نسخه چاپی

۲ پیام طراحان حمله به سفارت آمریكا

كارشناسان انفجار در سفارت آمریكا در آنكارا را حامل دو پیام می‌دانند. یكی برای آمریكا كه احزاب چپگرای تركیه این كشور را دشمن ملل منطقه می‌دانند و دیگری دولت تركیه كه آن را مسئول بحران سوریه به شمار می‌آورند.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایگاه خبری العهد در گزارشی به قلم «حسن الطهراوی» به بررسی انفجار اخیری پرداخت که در سفارت آمریکا در آنکارا روی داد.

الطهراوی در این باره می‌نویسد: طی چند روز اخیر شاهد وقوع انفجاری در سفارت آمریکا در آنکارا بودیم که گفته شد، عامل آن یک عامل انتحاری بود که توانست با گذاشتن از موانع امنیتی اطراف سفارت و ورود به در دوم داخل ساختمان این بمب را منفجر و ضمن وارد آوردن خساراتی به ساختمان دو نفر را به قتل رسانده و شماری را زخمی کند.

مقامات امنیتی ترکیه در این خصوص اعلام کردند که مجری عملیات یک جوان ترک بود که «جاوید شانلى» نامیده می‌شد و عضو سازمان «جبهه انقلابی مردمی» است که سازمانی چپگرا و به دلیل آنکه دولت ترکیه این سازمان را سازمان افراطی می‌داند، بنابراین ممنوع از فعالیت است.

اما درباره این سازمان باید گفت که این سازمان به مخالفت شدیدش با سیاست‌های آمریکا در منطقه و حمایت از مبارزه مردم فلسطین و ملل دیگر معروف است و در کنار سوریه و مردم سوریه ایستاده و دولت ترکیه را به مشارکت در جنگ داخلی سوریه متهم می‌کند.

همچنین باید توجه داشت که دستگاه‌های امنیتی ترکیه طی ماه‌های گذشته دست به بازداشت‌های گسترده‌ای در میان جمعیت‌ها و تشکل‌های سیاسی فعال در این کشور زده و پیرو آن ده‌ها فعال سیاسی و وکیل ترک را به اتهام رابطه با این سازمان بازداشت و راهی زندان کرده است.

این پیش زمینه‌ها موجب شد تا برخی طرف‌ها انفجار در سفارت آمریکا در آنکارا را اقدامی انتقامجویانه از جانب این سازمان به خاطر فشارهایی که در معرض آن قرار گرفته است، تلقی کنند.

حال چه این نظریه درست باشد و چه نباشد، عملیات بمبگذاری در سفارت آمریکا از وجود شکاف امنیتی در تامین امنیت این سفارتخانه خبر داد. این درحالی است که ساختمان سفارت که در مرکز آنکارا واقع است، توسط موانع و نقاط امنیتی در تمام خیابان‌های اطراف سفارت محافظت می‌شود و هیچ کس اجازه نزدیک شدن به در سفارت مگر پس از بازرسی دقیق را ندارد.

اما در بعد سیاسی کسی نمی‌تواند، عملیات فوق را به دور از تغییر و تحولات جاری در منطقه و به طور مشخص در سوریه و نقشی که واشنگتن و آنکارا در این کشور بازی می‌کنند، ملاحظه کند. چون بسیاری از سازمان‌ها و تشکل‌های چپگرای ترکیه اوضاع جاری در سوریه و ادامه بحران در این کشور را ناشی از سیاست‌هایی می‌دانند که آنکارا در قبال دمشق پیش گرفته و موجب شده تا در راه حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز برای متوقف کردن خونریزی‌ها در این کشور بسته شود.

با توجه به مطالب فوق می توان گفت که عملیات انفجار در سفارت آمریکا در آنکارا حامل پیامی دوگانه بود. از یک سو آمریکا که سازمان‌های چپگرای ترکیه این کشور را در راس دشمنان ملل منطقه قرار می‌دهد و دیگری خود دولت ترکیه که متهم به اجرای دستورات و خواسته‌های غرب و از جمله آمریکاست تا موجبات تجزیه و تقسیم کشورهای منطقه و ترسیم مجدد مرزهای آن و اجرای طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا را فراهم کند.

همچنین باید توجه داشت که عملیات انفجار در سفارت آمرکا همزمان با تحرکات سیاسی و تظاهرات‌های مردمی گسترده‌ای رخ داد که ترکیه مدتی است در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور به دلیل دخالت در امور سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی و نصب سامانه موشکی پاتریوت شاهد آن است و نسبت به نتایج این سیاست و بازتاب‌های منفی آن بر اوضاع ترکیه به دولت این کشور هشدار داده بودند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...