایران

روزنامه واشینگتن پست در تحلیلی درباره تصمیم گیری فنی جدید ایران در نطنز، این تصمیم را نشان دهنده آن دانست كه ایران توانسته بر مشكلات فنی مربوط به توسعه نسل جدید سانتریفیوژها غلبه كند.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته‌ای، روزنامه واشینگتن پست در تحلیلی درباره تصمیم گیری فنی جدید ایران در نطنز، این تصمیم را نشان دهنده آن دانست که ایران توانسته بر مشکلات فنی مربوط به توسعه نسل جدید سانتریفیوژها غلبه کند.

جابی واریک در مقاله ای برای واشینگتن پست که روز جمعه 13 بهمن 1391 (اول فوریه 2013) نوشت: «در نامه ایران مورخ 23 ژانویه به آژانس مشخص نشده است چه تعداد سانتریفیوژ جدید نصب خواهد شد اما به گفته دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، استنباط مقامات سازمان ملل بر اساس این نامه این است که صدها دستگاه یا بیشتر به یک بخش از تاسیسات نطنز اضافه خواهد شد».

وی سپس به این موضوع پرداخت که ایران توانسته مشکلات فنی توسعه نسل دوم ماشین ها را رفع کند و نوشت: «ایران چند سال است که تعداد کمی از دستگاههای IR-2m را به طور آزمایشی در مجتمع نطنز به کار انداخته است. گزارش های اخیر بازرسان آژانس حاکی از آن است که دستگاه های جدید ظاهرا به خوبی کار می کنند و به نظر می رسد مهندسان ایرانی اشکالات فنی را که طرح های قبلی برای نصب تعداد وسیعی از این دستگاه های پیشرفته را خنثی کرده بود، برطرف کرده اند».

این روزنامه امریکایی از قول یک دیپلمات غربی نوشت: «ما به دقت برنامه هسته ای ایران را تحت نظر داریم. روشن است که آنها (ایرانیان) در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته در حال پیشرفت اند و عملیاتی شدن سانتریفیوژهای IR-2m در مقیاس صنعتی که به آنها امکان غنی سازی بسیار سریع تر اورانیوم - حتی در سطح قابل کاربرد در سلاح- را می دهد ، فقط مستلزم زمان است».

۱۳۹۱/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...